در رسانه| کودک‌آزاری در صدر گزارش‌های اورژانس اجتماعی قوچان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان گفت: بالا بودن اعتیاد در شهرستان موجب شده عمده پرونده‌های کودک‌آزاری که به اورژانس اجتماعی قوچان گزارش می‌شود در قالب خانواده‌هایی باشد که والدین‌شان معتاد هستند.

مرتضی ترنیکی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی، اظهار کرد: سازمان بهزیستی در راستای تحقق اصل ۳،۲۱ و ۲۹ قانون اساسی و با پیگیری شهید فیاض بخش در سال ۱۳۵۹ ایجاد شد تا به عنوان یک سازمان مولود انقلاب برای خدمت به محرومین و نیازمندان و از تجمیع ۱۶ دستگاه دولتی و غیردولتی خدمت رسان به افراد به عنوان سازمان خدمت رسان به جامعه اسلامی و مردم نیازمند شکل گرفت.

وی افزود: خدماتی که توسط سازمان بهزیستی به جامعه ارائه می‌شود به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که در دسته اول به صورت کشوری و عمومی خدماتی همچون غربالگری، پیشگیری از معلولیت‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارائه می‌شود و دیگری خدماتی که به افراد خاصی با توجه به مشکلاتی که برای انها به وجود می‌آید ارائه می‌شود که این خدمات پیش از تولد شروع می‌شود و با آموزش مهارت‌های زندگی و... ادامه پیدا می‌کند و بعد از مرگ هم خدمات برای حمایت خانواده ادامه پیدا می‌کند.

ترنیکی با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی، گفت: در سامانه ۱۲۳ اقداماتی همچون کودک‌آزاری، همسر آزاری، خودکشی، افرادی که دارای اختلال هویت جنسی هستند و... در حوزه اورژانس اجتماعی قرار می‌گیرند.

وی افزود: سال گذشته تعداد ۴۴۵ مورد گزارش به اورژانس اجتماعی پذیرش شده که بیشترین مورد مرتبط با کودک‌آزاری بوده است و بر همین اساس تعداد ۳۰ کودک که تحت کودک‌آزاری شدید قرار داشتند از خانواده جداسازی و در مراکز تحت پوشش بهزیستی پذیرش شده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان با بیان اینکه میزان اعتیاد در شهرستان بالاست، با اشاره به آمار خودکشی در سطح شهرستان گفت: تمام مواردی که به اورژانس اجتماعی گزارش شده با مداخله به موقع و پیگیری مستمر و برگزاری جلسات مشاوره به صورت خانوادگی پیشگیری از اقدام مجدد و انصراف از خودکشی را شاهد بوده‌ایم.

 وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ تاکنون ۱۱۵ مورد به اورژانس اجتماعی گزارش شده است، تأکید کرد: با توجه به افزایش آسیب‌های اجتماعی، تماس سالانه به اورژانس اجتماعی افزایش پیدا کرده است و از این رو ۵ مورد کودک خیابانی و ۴ مورد از زنان و دختران آسیب دیده شناسایی و به مراجع ذیصلاح تحویل داده شده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ گزارشی از مشاهده اتباع غیرمجاز در سطح شهرستان قوچان مشاهده نشده است. همچنین در خصوص کودکان کار در سال‌های گذشته چندین مورد گزارش شده بود ولی مورد جدیدی گزارش نشده و این پدیده در شهرستان خیلی ملموس نیست اما درصورتی که مواردی مشاهده و گزارش داده شود حتماً مداخله خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار اعلامی ستاد طلاق خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ شهرستان قوچان رتبه نخست طلاق در استان را به خود اختصاص داده بود، گفت: سال گذشته ۸۷۶ نفر متقاضی طلاق در سامانه تصمیم ثبت شده‌اند که از این میان ۲۴۵ نفر معادل ۱۸ درصد سازش و ۴۸۱ نفر عدم سازش داشتیم و مابقی سازش مشروط هستند که با تشخیص مشاور نیاز به جلسات مشاوره بیشتری دارند.

ترنیکی افزود: این میزان در سال جاری ۲۶۳ پرونده بوده که از این میان در ۴ ماه نخست سال جاری ۲۶۳ پذیرش داشتیم و ۱۵۷ مورد که معادل ۱۱ درصد بوده با یکدیگر سازش کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح پرداخت کمک هزینه معیشتی به خانواده‌های دارای فرزند دوقلو و بیشتر گفت: این طرح از سال ۱۳۹۸ ایجاد شده و طی آن برای خانواده‌های دارای فرزند سه قلو که در دهک کمتر از هفت هستند و خانواده‌های دارای فرزند دوقلو که در دهک کمتر از پنج هستند حتی در صورت اشتغال پدر در مراکز دولتی و از زمان تولد تا سن ۶ سالگی با تشکیل پرونده در بهزیستی از کمک‌های حمایتی بهره می‌برند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان قوچان اضافه کرد: در صورتی که پدر سابقه بیمه نداشته باشد وام اشتغال تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

وی در تکمیل این مطلب اظهار کرد: در بحث خانواده‌های سه قلو ۱۱ پرونده در بهزیستی شهرستان قوچان به ثبت رسیده است که بالغ‌بر ۲۶۴ میلیون ریال ماهیانه به عنوان مستمری کمک معیشتی پرداخت می‌کنیم و برای خانواده‌های دارای فرزند دوقلو تعداد ۱۶۲ پرونده وجود دارد که ماهیانه ۳ میلیارد و ۲۰۶ میلیون ریال به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

ترنیکی با بیان اینکه به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی تعداد ۱۲۰ بسته معیشتی با ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بین خانواده‌های تحت پوشش در حال توزیع است، گفت: از دیگر اقدامات این اداره در این هفته ارائه خدمات مشاوره به صورت نیمه بها برای عموم مردم و خدمات فیزیوتراپی به صورت رایگان برای عموم مردم است که در محل اداره بهزیستی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ برای ۷۱۷ خانواده دارای زن سرپرست خانوار مبلغ بیش از ۸ میلیارد و ۶۸۵ میلیون ریال ماهیانه پرداخت شده است که از این میان با پرداخت هزینه سرمایه کار، کمک هزینه ودیعه مسکن، کمک هزینه آموزش فنی و حرفه‌ای تعداد ۵۶ نفر از زنان سرپرست خانوار بازتوان شده و این تعداد به ۶۶۱ نفر کاهش یافته است و در حال حاضر ماهانه بیش از ۵ میلیارد و ۲۵۳ میلیون ریال مستمری به زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌کنیم.

 

کد خبر 112706

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد