برگزاری کار گروه اجتماعی و فرهنگی  استانداری با موضوع ساماندهی کودکان خیابانی

به گزارش روابط عمومی، جلسه ساماندهی کودکان خیابانی باحضور حجت الاسلام والمسلمین ملکی رییس کار گروه علمی عملیاتی کنترل و کاهش کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی کشور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، معاون دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل، معاون امور اجتماعی بهزیستی و کلیه دستگاه های عضو کمیته ساماندهی استان در محل سالن شیخ صفی استانداری اردبیل برگزار گردید.

خسرو امیدوار معاون امور اجتماعی  بهزیستی استان  ضمن ارایه گزارش کامل از اقدامات انجام یافته بهزیستی در خصوص ساماندهی و توانمندسازی کودکان کار وخیابانی وخانواده های آنان در سال ۱۴۰۲ به بیان چالش های موجود در خصوص آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب هیات محترم وزیران در سال ۱۳۸۴ و چالش های مربوط به وظایف و عملکرد دستگاه های عضو این آیین نامه اشاره نموده و به ارایه پیشنهادات در جهت بهبود فرایند ساماندهی  با همکاری جدی دستگاههای عضو پرداخت.

سپس باقلاچی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل هم با اظهار این مطلب که خلاهای آموزشی در جامعه ما اندکی ملموس تر بوده و نیازمند توجه ویژه هست گفت: برای دستیابی به اهداف بلند مدت و بهبود سطح کیفی خدمات، لازم است آموزش های پایه ای از همان سطوح پایه  به فرزندان و خانواده ها  داده شوند تا میزان برخورد با مسائل و پدیده های اجتماعی در آینده این افراد را دچار چالش و بحران ننماید.

رضا قاسمیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل با تاکید بر مسئولیت پذیری دستگاههای عضو در ساماندهی کودکان کار وخیابانی گفت: همه دستگاههای اجرایی استان با ادبیات واحد و مشترک پیرامون یک موضوع همت نموده و برای تحقق و سالم نگه داشتن امکانات باید تمرکز داشته باشند و علیرغم مشکلات ساختاری و کمبود اعتبار در جهت کمیت و کیفیت ساختارها تلاش مضاعف نمایند.

قاسمیان استثمار کودکان در سمت و سوی کار را نکته حائز اهمیت و توجه تمامی مسئولین عنوان کرد و گفت: آسیب های اجتماعی در هیچ برهه زمانی به نقطه صفر نخواهد رسید و همواره آسیب ها و پدیده های اجتماعی در حال تولد هستند لذا در تعریف کودکان کار اصل کار کردن بچه ها نیست بلکه استثمار آنان از سوی سوداگران مد نظر می باشد که با این اقدام این کودکان از سایر فعالیتهای خود باز مانده و در نهایت منجربه بزه در اجتماع می گردند.

وی بر اهمتام جدی بر برآیند اقدامات، انجام امورات کارهای فوق العاده در زمینه بهبود وضعیت کودکان کار و خانواده های آنان، تامین منابع مالی کافی، تلاش در تاثیر گذاری و تاثیر پذیری اقدامات، عزم و جزم عمومی مسئولین، بالابردن سطح کیفی خدمات تاکید نمود که این موارد  مورد انتظار کارگروه  اجتماعی و فرهنگی هستند.

در ادامه رییس کار گروه علمی عملیاتی کنترل وکاهش کودکان کار وخیابان شورای اجتماعی کشور با اشاره به اینکه در سایه تلاشهای صورت گرفته و رسیدگی به وضعیت کودکان کار و خیابانی در سطح استان اردبیل بسیار نمود یافته و کمترین  آسیب را دارد گفت: خوشبختانه بر اساس بررسی های صورت گرفته تعاملات دستگاههای اجرایی با مجموعه بهزیستی به عنوان دستگاه خط مقدم حوزه آسیب های اجتماعی کاملاً مشهود و ملموس هست و این نقطه قوتی برای دست اندرکاران بهزیستی استان خواهد بودکه با پشتکار و جدیت لازم امورات را تا حصول نتیجه لازم دنبال نماید.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: با توجه به دایره آسیب های اجتماعی و فراگیری آن و اثرکردی که مسائل معیشتی و اقتصادی بر خانواده ها می گذارد بهزیستی به تنهایی قادر به حل تمامی مسائل و آسیب ها نیست و برای این کار لازم است تمامی دستگاههای اجرایی پای کار بوده و کمک حال مجموعه بهزیستی باشند.

وی با تاکید بر این گاهاً اثرکرد اقدامات به اندازه عملکرد نیست گفت: باید جاهایی رویه ها اصلاح و ترمیم یابند تا با تغییر برخی از نگرش ها، افکار در سطح جامعه نمود بهتری به خود گرفته و اذهان عمومی نسبت به موضوعات و مسائل اجتماعی تشویش نگردند.

ملکی با بیان اینکه موضوع معیشت و بضاعت برای کودکان خیابانی نباید مصداق باشد بلکه دلایل چند بعدی و موضوعی دارند گفت: گاهاً مشاهده می شد که اغلب آسیب های اجتماعی با توجه به تمکن و تمول خانواده های مرفه و برخوردار از دیگر مناطق بیشتر و عینی تر هستند که در این زمینه هم باید اقدامات موثری در نظر گرفته و انجام شوند.

گفتنی است در پایان این کارگروه  توسط مسئولان  استانداری پیرامون  وضعیت  کودکان  کار و خیابانی، دغدغه ها و  معضلات موجود و وظایف  هر یک  از دستگاه های عضو آیین نامه ساماندهی  کودکان خیابانی  ارائه و همچنین  به مشارکت جدی اعضاء کمیته در ساماندهی  کودکان کار و خیابانی تاکید شد.

کد خبر 107105

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد