۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۷
چکیده ای از قانون گزینش کشور

برخی از وظایف و ماموریت های گزینش در زیر آماده است:

چکیده ای از قانون گزینش کشور

دستگاه ها و افراد مشمول قانون گزینش

تمامی داوطلبان ورود به خدمت جهت بکارگیری در مشاغل اداری، کارشناسی، آموزشی و حساس مشمول قانون گزینش می‌باشند. این افراد شامل عناوین ذیل می‌باشند:

•             استخدام رسمی و غیر رسمی یا غیر ثابت (پیمانی، قراردادی، روزمزد، خرید خدمت، حق التدریس و عناوین مشابه)

•             متعهدین خدمت،

•             متقاضیان استخدام مشمول قانون کار در کلیه دستگاه های اجرائی،

•             داوطلبان بورسیه های بلند مدت داخل و خارج کشور،

•             مأمورین ثابت خارج از کشور،

•             مأمورین و منتقلین به دستگاه های مشمول قانون گزینش در مشاغل حساس،

•             داوطلبان پذیرفته شده در مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه های اجرائی .

•             پذیرفته شدگان در مراکز و دانشسراهای تربیت معلم،

•             تعهد دبیری و کارکنان شرکت های خدماتی طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی

کلیه وزارتخانه ها (بجز اطلاعات)، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی، شهرداری های کشور، بانکهای کشور، نهادهای انقلاب اسلامی، مؤسسات و شرکت های دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و شرکت هایی که تمام یا قسمتی از بودجه آنها از بودجه عمومی تأمین می‌شود و ... مشمول قانون گزینش می‌باشند.

ضمناً داوطلبان ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیر بورسیه یا غیر متعهد خدمت و مراکز آموزش عالی غیر وابسته به دستگاه های مشمول قانون گزینش و همچنین قضات و اعضاء هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پرسنل نیروهای مسلح اعم از کادر نظامی و غیر نظامی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی از شمول قانون گزینش مستثنی بوده و تابع ضوابط مربوط به خود می‌باشند.

ارکان گزینش کشور

۱- رئیس جمهور

ریاست عالیه گزینش کشور را بعهده داشته و می‌تواند امور گزینش کشور را مستقیماً اداره نماید و یا آنرا به عهده دیگری بگذارد.

۲- هیأت عالی گزینش

این هیأت توسط رئیس جمهور و طبق ضوابط موجود تشکیل می‌گردد و از جمله وظایف آن ایجاد هیأت مرکزی گزینش در دستگاه های اجرائی، تعیین سیاستها، خط مشی ها و ضوابط گزینش و همچنین بررسی و احراز صلاحیت اعضاء هیأت‌ها و هسته های گزینش و نظارت بر حسن اجرای مقررات است. دبیرخانه این هیأت در نهاد ریاست جمهوری مستقر می‌باشد و زیر نظر دبیر هیأت عالی گزینش اداره می‌شود. دبیر مسئول اجرای مقررات و تصمیمات هیأت عالی است.

۳- هیأت مرکزی گزینش

مسئول نظارت و هماهنگی در اجرای قانون گزینش و مقررات مربوطه در دستگاه های مشمول قانون می‌باشند و از جمله وظایف این هیأتها تجدیدنظر در مرحله دوم، ایجاد هسته های گزینش، بررسی، انتخاب و معرفی اعضاء هسته ها و… می‌باشد امور اجرایی هیأت مرکزی توسط دبیرخانه این هیأت که دارای یک مسئول و مستقر در حوزه ستادی دستگاه می‌باشد انجام می‌پذیرد.

۴- هسته گزینش

مرجع ابتدایی بررسی صلاحیت داوطلبان استخدام و سایر موارد مذکور در قانون گزینش می‌باشند. مدیر هسته مسئولیت اداره امور اجرائی هسته را برعهده دارد. هر دستگاه با توجه به تعداد کارکنان خود می تواند شامل یک هسته یا بیشتر باشد. از جمله وظایف هسته ها اجرای دستورالعمل‌ها، بخشنامه ها و سایر امور محوله از سوی هیأت مرکزی و هیأت عالی گزینش می‌باشد.

ضوابط حاکم بر گزینش

ضوابط عمومی، حداقل ضوابطی است که فرد متقاضی جهت استخدام می‌بایست حائز آن باشد. از مصادیق ضوابط عمومی می‌توان به موارد زیر نام برد:

•             اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی مصّرح در قانون اساسی،

•             التزام عملی به احکــام اسلام (عمل به واجبات و اجتناب از محرمات)،

•             اعتقاد و التزام به ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی،

•             عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر به فسق،

•             عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی و گروهکی (مگر توبه ایشان احراز شود)،

•             عدم سابقه کیفری مؤثر

•             عدم اعتیاد به مواد

علاوه بر لزوم احراز شرایط عمومی استخدام، شامل صلاحیتهای علمی و توانایی های جسمی و روانی که به وسیله آزمون و توسط دستگاه مشخص می‌گردد متقاضیان می‌بایست حائز ضوابط گزینش ( عمومی، انتخاب اصلح ) نیز باشند.

ضوابط انتخاب اصلح، ضوابطی است که در موارد محدودیت ظرفیت (پذیرش) و کثرت تقاضا، همچنین استخدام در مشاغل حساس ( مانند مشاغل آموزشی و امنیتی و…) و موارد خاص ( مانند اعزام به مأموریت ثابت خارج از کشور و…) به عنوان اولویت اعمال می‌گردد. از جمله مصادیق آن ایثارگری ( حضور داوطلبانه در جبهه های حق علیه باطل، جانبازی، آزادگی، از خانواده شهدا، اسراء و مفقودین بودن ) شرکت در فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و عبادی، پوشش چادر برای خواهران، خدمت در مناطق محروم و…. را می‌توان نام برد.

نحوه رسیدگی به شکایات گزینش داوطلبان

معترضین به آراء گزینش می‌توانند تا حداکثر دو ماه پس از ابلاغ رأی در هر مرحله، به مرجع اول و دوم تجدیدنظر (به ترتیب به هسته گزینش و هیأت مرکزی) مراجعه و شکوائیه کتبی خود را تسلیم نمایند.

اعلام اعتراض می‌بایست صرفاً از طرف داوطلب و به صورت کتبی و با اخذ رسید و یا ارسال به وسیله پست سفارشی در مهلت مقرر انجام گیرد. داوطلب در شکوائیه کتبی خود باید نکات ذیل را قید نماید:

-  نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه و امضاء

-  آدرس محل کار و سکونت و شماره تلفن تماس

-  ارائه جهات، دلایل یا مستندات اعتراض با درج رأی یا آراء صادره در شکوائیه پس از تجدیدنظر دوم،

معترضین به آراء تجدیدنظر می‌توانند حداکثر تا دو ماه پس از ابلاغ رأی، به دیوان عدالت اداری شکایت نمایند تا پرونده آنان از حیث نقض قوانین و مقررات مورد بررسی قرار گیرد.

هر یک از مراجع تجدیدنظر اول و دوم و همچنین دیوان عدالت اداری فقط یکبار می‌توانند نسبت به یک شکایت رسیدگی و اقدام به صدور رأی نمایند.

هسته و هیأت (در غیر از تجدیدنظر دوم) مکلفند در رأی صادره، قابل تجدیدنظر بودن و نیز مرجع تجدید نظر کننده و مهلت قانونی جهت اعتراض را ذکر نمایند.

در صورتی که شکایت بعد از مهلت قانونی واصل یا از سوی فردی غیر از داوطلب ( باستثناء نماینده قانونی) امضاء شده باشد، هسته و هیأت فارغ از رسیدگی بوده و مورد بنحو مقتضی به شاکی اعلام خواهد شد.

در مرحله تجدیدنظر دوم که در هیأت انجام خواهد شد. هیأت پس از ملاحظه پرونده و نیز استماع دفاعیات حضوری داوطلب (در صورت درخواست)، نسبت به صدور رأی اقدام خواهد نمود. در هر حال عدم حضور ذینفع در مهلت مقرر مانع از رسیدگی نمی باشد.

افشای محتوای پرونده ها به استناد ماده ۴۳ آیین نامه اجرایی قانون مجاز نمی باشد لکن در صورتیکه داوطلب با علم به این موضوع بخواهد در جلسه حضوری از فرد دیگری بعنوان مطلع یا شـاهد بصورت همراه استفاده نمایـــد، با اطلاع قبلی هیأت، منعی نخواهد داشت، به هر حال هیچ یک از افـرادحاضر در جلسه حق افشای محتویات پرونده را نخواهند داشت.

هسته ها و هیأت‌های گزینش موظفند در صورت درخواست کتبی داوطلب موارد عدم پذیرش (اعم از عدم احراز ضوابط عمومی یا انتخاب اصلح ) را به صورت کلی، محرمانه و کتبی به وی اعلام نمایند.

ماده ۱۰- هسته های گزینش وظایف ذیل را زیر نظر هیأت مرکزی به عهده دارند

 ۱- اجرای دستورالعمل‌ها، بخشنامه ها و سایر موارد محوله از هیأت مرکزی و هیأت عالی گزینش

۲- بررسی و تعیین صلاحیت اخلاقی، اعتقادی و سیاسی متقاضیان مشمول این قانون قبل از ورود تا مرحله قطعیت اشتغال (به تحصیل یا استخدام )

۳- تأیید صلاحیت کارکنان هسته

۴- رسیدگی به شکایات در مرحله اول تجدیدنظر

ماده ۱۱- وظایف مدیریت هسته به شرح ذیل می باشد:

شرح وظایف مدیریت هسته گزینش

۱- اداره امور اجرایی و هماهنگی امور واحدهای هسته گزینش طبق دستورالعمل های هیأت مرکزی و هیأت عالی گزینش

۲- صدور احکام انتصاب کارکنان پس از بررسی و تأیید هسته گزینش

۳- اجرای کلیه مصوبات هسته گزینش، هیأت مرکزی و هیأت عالی گزینش

کد خبر 130669

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =