تهیه وسایل کمک توانبخشی با بهترین کیفیت برای معلولان

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بر خلاف گذشته با پیگیری‌های استان و حمایت‌های دولتی، امروزه می‌توانیم با کیفیت‌های بسیار خوب وسایل کمک توانبخشی را به افراد تحت پوشش ارائه دهیم.

حمیدرضا علیزاده رضایی گفت: حدود ۱۴۰ هزار پرونده توانبخشی در استان داریم که از این تعداد نزدیک به ۹۸ هزار نفر مستمری بگیر بهزیستی هستند و اقدام بسیار خوبی که در سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفت، فعال شدن مستمری افراد واجد شرایط گرفتن مستمری در نوبت بود.

وی  افزود: نسبت به گذشته بیش از ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابر افزایش اعتبار مستمری داشته‌ایم و تعداد افراد تحت پوشش در کل استان افزایش یافته است.

وی درمورد حمایت‌های اشتغالی معاونت امور توانبخشی، گفت: برای جلوگیری از مراجعه معلولین روستاها به شهرها و ارائه خدمات به موقع به این افراد، حمایت‌های مبتنی بر جامعه انجام می‌شود.

علیزاده توضیح داد: هدف اصلی توانبخشی مبتنی بر جامعه، استفاده  از ظرفیت‌های روستاها و حاشیه شهرها است. تشکیل صندوق‌های خرد مالی که با ۱۵ نفر از اعضای معلول و خانواده آنها تشکیل شده و وام اشتغالزایی به آنها تعلق می‌گیرد، همچنین اگر معلولی دارای مهارتی باشد طبق طرح استاد و شاگردی، به این افراد وام بلاعوض پرداخت می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در رابطه با مناسب‌سازی ادارات خاطرنشان کرد: اکثر ادارات برای معلولین برای حداقل چهار آیتم سرویس بهداشتی، ورودی، رمپ و آسانسور مناسب سازی شده‌اند.

وی در خصوص مبلمان شهری نیز گفت: برای ساخت ساختمان‌ها باید مناسب‌سازی برای معلولین انجام شود تا مجوز پروانه پایان کار به این ساختمان‌ها تعلق گیرد. مناسب‌سازی منازل نیز از دیگر خدمات بهزیستی است که بر اساس نوع معلولیت فرد انجام می‌شود.

علیزاده با تاکید بر اینکه هیچ معلولی وجود ندارد که نیازمند وسیله توانبخشی باشد و سازمان بهزیستی استان نتواند آن را دراختیار فرد بگذارد، عنوان کرد: زمانی به دلیل کمبود منابع مالی قادر به ارائه خدماتی مانند اهدای ویلچر به معلولین نبودیم، اما با پیگیری‌های استان و حمایت‌های دولتی، امروزه می‌توانیم با کیفیت‌های بسیار خوب این وسایل کمک توانبخشی را به افراد تحت پوشش ارائه دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه به‌طور کلی سه دفتر در کشور و استان برای خدمات‌رسانی به این افراد وجود دارد، افزود: یکی از این دفاتر، دفاتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی برای پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی مثل شنوایی مادرزادی، معلولیت‌های به وجود آمده از حوادث و آموزش‌های مختلف که خدمات‌رسانی می‌کنند است؛ یکی از اهداف سازمان بهزیستی ارائه خدمات زود هنگام و پیشگیرانه است که در این دفاتر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از خدمات دفاتر روزانه می‌توان به کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان، پرداخت شهریه دانشجویان، کمک هزینه مبتنی بر جامعه خدماتی، اشتغال، ورزش درمانی، ایاب و ذهاب درون و برون شهری و مناسب‌سازی خودرو و منازل افراد دارای معلولیت اشاره کرد.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد:  از دیگر دفاتر خدمت‌رسان، دفتر توانبخشی، آموزشی، حرفه‌ای و توان پزشکی است.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ مرکز روزانه با دسته‌بندی دو گروه سنی بالا و پایین ۱۴سال،در این دفاتر خدمات رسانی می‌کنند. هدف از راه‌اندازی مراکز روزانه مراجعه زود هنگام، جلوگیری از افزایش معلولیت، بازگشت به جامعه وجلوگیری از حضور در مراکز شبانه است.

دندانپزشکی مجهزی برای معلولین دارای اختلالات دهانی و بلعی وجود دارد

علیزاده بیان کرد: در مرکز توانبخشی فیاض‌بخش مشهد، دندانپزشکی مجهزی برای معلولین دارای اختلالات دهانی و بلعی به ویژه معلولین ذهنی و اوتیسم وجود دارد.

 وی افزود: با توجه به اینکه این افراد دارای یکسری شرایط خاص هستند و باید برای امور دندانپزشکی بیهوش شوند، خوشبختانه در مرکز فیاض‌بخش این خدمات به صورت تخصصی انجام می‌شود.

 معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، خرید لوازم توانبخشی مانند تامین اندام‌های مصنوعی، ویلچر، سمعک، عصای نابینایان و خدمات توان پزشکی مانند کار درمانی، گفتار درمانی  را از دیگر فعالیت‌های دفاتر توانبخشی ذکر کرد.

وی افزود:  برنامه‌های فرهنگی مانند برگزاری و آموزش تئاتر، موسیقی، برنامه‌های تفریحی و برگزاری جشنواره‌های مختلف در دفاتر توانبخشی، آموزشی، حرفه‌ای و توان پزشکی انجام می‌شود.

علیزاده خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات ابداعی این دفاتر، اعزام مترجم برای ناشنوایان به منظور احقاق حق این افراد در دادگستری و نیروی انتظامی است که این طرح از سال ۹۸ در خراسان رضوی برای اولین بار اجرا و در حال حاضر در کل کشور این طرح انجام می‌شود.

وی گفت: با طرح‌های غربالگری نوزادان، مشکلات شنوایی آنها شناسایی شده و کاشت حلزون که در بهترین حالت در ۳ سال اول زندگی افراد باید انجام شود، برای نوزادان انجام می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: از دیگر دفاتر خدمت‌رسان، دفاتر برنامه‌ریزی و نظارت بر مراکز توانبخشی و مراقبتی است که افرادی به علت مجهول الهویه بودن و عدم توانایی خانواده‌ها در نگهداری از معلولین خود به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی عنوان کرد: حدود ۶۰۰۰ نفر در این مراکز نگهداری می‌شود. ۹۰ مرکز شبانه‌روزی و ۲۵ خانه گروهی در استان وجود دارد و در مجموع ۱۲۵ مرکز شبانه نگهداری برای سالمندان، معلولین با دو گروه سنی بالا و پایین ۱۴ سال و اوتیسم در حال خدمات رسانی هستند، همچنین ۸۶ هزار و ۶۶۵ نفر در مراکز شبانه روزی هستند که ماهانه حدود ۲۴ میلیارد تومان یارانه به این مراکز تعلق می‌گیرد و به ۳۷۴۹ نفر درمراکز روزانه خدمات رسانی انجام می‌شود.

کد خبر 115149

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد