در رسانه|21 هزار نفر توانخواه پشت نوبت کمک‌هزینه معیشت معلولان

حق معیشت برای معلولان، یکی از اصول بنیادی عدالت اجتماعی و حقوق بشر است؛ این حق نه تنها به معنای تأمین نیازهای اولیه زندگی؛ بلکه به معنای فراهم کردن شرایطی است که معلولان بتوانند به طور مستقل و با عزت زندگی کنند. هر فردی، بدون توجه به توانایی‌هایش باید بتواند از امکانات و منابع لازم برای تأمین معیشت خود بهره‌مند شود. تیر ماه امسال آیین‌‏نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۱۵) قانون بودجه ۱۴۰۳ کمک‌هزینه معیشت سازمان بهزیستی کشور منتشر شد که براساس ماده ۸ این آیین‌‏نامه، افراد دارای معلولیت خیلی شدید و شدید بدون شغل و درآمد، میزان کمک‌هزینه معیشت افراد مشمول طبق گزینه(۲) ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی برای دهک‏های یک تا سه براساس بُعد خانوار از ۱۰تا ۳۰میلیون ریال (یک نفره یک‌میلیون تومان، دو نفره یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سه نفره ۲ میلیون تومان، چهار نفره ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پنج نفره و بالاتر ۳ میلیون تومان) و همچنین دهک‌های بالاتر از سه، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان است.

افرادی که در فهرست مشمولان اسفند ۱۴۰۲ نیستند، نام‌نویسی کنند
طبق اعلام سازمان بهزیستی کشور، پرداخت به جامعه هدف براساس اعتبار مصوب قانون بودجه ۱۴۰۳ در سقف تعداد مشمولان اسفند سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود و هرگونه افزایش جامعه هدف، منوط به صدور مجوز مکتوب از سوی سازمان برنامه و بودجه است. افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بدون شغل و درآمد که در فهرست مشمولان اسفند ۱۴۰۲ نیستند، می‌توانند در سامانه ثبت درخواست کنند و به عنوان پشت نوبت، وضعیت احراز آنان پس از اتمام فرایند مشمولان اسفند ۱۴۰۲ توسط استان و شهرستان بررسی می‌شود و در صورت توسعه اعتبار فعالیت، در سال آینده زیر پوشش قرار می‌گیرند.
به گفته معاون امور توان‌بخشی بهزیستی کشور، استعلام گروهی وضعیت شغل و درآمد و بررسی احراز شرایط برخورداری از کمک‌هزینه معیشت گروه هدف مشمول از دستگاه‌های مرتبط در دستور کار بهزیستی استان و شهرستان قرار گرفت و به منظور تسهیل فرایند، تعاملات لازم با استانداری، دادستانی و نمایندگان دستگاه‏ها توسط اداره‌های بهزیستی شکل گرفت و براساس نظام مسائل اعلامی از سوی بهزیستی استان‏ها و موانع پیش‏روی آنان، تسهیل فرایند استعلام توسط سازمان بهزیستی کشور با مکاتبه با کارگروه تعامل‏‌پذیری دولت الکترونیک مبنی بر ارائه سرویس‏های مرتبط با شغل و درآمد، نشست تخصصی با مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص استعلام بیمه و اطلاعات شغلی گروه هدف و ارائه وب‌سرویس بیمه تجمیعی از وزارت به سازمان در راستای استعلام پوشش بیمه‏ای مددجویان از صندوق‏های مختلف انجام شد.

ضرورت نام‌نویسی در سامانه
معاون توان‌بخشی اداره‌ کل بهزیستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان با بیان اینکه ۲۱ هزار نفر در استان مشمول قانون کمک‌هزینه معیشت معلولان هستند، گفت: همه گروه‌های دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بدون شغل، شامل این حق معیشت هستند و طبق قانون، اشتغال نداشتن این افراد، باید از اداره‌های کل استان استعلام گرفته شود.
حمیدرضا علیزاده با بیان اینکه خراسان رضوی در این زمینه بیشترین آمار ثبتی را دارد، افزود: بر این اساس، افرادی که پیش از این، خودشان موفق به دریافت استعلام از اداره‌ها شدند، می‌توانند موارد را در سامانه sam.behzisti.net ثبت کنند و پس از تکمیل پرونده‌ها حق معیشت به آن‌ها پرداخت می‌شود. افرادی که استعلام ندارند نیز باید در همین سامانه نام‌نویسی انجام دهند و درخواست استعلام را به صورت کشوری دریافت کنند.
وی با ابراز تأسف از همکاری نکردن اداره‌های کل برای پاسخ به استعلام ادامه داد: طبق دستورالعمل بهزیستی برای دریافت استعلام فردی با اداره‌های کل استان مکاتبات فراوانی داشتیم. همچنین از استانداری و فرمانداری‌های استان برای تسهیل در این امر پیگیری کردیم؛ ولی متأسفانه همگی بی‌جواب ماندند و قرار شد این امر از طریق سامانه‌های کشوری پیگیری شود.
معاون توان‌بخشی اداره‌ کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تا پیش از این، رقم محدودی در قالب حق معیشت به برخی افراد پرداخت می‌شد و در حال حاضر نیز پرداخت می‌شود؛ اما براساس قانون کار نبود. در قانون جدید، اولویت با افرادی است که جزو فهرست مشمولان باشند و با توجه به اینکه تمام پرداختی‌های مستمری معلولان متمرکز است، پس از دریافت استعلام‌های کشوری تکمیل پرونده‌ها، حق معیشت پرداخت می‌شود.

توجه به حق معیشت معلولان، مسئولیت اجتماعی و احترام به کرامت انسانی است
توجه به حق معیشت معلولان، نه‌تنها یک مسئولیت اجتماعی برای دولت است؛ بلکه نشان‌دهنده‌ احترام به کرامت انسانی و اعتقاد به توانمندی‌های فردی هر انسان است. این حق باید به عنوان یک اصل اساسی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های اجتماعی مدنظر قرار بگیرد. ضروری است ارگان‌های مربوط از جمله تأمین اجتماعی، اداره کار و بیمه هرچه سریع‌تر برای پاسخ استعلام‌ها اقدام کنند تا این افراد بتوانند بخشی از مشکلات خود را در جامعه رفع و رجوع کنند.

 

کد خبر 127198

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد