افتتاح خانه حمایتی و گروهی سالمندان آذین در شهرستان نیشابور

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، خانه حمایتی و گروهی سالمندان آذین در شهرستان نیشابور ویژه بانوان در اولین روز از هفته بهزیستی با حضور مدیرکل و معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افتتاح گردید.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در حاشیه افتتاح خانه حمایتی و گروهی سالمندان آذین در شهرستان نیشابور، گفت: نگاه سایر دستگاه‌های اجرایی به خانه‌های حمایتی باید متفاوت باشد و همکاری بیشتری داشته باشند زیرا افراد مقیم این مراکز تا حد زیادی مستقل هستند و نیاز دارند مثل سایر افراد جامعه از امکانات شهری بهره‌مند شوند.

حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: این مرکز در واقع نوعی محل اقامت است که برای افراد سالمند تسهیلات اقامتی مانند اتاق، وعده‏های غذائی، خدمات لباسشویی، نظافت و ... را فراهم می‏سازد. این خانه ها دارای شرایطی مشابه محیط خانواده بوده و به ساکنان آن امکان برخورداری از تعاملات طبیعی اجتماعی را می‏دهد. ظرفیت هر خانه حداکثر 10 نفر می‌باشد. سالمندان در این گونه خانه‏ها علاوه بر برخورداری از امکان نگهداری، از خدمات مراکز روزانه توانبخشی، درمانی و توانبخشی خارج از خانه نیز بهره مند می‏گردند.

وی با بیان اینکه ظرفیت این خانه 10 نفر می‌باشد، گفت: هدف از راه اندازی این خانه‌ها ویژه سالمندان فراهم نمودن بستر زندگی مستقل با حفظ ابعاد شخصیتی آنان نظیر اعتماد به نفس،کاهش وابستگی به دیگران،استقلال عاطفی و رشد شخصیت اجتماعی است. در این مراکز استقلال سالمندان تقویت می‌شود. از جمله خدمات ارائه شده در این مرکز، کمک به سالمندان در انجام کارهای روزانه است که  بسته به شرایط و علایق آنان انجام می‌گیرد. کمک به سالمندان برای شرکت در مجالس عمومی و اجتماعی بسته به مناسبت‌های فرهنگی و ایجاد احساس ارزشمندی و  ارتقای توانمندی‌های آنها از دیگر موضوعات مورد توجه در این خانه‌ها است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر بیش از 111 هزار و 349 فرد دارای معلولیت تجت پوشش اداره بهزیستی شهرستان نیشابور قرار دارند و 6هزار و 594فرد دارای معلولیت با توجه به بعد خانوار مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند و 153 خانوار نیز علاوه بر مستمری ماهیانه از کمک هزینه حق پرستاری بهره‌مند می‌شوند. در سال گذشته اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 830 میلیون تومان جهت مناسب‌سازی منزل و خودرو، کمک هزینه درمان و... به توانخواهان این شهرستان  به صورت موردی پرداخت گردید.

وی با بیان اینکه شهرستان نیشابور دارای 3مرکز توانبخشی شبانه‌روزی و یک مرکز خانه‌های حمایتی کوچک می‌باشد، گفت: پذیرش در این مراکز مشروط به انجام کمیسیون پزشکی و هم چنین چکاپ کاملی مبنی بر عدم دارا بودن بیماری‌های مسری ( هپاتیت . سل . ایدز و ... ) است. سالمندان از نظر میزان وابستگی به 3 گروه تقسیم می‌شوند در مورد سالمندان بسیار وابسته و نیازمند حمایت‌های خاص مراکز شبانه روزی سالمندان خدمات توانبخشی اجتماعی و  توانبخشی و مراقبتی  که شامل اقدامات پزشکی ، پرستاری ، فیزیو تراپی ، کاردرمانی و روانشناسی می‌باشد، ارائه می‌گردد .

علیزاده رضایی افزود: شهرستان نیشابور دارای 2 مرکز آموزشی توانبخشی روزانه سالمندان نیز می‌باشد که در این مراکز سالمندانی که بین 60الی 70 سال سن دارند با حداقل وابستگی خدمات دریافت می‌نمایند. این افراد به‌طور مستقل می‌توانند فعالیت‌ها  و کارهای روزمره خود را انجام دهند و در این مراکز سعی بر این است که از عوارض ناشی از سالمندی پیشگیری شود.

کد خبر 112383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد