پوشش  ۱۰۰ درصدی غربالگری بینایی کودکان در سالجاری 

 مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به  رویکرد پیشگیری از معلولیت در بهزیستی از اجرای برنامه  غربالگری تنبلی چشم بصورت سالانه خبر داد وگفت: این برنامه از اردیبهشت ماه تا اسفند ادامه دارد و هدف گذاری این برنامه پوشش صددرصدی کودکان ۳ تا ۶ سال زنجانی وشناسایی و درمان بهنگام تنبلی چشم است .

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح الله خدابنده لوعنوان کرد: طبق آمار ثبت احوال تعداد کودکان ۳ تا۶  سال استان  بیش از ۵۵ هزار کودک است که  بیش از ۳۶ هزار کودک در شهر ونزدیک به ۱۹ هزار کودک ساکن روستاها هستند  وغربالگران می توانند برای کودکان ۳ ساله  و کودکانی که همکاری لازم را ندارند  از دستگاه بینایی سنجی استفاده کنند و نظارت کامل کارشناسان بر روند اجرای برنامه در سطح شهرستان ها ضروری است.

وی تصریح کرد: ۲۶ پایگاه دایمی غربالگری تنبلی چشم در سطح استان فعال هستند و  از این تعداد ۹ پایگاه با دستگاه و E  چارت(۲ دستگاه در شهرستان زنجان، ۲ دستگاه در شهرستان خدابنده و بقیه شهرستانها هر کدام یک دستگاه) و ۱۷ پایگاه با E چارت غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را انجام می دهند و منتظر مراجعه کودکان هستند. 

خدابنده لو  با تاکید بر ضرورت توجه والدین دارای کودکان ۳ تا ۶ سال  جهت مراجعه وانجام غربالگری  تنبلی چشم گفت: غربالگری تنبلی چشم در سه سطح و با استفاده از نیروهای آموزش دیده در سطح اول و اپتومتریستها و چشم پزشک ها در سطوح دوم و سوم با ارائه خدمات غربالگری تنبلی چشم به کودکان ۳تا۶ ساله اجرا می شود .

وی ادامه داد: در سطح اول کودکان گروه هدف توسط غربالگران مورد بررسی قرار می گیرند و موارد ارجاعی بر طبق دستورالعمل جامع برنامه برای معاینه تخصصی به اپتومتریست ارجاع می شوند . کودکان مذکور در صورت نیاز به معاینات دقیق تر به چشم پزشک ارجاع می شوند . در هر مرحله کودکان دارای اختلال بینایی تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند . کودکان کم بضاعت برای دریافت عینک و انجام جراحی از جانب سازمان مورد حمایتهای لازم قرار می گیرند.

کد خبر 115956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد