مسیر استخدام معلولان استان هموارتر می‌شود

براساس چیزی که قــانــون حــمــایــت از حــــقــــوق مــعــلولان مــشــخص کرده است بــــایــــد دســــت‌کــــم 3درصد از مجوزهای اســــتــــخــــدامــــی در دستگاه‌های دولتی و عــمــومــی بــه افــراد مــعــلــولــی کــه واجــد شرایط هستند، اختصاص پیدا کند؛ اما دستگاه‌های مختلف از این موضوع سر باز می‌زنند، تاجایی‌که بعضا گفته می‌شود بعضی از سازمان‌ها نداشتن معلولیت را جزو شروط استخدام خود می‌دانند. حال قرار است اگر دستگاهی اقدام به جذب 3درصدی استخدام معلولان نکند، این درصد از بین نرود و برای آزمون بعدی ذخیره شود. با این اقدام، دیگر هیچ‌دستگاهی نمی‌تواند منکر جذب 3درصدی معلولان شود

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی درباره قانونی که طبق آن همه سازمان‌ها موظف به جذب 3درصدی معلولان هستند، بیان کرد: باید به‌کارگیری این 3درصد توسط سازمان‌ها رعایت شود و اگر آن‌ها را استخدام نکنند، این میزان در آزمون بعدی برایشان ذخیره خواهد ماند. در آزمون استخدامی که امسال برگزار شده است 12‌هزار نفر شرکت کرده‌اند و قرار است 4هزارو200 نفر در سازمان‌های کشور به‌کار گرفته شوند.


جذب ۳‌درصدی معلولان عملیاتی می‌شود
مسعود فیروزی در گفت‌وگو با شهرآرا بیان کرد: با به‌کارگیری این تعداد، معادل 3درصدهایی که دستگاه‌ها باید در آزمون‌های استخدامی قبلی جذب می‌کرده‌اند، اما این کار را انجام نداده‌اند، به‌کار گرفته می‌شوند و درواقع ادارات با این استخدام درخصوص جذب 3درصدی بی‌حساب می‌شوند. اما اگر در آزمون بعدی دوباره این میزان را به‌کار نگیرند، این چرخه تکرار خواهد شد
وی مسکن و اشتغال را دو حلقه طلایی زنجیره توانمندسازی معلولان دانست و گفت: در حوزه مسکن در سال گذشته 1133‌مسکن به جامعه هدف بهزیستی واگذار شده است.


ایجاد 8هزار شغل در بهزیستی طی سال گذشته
فیروزی با اشاره به اینکه سال گذشته تعهد اشتغال بهزیستی در استان بیش از 2هزار مورد بوده است، افزود: باوجوداین حدود 8هزارشغل ایجاد کرده‌ایم، یعنی در حوزه اشتغال 321درصد، اضافه بر میزان تعهدمان انجام داده‌ایم و حدود 800‌میلیارد تومان فقط وام قرض‌الحسنه به افراد پرداخت کرده‌ایم. می‌توان گفت با سایر وام‌های بلاعوضی که در سایر قسمت‌ها پرداخت شده، بیش از هزارمیلیارد تومان خدمات ارائه شده است.
مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی ادامه داد: اقدام دیگر بهزیستی در حوزه کارفرمایانی که جامعه هدف بهزیستی را به‌کار می‌گیرند، این است که می‌توانیم به‌صورت تجمیعی به آن‌ها وام پرداخت کنیم، یعنی به‌طور نمونه اگر کارفرمایی بیست نفر از افراد تحت‌پوشش بهزیستی را به‌کار بگیرد، 3میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه دریافت خواهد کرد؛ ضمن اینکه حق بیمه سهم کارفرما را بهزیستی پرداخت خواهد کرد.


از معلولان تصویر غیرواقعی نشان ندهیم
وی اظهار کرد: باید بدانیم افراد دچار معلولیت، نه افرادی کم‌توان و ناتوان یا بدون قابلیت هستند که آن‌ها را نادیده بگیریم، نه ابرانسان هستند. باید افراد معلول را با واقعیت‌های خودشان بپذیریم. درواقع با القای تصویر غیرواقعی از افراد معلول، وظیفه‌ای را که درباره معلولان بر دوش تک‌تک افراد جامعه است حذف می‌کنیم.
فیروزی افزود: وظیفه جامعه درباره معلولان این است که در ابتدا شرایطی را فراهم کنند که محدودیت آن‌ها حداقل تأثیر را در زندگی شغلی و اجتماعی‌شان داشته باشد و از طرف دیگر مطالبه‌گری‌هایی داشته باشند برای اینکه شرایط معلولان در مبلمان و چیدمان شهری نیز بیشتر مدنظر قرار بگیرند. او اضافه کرد: درهمین‌راستا مبلغی را تحت‌عنوان ارتقای کارآیی به کارفرمایانی که معلولان را به‌کار می‌گیرند، اختصاص داده‌ایم؛ یعنی با وجود اینکه فردی که دچار معلولیت جسمی و حرکتی است، کار خود را به‌بهترین‌نحو انجام می‌دهد، می‌پذیریم که به‌دلیل محدودیت‌های جسمی، این افراد ممکن است مقداری در ارائه خدمت محدودیت‌ داشته باشند.

کد خبر 114971

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد