پوشش ۹۹درصدی برنامه‌های غربالگری بینایی و شنوایی در سال گذشته

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، جلسه کمیته استانی برنامه‌های غربالگری بینایی و شنوایی با حضور مدیرکل، معاونین، رئیس حراست، کارشناسان پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی خراسان رضوی و رئیس اداره بهزیستی شهرستان مشهد برگزار شد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به پوشش 99 درصدی برنامه‌های غربالگری بینایی و شنوایی، گفت: در سال گذشته 100860 نوزاد و شیرخوار و  827 61 کودک 3 تا 5 سال مورد غربال شنوایی قرار گرفتند. در این غربال‌ها 419 نوزاد و 2403 کودک سه تا پنج سال دارای اختلال شنوایی در این غربال‌ها شناسایی شدند. مهمترین هدف اجرای این برنامه، تشخیص و مداخله زودهنگام انواع اختلالات شنوایی است تا در زمان طلایی  زبان آموزی اقدامات لازم برای کودکان انجام گیرد. در برخی موارد این مداخله شامل جراحی‌های پرهزینه و زمانبر کاشت حلزون است.

هادی قیصری افزود: 56 پایگاه فعال با وجود 40دستگاه مجهز به مودم ثبت اطلاعات در زمینه غربال شنوایی نوزادان فعالیت می‌کنند. اولین وظیفه بهزیستی شناسایی و تشخیص به‌موقع اختلال است. در مرحله آخر و بعد از تشخیص اختلال شنوایی در کودکان، مداخلات جهت درمان و توانبخشی آنها انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد پایگاه‌های غربال بینایی کودکان 3 تا 6 سال از 220 پایگاه در سال 1399 به 438 پایگاه در سال گذشته افزایش یافته است. 378 هزار و 522 کودک 3 تا 6 سال در سال گذشته مورد غربال بینایی قرار گرفتند که 3948کودک دارای اختلال بینایی و 1481 کودک آمبلیوپ در این برنامه شناسایی شدند و اقدامات بعدی جهت دریافت خدمات توانبخشی، دریافت عینک رایگان و... انجام گرفت.

گفتنی است در انتهای جلسه نتایج فراخوان به عمل آمده به‌منظور جذب مجری برنامه غربالگری در شهرستان مشهد مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

کد خبر 108961

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد