(دختران، سلامت روانی - اجتماعی و توسعه)

نظر به این که زنان نیمی از جمعیت جامعه به عنوان پرورش دهنده و انتقال دهنده فرهنگ جامعه، شکل گیری و پی ریزی پایه های هویت و شخصیت روانی- اجتماعی و نیز خلاقیت و نو آوری نسل های آتی جامعه نقش بی بدیل و غیر قابل انکاری ایفا می کنند از این رو دستیابی زنان و دختران به شرایطی امن و فرصت های برابر جهت آموزش و رشد و تعالی ایشان همراه با حفظ کرامت انسانی از اهمیت فراوان برخوردار می باشد.

عده ای از زنان و دختران به دلایل تفاوت های فردی  و شرایط خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی امکان آسیب پذیری بیشتری در جامعه خواهند داشت؛ اما جامعه نیز می بایست به گونه ای دسترسی افراد را در جهت بهره مندی از قابلیت ها و امکانات موجود فراهم آورد تا این قشر از جامعه نیز با حفظ شان انسانی در جهت رشد و تعالی و دستیابی به استقلال فردی گام بردارند.

دختران نیازمند حمایت اجتماعی (در معرض آسیب های اجتماعی) :

به دخترانی اطلاق می شود که به دلایلی چون فقدان حمایت خانوادگی موثر، وجود سوء رفتار در محیط خانوادگی بطور موقت آمادگی و عملکرد اجتماعی و روانی لازم را از دست داده، در معرض خطر آسیبهای اجتماعی قرار دارند و نیازمند دریافت خدمات تخصصی روزانه یا شبانه روزی (اقامتی یا غیر اقامتی) ارائه شده از مرکز حمایت های روانی – اجتماعی دختران و خانواده می باشند.

 نقش سازمان بهزیستی در سلامت روانی و اجتماعی :

      برای اینکه  در جامعه، انسان ها زندگی سالمی داشته باشند و فرصت لازم برای رشد طبیعی را بدست آورده و  بتوانند توان و استعدادهای بالقوه خویش را  بالفعل ساخته و از گزند  هر نوع آسیب در امان بمانند  باید  بتوانند  از مواهب اجتماعی و اقتصادی موجود در جامعه  بطور برابر استفاده کنند.   حال اگر به دلایل فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عده ای از افراد جامعه از جمله دختران  از حضور در صحنه اجتماع، تعلیم و تربیت و فعالیت های اقتصادی و غیره منع شوند، طبعا  فرصتی  برای آسیب پذیری  بیشتر آنان  فراهم  خواهد  شد. از این رو دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی  بمنظور نگهداری  و حمایت از دختران نیازمند حمایت های اجتماعی  تا  زمان استقلال  و خودکفایی فردی و اجتماعی آنان،   اقدام  به  ایجاد  خانه های سلامت ومرکز ندای مهر  برای دختران نموده است.

 خانه سلامت دختران بهزیستی :

خانه سلامت دختران  به مراکزی اطلاق می شود که  طبق وظایف قانونی سازمان بهزیستی،   دختران در معرض آسیب اجتماعی و فاقد حمایت های خانوادگی و اجتماعی را که از نظر سلامت روانی واجتماعی درمعرض  خطر می باشند  تحت پوشش قرار داده و  خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، روان شناسی، حقوقی، پزشکی و... را به منظور توانمند سازی آنان به صورت روزانه یا شبانه روزی  ارائه می گردد و از طریق  ارائه خدمات  تخصصی زمینه های کسب استقلال روحی، روانی،    اقتصادی و اجتماعی را فراهم آورده  و آنها را در تامین حداقل نیازهای اقتصادی و جلوگیری از ابتلاء به آسیب های اجتماعی یاری می نماید  وشرایط  بازگشت دختران به آغوش  گرم  خانواده  و  زندگی سالم  را  فراهم می نماید.

مرکز ندای مهر بهزیستی :

به مراکزی اطلاق می شود که به دختران در معرض آسیب های اجتماعی، خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، روان شناسی، حقوقی، پزشکی و... را به منظور توانمند سازی آنان به صورت روزانه یا شبانه روزی، تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور ارائه می دهند

 هدف از راه اندازی  مرکز  خانه  سلامت  و  مرکز ندای مهر دختران  در بهزیستی :

اهداف  کلی و اصلی این مراکز در  بهزیستی،   فراهم  نمودن  سلامت روانی  و اجتماعی دختران -  جلوگیری از ابتلاء دختران در معرض آسیب به آسیب های اجتماعی -  حمایت و نگهداری موقت دختران در معرض آسیب اجتماعی در مراکز  بصورت  شبانه روزی -  فراهم نمودن زمینه های تحصیل، اشتغال، خودکفایی و استقلال دختران شناخت استعدادها و توانمندی های دختران در معرض آسیب  و هدایت آنها به سوی استفاده از این توانمندی ها برای تشکیل یک زندگی سالم می باشد.

اقدامات انجام یافته بهزیستی در سال ۱۴۰۰ :

ارایه خدمات تخصصی متعدد  مددکاری اجتماعی – روانشناختی – مشاوره های – آموزشی (اجتماعی – فرهنگی – ورزشی -  مذهبی – تفریحی – اوقات فراغت - فنی و شغلی – تحصیلی و... و.   )  -  پزشکی –  روانپزشکی -  پی گیری وضعیت تحصیلی -  اشتغال یابی –  هزینه کرد اعتباری به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۴ ریال  جهت  بازتوانی وتوانمندسازی  دختر وخانواده  - پیگیری پس از ترخیص  تعداد ۱۱۶ نفر دختر در معرض آسیب  های اجتماعی  بصورت خانواده محور در اردبیل

لذا با  توجه  به فرا  رسیدن  میلاد  با سعادت  حضرت  معصومه (س)   در روز  اول  ذی القعده  که   مصادف  با ۱۱ خرداد  ماه سالجاری که به روز دختر  نیز  نامگذاری گردیده است  ترتیبی اتخاذ گردید تا  با برگزاری جشنواره  به همین مناسبت  شان  و مقام دختران در جامعه شناخته شده، فرهنگ تکریم از دختران بعنوان پرورش دهندگان نسل آینده جامعه  ترویج یافته و  تلاش در جهت سلامت روانی و اجتماعی آنها به عمل آید.

کد خبر 58031

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد