در رسانه| شیرخوارگاه‌ مشهد حداکثر با ۲ یا ۳ نوزاد فعال هستند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بهزیستی مشهد گفت: امروزه شیرخوارگاه‌ مشهد یا به طور کل خالی از نوزاد و یا حداکثر با ۲ یا ۳ کودک فعال هستند که مبنای دستیابی به این هدف مهم، تسریع در روند انتقال سرپرستی بود.

جواد بهنام در چهارمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده، اظهار کرد: به طور کلی دو دسته از افراد واجد شرایط  از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند که گروه اول افرادی هستند که برای آنها تشکیل پرونده شده و به صورت مستمر از خدمات سازمان استفاده می‌کنند. گروه دوم نیز کسانی هستند که به‌صورت موردی، یک یا چند نوبت در سال از خدمات سازمان استفاده می‌کنند.

وی افزود: در گروه اول تاکنون ۸۰ هزار و ۷۰۵ خانواده مشتمل بر ۲۴۲ هزار و ۹۱۵ نفر با تشکیل پرونده رسمی از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند که از این تعداد حدود ۴۸ هزار خانواده از مستمری ماهیانه نیز برخوردار می‌شوند. گروه دوم نیز مشتمل بر ۶۰۰ هزار نفر از مددجویانی بوده که همچون کودکان دارای تنبلی چشم، متقاضیان استفاده از خدمات مراکز مشاوره، حاضران در طرح‌های پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی به‌صورت مقطعی از خدمات مراکز بهزیستی بهره‌مند هستند.

رئیس اداره بهزیستی مشهد بیان کرد: خدمات این سازمان در چهار حوزه به متقاضیان ارائه می‌شود که توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری، مشارکت‌های مردمی و اشتغال از جمله خدماتی است که به مددجویان ارائه می‌شود.

بهنام ادامه داد: در حوزه اجتماعی، زنان بی‌سرپرست، دختران و زنان آسیب‌دیده، خانواده‌های دارای فرزند چندقلو و کودکان کار تحت پوشش قرار دارند. مجموع خانوارهای تحت پوشش در این بخش نیز بالغ بر ۲۷ هزار و ۶۵۴ خانواده مشتمل بر حدود ۸۰ هزار نفر است که ۱۵ میلیارد تومان، اعتبار مستمری قابل‌پرداخت به آن‌هاست.

وی عنوان کرد: بنا بر تمهیداتی که در سازمان بهزیستی و دادسرای استان لحاظ شده، امروزه شیرخوارگاه‌های سطح شهرستان یا به طور کل خالی از  نوزاد و یا حداکثر با دو یا ۳ کودک فعال هستند.

بهنام با تأکید بر اینکه مبنای دستیابی به این هدف مهم  تسریع در روند انتقال سرپرستی بود  افزود: امروزه همه فرزندانی که تحویل گرفته می‌شوند، بدون معطلی به خانواده‌های متقاضی و تأیید صلاحیت‌شده سپرده می‌شوند و ۳۹۴ کودکی که در سال ۱۴۰۲ به خانواده‌های متقاضی رسیدند، همگی بر همین اساس بودند.

وی  خاطرنشان کرد: در حوزه توانبخشی، همه افرادی که دارای معلولیت هستند و مستندات آنها به تشخیص کمیسیون تخصصی سازمان رسیده، از خدمات مستمر بهزیستی بهره‌مند می‌شوند. این خدمات نیز از حوزه‌های معیشتی، درآمدی، آموزشی، وسایل توانبخشی و حتی خدمات مراکز توانبخشی را دربر می‌گیرد. در این راستا هم اکنون در سطح شهرستان ۵۳ هزار و ۴۲۷ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۳۷ هزار نفر به صورت مستمر از اعتباری در حدود ۴۳۰ میلیارد ریال استفاده می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی مشهد اظهار کرد: پیشگیری و درمان معتادان، توانمندسازی بهبودیافتگان و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف تحصیلی، طلاق و تربیت فرزند از جمله خدماتی است که در حوزه پیشگیری ارائه می‌شود و ۱۹۵ مرکز سرپایی، ۳۵ کمپ ماده ۱۵ و ۱۴ کمپ ویژه معتادان متجاهر با نگهداری از ۵۰۰۰ بیمار همگی از ظرفیت‌های این بخش محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری فقط محدود به حوزه اعتیاد نیست، ادامه داد: طرح‌های غربالگری و پیشگیری از معلولیت‌ یکی دیگر از برنامه‌های مهم سازمان بهزیستی است که بر این اساس، در طرح معاینه رایگان چشم، بیش از ۲۰۴ هزارنفر از کودکان ۳ تا ۶ سال تحت پوشش قرار گرفته‌اند که ۹۳ درصد کل کودکان شهرستان هستند.

بهنام یادآور شد: اجرای طرح غربالگری شنوایی برای ۵۷ هزار نوزاد در ۲۳ بیمارستان و مرکز و غربالگری ژنتیک برای ۲۰ هزار و ۸۸۶ نفر از دیگر ابعاد این راهبرد است که همچنان  با جدیت در دستورکار قرار دارد.

 مدیریت شهری تا ۸۰ درصد هزینه سرویس مدارس استثنایی را می‌پردازد

ایمان فرهمندی نایب رئیس شورای اسلامی مشهد  نیز در این جلسه با اشاره به خدمات مدیریت شهری به افراد کم‌توان و معلولان جسمی اظهار کرد: افراد دارای معلولیت‌های شدید در دسترسی به مراکز توانبخشی دچار مشکل بوده که بر این اساس، مقرر شد تا من‌کارت‌های ویژه‌ای برای افراد دارای نیازهای ویژه طراحی شود که از ۶۰ سفر ماهیانه پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: امروزه مدیریت شهری تا ۸۰ درصد هزینه سرویس مدارس استثنایی را بدون اینکه هزینه‌ای متحمل خانواده‌ها باشد، می‌پردازد. سرویس‌دهی به چندین مرکز توانبخشی ویژه و پرمراجعه از جمله خدمات شهرداری در این حوزه بوده است

کد خبر 112347

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد