در رسانه| غربالگری بینایی ۲۶۸۸ کودک ۳ تا ۶ در بیله سوار مغان

رئیس بهزیستی شهرستان بیله‌سوار مغان از غربالگری بینایی ۲۶۸۸ کودک سه تا ۶ ساله این شهرستان در جریان سال ۱۴۰۲ خبر داد.

شهریار محمدی، رئیس بهزیستی شهرستان بیله‌سوار مغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیله‌سوار اظهار کرد: با همکاری بهداشت و درمان ۱۰۰ درصد آن‌ها غربالگری بینایی انجام شده است ۲۶۸۸ کودک مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تنبلی چشم یک زمان طلایی برای تشخیص و درمان دارد که اگر این زمان طلایی بگذرد می‌تواند آسیب‌هایی را برای چشم کودک به همراه داشته باشد بیان کرد: به همین دلیل سنین زیر ۶ سال را دوران طلایی غربالگری می‌دانند که بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله هر سال باید مورد ارزیابی قرار گیرند و در صورتی که مربیان غربالگر آموزش دیده بهزیستی کودکی را شناسایی بکنند که مشکل بینایی دارد به سطح دوم یعنی اپتومتریست‌های همکار برنامه ارجاع می‌دهند. وی افزود: اپتومتریست‌ها نیز با تشخیصی که می‌دهند و درصورت نیاز تجویز عینک می‌توانند از این آسیب پیشگیری کنند و یا در صورتی که کودک نیاز به اقدامات جراحی داشته باشد به سطح سوم یعنی چشم پزشکان همکار برنامه ارجاع می‌شوند و کمک هزینه‌های مربوط به مداخلات از جمله عینک و عمل جراحی توسط سازمان بهزیستی به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود.

در رسانه| غربالگری بینایی ۲۶۸۸ کودک ۳ تا ۶ در بیله سوار مغان

وی اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملاً طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود اما گاهاً با علائمی از قبیل توجه بیشتر با یک چشم، مالیدن چشم‌ها، پلک زدن زیاد و … بروز می‌کند که تنها راه پیشگیری از بیماری تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده‌ها ناشناخته است چشم همه کودکان در این برنامه در سنین سه تا ۶ سالگی مورد غربال قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: کل تعداد کودکان غربال شده با چارت E و دستگاه عیوب انکساری ۹۰ نفر مشکوک و جهت مداخلات بیشتر به سطح دوم یعنی اپتومتریست ارجاع شدند که از این تعداد پس از معاینه و تشخیص اپتومتریست به ۱۲ نفر عینک تجویز شد. محمدی گفت: در سایه اجرای این طرح معلولیت بینایی در جامعه کاهش چشم‌گیری داشته و اکثریت مسائل و مشکلات بینایی در سنین اولیه رشد و زیر ۶ سال درمان می‌شوند و این طرح در سال ۴۰۲ با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال در شهرستان اجرا و به اتمام رسید. محمدی درپایان تاکید کرد: انتظار ما از والدین کودکان سه تا ۶ ساله این است که در سال جاری این فرصت طلایی را از دست ندهند و با مراجعه به سنجش بینایی، سلامت بینایی را به کودکانشان هدیه دهند و برای کسب اطلاعات بیشتر به واحد پیگیری اداره بهزیستی شهرستان  مراجعه فرمایید.

کد خبر 107816

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد