شفافیت مالی مراکز خیریه و تشکل‌های مردم‌نهاد ضروری است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناباد، رویکرد تخصصی شدن و شفافیت سازی مالی مراکز خیریه و تشکل‌های مردم‌نهاد را ضروری دانست و گفت: عامل موفقیت در جمع‌آوری کمک‌های مردمی و اعتمادسازی اجتماعی شفافیت سازی مالی است.

حسن شریفی مقدم در نشست مشترک تشکل‌های مردم‌نهاد و مدیران بهزیستی گناباد که به میزبانی مرکز نگهداری معلولین شهید کامیاب گناباد برگزار شد وجود مراکز و مؤسسات خودجوش و داوطلبانه مردم‌نهاد را در کمک به دولت‌ها مؤثر دانست و افزود: تعداد مؤسسات خیریه و سمن‌های مردم‌نهاد به نسبت جمعیت در شهرستان گناباد بسیار مطلوب بوده و به سمت خصوصی شدن پیش رفته است.

 وی افزود: اکنون تعداد ۴۰ موسسه مردم‌نهاد با اخذ مجوز از وزارت کشور، سازمان بهزیستی، میراث فرهنگی، اداره کار و نیروی انتظامی فعالیت دارد که ۱۶ مرکز در گناباد تحت نظر بهزیستی و مجوز خود را از این سازمان اخذ کرده است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناباد با بیان اینکه مراکز خیریه و تشکل‌های مردم‌نهاد مظلوم واقع شده‌اند، تکلیف دولت دانست تا در توان‌افزایی این تشکل‌ها تلاش کند.

وی همچنین خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی مالیاتی و امور بیمه تأمین اجتماعی در جهت کمک و همکاری به این مراکز شد.

علی آراسته رئیس بهزیستی شهرستان گناباد در ادامه گفت: سمن‌های مردم‌نهاد تحت پوشش بهزیستی علاوه بر نهادهای نظارتی مربوطه در پایان سال مالی، توسط شرکت‌های حسابرسی امین نیز بررسی و حسابرسی می‌شوند و پس از تأیید این شرکت‌ها شامل معافیت مالیاتی خواهند شد.

وی افزود: به طور ویژه و خاص در گناباد خیریه‌ها به سمت تخصصی شدن پیش رفته و خیریه‌ها در حوزه‌های مختلف با استفاده از کادر مجرب و متخصص همان حوزه فعالیت می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه در مراکز خیریه هیئت مدیره‌ها دارای صلاحیت علمی و تخصصی هستند، گفت: صلاحیت‌های علمی و تخصصی و استفاده از افراد متخصص که به لحاظ اجتماعی و اخلاقی افراد امینی هستند باعث افزایش عملکرد و بازدهی مؤسسات شده است.

آراسته با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال مشارکت در مراکز خیریه جذب شده است؛ یکی از دلایل موفقیت مؤسسات خیریه گناباد را تعامل بین خیریه‌ها دانست و اظهار کرد: افراد فعال در مراکز بهزیستی گمنام بوده و کمتر در اجتماع دیده می‌شوند.

وی افزود: اعتماد و سرمایه اجتماعی و مردمی را از جمله عواملی دانست که باعث رشد، پویایی و افزایش مشارکت در مراکز خیریه‌ شده است. علیرغم وجود شرایط سخت اقتصادی شاهد تحولات خوبی در این مراکز هستیم.

محمدی کارشناس امور مالیاتی شهرستان گناباد در ادامه بر شفاف‌سازی فعالیت‌های مالیاتی مؤسسات خیریه تأکید کرد و گفت: طبق قانون مؤسسات خیریه‌ای که فعالیتشان در قالب اساسنامه باشد از پرداخت مالیات معاف هستند البته باید به تکالیف و دستورات اساسنامه هم توجه شود.

رئیس هیئت مدیره بنیاد فرزانگان مهر جاویدان گناباد در ادامه با بیان اینکه شاخص توسعه یافتگی سلامت، آگاهی بخشی و مشارکت اجتماعی است، گفت: گناباد شهرستان سالمندی است و مراکز خانه‌های سالمندان مجهزی باید در آن وجود داشته باشد.

لیلا صادق مقدم با بیان اینکه مرکز بنیاد فرزانگان برای فرهنگ‌سازی و ارتقاء سطح فرهنگ مشارکت عمومی فعالیت می‌کند، گفت: اگر سمن‌ها بخواهند دولت‌ها را نقد کنند باید مستقل باشند.

وی تأکید کرد: باید نهادهای دولتی سمن‌ها را حمایت کرده و نمایندگان مجلس در توان‌افزایی این سمن‌ها تلاش کنند تا بتوانند نخبگان اجتماعی را جذب و انسجام اجتماعی ایجاد کنند.

میثم طحان‌زاده مدیرعامل موسسه معلولین شهید کامیاب گناباد در ادامه گفت: این مرکز خیریه با حضور ۱۴۱ دختر و پسر در دو مرکز دخترانه و پسرانه فعالیت دارد که ماهیانه ۷۰ درصد هزینه‌های این مرکز توسط دولت و ۳۰ درصد باقیمانده توسط جذب مشارکت خیرین تأمین می‌شود.

وی افزود: ساختمان مرکز شهید کامیاب گناباد تحت پوشش بهزیستی با بیش از ۵۰ سال قدمت ساختمان دارای فرسودگی تأسیسات و بنا بوده که از سال ۱۳۹۵ هیئت مدیره این موسسه اقدام به احداث ساختمان جدید با زیربنای بیش از ۲۰۰۰ مترمربع در این مرکز کرده‌اند.

طحان‌زاده افزود: ساخت این مرکز تاکنون بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برای تکمیل این ساختمان به ۷۰ میلیارد ریال نیاز داریم.

وی با بیان اینکه مخارج و هزینه‌های احداث این ساختمان جدید توسط خیرین و مشارکت مردمی تأمین شده است، گفت: با توجه به اینکه دولت در احداث این ساختمان هیچ اعتباری اختصاص نداده است؛ امیدواریم در تکمیل این ساختمان همراهی بیشتری از سوی دولت وجود داشته باشد.

کد خبر 115523

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد