بهره مندی بیش از ۲۴ هزار فرد مبتلا به اختلالات شنوایی از حمایت‌های سازمان بهزیستی در تهران

معاون امور توانبخشی استان تهران با بیان اینکه ۲۴۹۶۱ افراد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش سازمان بهزیستی در استان تهران هستند، گفت: ناشنوایان همانند سایر اقشار جامعه حق بهره مندی از فرصت‌های اجتماع را دارند و تحصیل یکی از این مصادیق است و ناشنوایانی که به طور عادی در سطح شنوایی خفیف هستند و یا آن عده از ناشنوایان که سطح شنوایی کمتر دارند و با استفاده از ابزار کمکی و سمعک یا کاشت حلزون، قدرت شنوایی‌شان بالاتر رفته، قادر خواهند بود از طرح تلفیق که بهره مندی از تحصیل در مدارس عادی است استفاده کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایلنا، سید احمد خادم با اشاره به شعار روزجهانی ناشنوایان «تجلیل از جامعه پرشور ناشنوایان –گسترش زبان اشاره» گفت: از ۲۴۹۶۱ نفر معلول ناشنوا تحت پوشش در استان تهران که از خدمات متنوع توان بخشی بهره‌مند هستند، ۱۵۷۵ نفر سمعک یا کمک هزینه تهیه سمعک را استفاده کرده اند. همچنین به ۹۹۶۷ نفر باتری سمعک، پردازشگر شنوایی و سایر خدمات مربوطه و لوازم موثر در جهت بهبود شنوایی ارائه شده است.  

وی ادامه داد: همچنین به ۴۰ نفر از این افراد که گزینه کاشت حلزون بودند، هزینه یا کمک هزینه کاشت حلزون داده شد و به ۱۶۳ نفر هم خدمات تعمیر و تعویض قطعات مرتبط با کاشت حلزون تعلق گرفته است.  

معاون امور توانبخشی استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به قوانین جاری مرتبط با ولادت، نوزادان در بیمارستان تحت غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند و در صورت مشکوک بودن به ناشنوایی احتمالی توصیه‌های لازم برای پی گیری‌های تخصصی صورت می‌گیرد و خانواده‌ها می‌توانند از خدمات بدو تولد سازمان بهزیستی و امکانات بهداشتی و پزشکی سطح جامعه بهره‌مند شوند.  

خادم درباره اقدامات انجام شده درباره افراد ناشنوا و کم شنوا گفت: ناشنوایان همانند سایر اقشار جامعه حق بهره مندی از فرصت‌های اجتماع را دارند و تحصیل یکی از این مصادیق است و ناشنوایانی که به طور عادی در سطح شنوایی خفیف هستند و یا آن عده از ناشنوایان که سطح شنوایی کمتر دارند و با استفاده از ابزار کمکی و سمعک یا کاشت حلزون، قدرت شنوایی‌شان بالاتر رفته، قادر خواهند بود از طرح تلفیق که بهره مندی از تحصیل در مدارس عادی است استفاده کنند.

وی ادامه داد: افراد ناشنوا مانند سایر معلولین که با درجه معلولیت شدید و خیلی شدید هستند و در آزمون وسع در سه دهک در آمدی پایین هستند از فرصت مستمری بهره‌مند هستند و با توجه به بعد خانوار به ازای هر خانواده با یک معلول مبلغ ۳۵۰.۰۰۰ تومان و دو معول ۵۰۰.۰۰۰ تومان و سه معلول ۷۰۰.۰۰۰تومان و چهار معلول ۹۰۰.۰۰۰ تومان و پنج معلول و بیشتر ۱.۱۰۰. ۰۰۰ تومان مستمری تعلق می‌گیرد. تمامی فرصت‌های شغلی و تسهیلاتی که برای معلولین فراهم است، از جمله استخدام ۳ درصد تکلیف دستگاه‌های دولتی، خدمات رایگان شهروندی (استفاده رایگان از ناوگان شهری) وام‌های خود اشتغالی، مسکن، بیمه و سایر تسهیلات با توجه به دستورالعمل‌های جاری امکان استفاده را دارند.  

معاون امور توانبخشی استان تهران با بیان اینکه در طرح پیشرو توان بخشی مبتنی بر ارائه خدمات به جامعه تمامی معلولین از جمله ناشنوایان روستایی، موسسات فعال در این زمینه در سال ۱۴۰۰ در مراکز مثبت زندگی ادغام شده‌اند، گفت: با تلاش مددکاران و تسهیلگران که جهادگرانه به ارائه خدمت مشغول هستند، این افراد مورد حمایت قرار دارند و این افتخار را داریم که از مجرای این طرح، مردم در راستای انجام مسئولیت اجتماعی و مشارکت در کار نیکو و احسن در شش ماهه اول سال جاری بالغ بر سه میلیارد تومان خدمات ارائه کرده‌اند که تمامی این خدمات مستقیم توسط مردم و بدون واسطه به خانواده بهزیستی اهداشده است. امیدواریم که این طرح با انسجام و شکل گیری کامل مراکز مثبت زندگی به صورت گسترده در توان بخشی مبتنی بر جامعه شهری هم امسال در سطح استان تهران اجرایی شود.  

خادم درباره مناسب سازی فضای برای افراد ناشنوا گفت: برای نیل به اجرای قانون جامع حمایت از معلولین و دسترس قرار گرفتن فرصت‌ها و بهره مندی از حق شهروندی، همکاری صمیمانه‌ای که صدا و سیما تا کنون داشته، دامنه همکاری گسترش بیشتری یافته و جلوه واضح‌تری از آن را به خصوص در رسانه تصویری در انتقال اخبار و برنامه‌های علمی، آموزشی و فیلم‌هایی که در سیما پخش می‌شود از طریق زیرنویس یا رابط تصویری مورد استفاده ناشنوایان عزیز قرار گیرد.

کد خبر 44100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد