شهر تهران| تشریح فعالیت های مربوط به ناشنوایان

صداهای اطراف هشدار می‌دهند از خطر، از تصادف از رابطه اجتماعی سالم و ناسالم. همین صداها ماهیت زندگی در تهران را می‌سازد و امان از وقتی‌که در این شهر شلوغ با معلولیت ناشنوایی و کم شنوایی دست‌وپنجه نرم کنید. در این گزارش از عملکرد بهزیستی شهر تهران در خصوص حمایت از توان‌خواهان کم‌شنوا و ناشنوا مطلع می‌شوید.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری فارس، هراندازه، یک شهر شلوغ‌تر باشد و پر سر و صداتر، نیاز به شنیدن برای حفظ حیات و زندگی بیشتر می‌شود. صداهای اطراف هشدار می‌دهند از خطر، از تصادف از رابطه اجتماعی سالم و ناسالم. همین صداها ماهیت زندگی در یک کلان‌شهر را می‌سازد و امان از وقتی‌که در این شهر شلوغ با معلولیت ناشنوایی و کم شنوایی دست‌وپنجه نرم کنید. کلان‌شهر تهران با جمعیت بی‌شمارش همیشه برای دیگر استان‌ها الگو بوده است. اغلب طرح‌ها در پایتخت پرده‌برداری می‌شود و به‌سرعت در دیگر استان‌ها همه گیره می‌شود. یکی از همین اقدامات مهم برای حفظ سلامت افراد جامعه غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد است. طوری که همین حالا هم بیش از ۷۰ درصد از غربالگری‌ها شنوایی نوزادان در شهر تهران انجام می‌شود.

 سید سعید آرام ضمن یادآوری این روز به‌عنوان روز جهانی ناشنوایان و ضرورت اینکه این روز بهانه‌ای است که به خانواده‌ها دارای نوزاد و افرادی که منتظر به دنیا آمدن فرزندشان هستند اطلاعاتی پیشگیرانه‌ای داده شود، او در ادامه می‌گوید: «تست‌های شنوایی‌سنجی در دوران نوزادی به‌خصوص نوزادانی که دارای عامل خطر هستند بسیار اهمیت دارد. سازمان بهزیستی شهر تهران در غربالگری نوزادان پیشرو بوده است طوری که همچنان حدود ۷۰ درصد غربالگری شنوایی توسط بهزیستی شهر تهران انجام می‌شود. برای رسیدن به این شرایط ۱۵ دستگاه غربال شنوایی در ۱۵ بیمارستان مثل بیمارستان‌های میلاد، فیاض بخش، امام حسین (ع) و... در غربالگری نوزادان فعالیت می‌کنند و هیچ نوزادی بدون غربالگری از این بیمارستان‌ها بیرون نمی‌رود. همچنین با انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت ادامهٔ مراحل غربالگری شنوایی نوزادان در مراکز بهداشت با همکاری بهزیستی شهر تهران انجام می‌شود و در حال حاضر ۵۵ مرکز بهداشت تحت نظر بهزیستی شهر تهران غربالگری و ادامه روند غربالگری را انجام می‌دهند.

✔️برای خانواده‌های بی‌بضاعت رایگان است
 آرام به اهمیت حمایت از خانواده‌های کم‌درآمد که فرد معلول ناشنوا در منزل دارند اشاره می‌کند و می‌گوید: غربالگری شنوایی برای خانواده‌های بی‌بضاعت در تمامی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و خانهٔ روستایی تحت نظارت بهزیستی شهر تهران به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

او مراحل غربالگری را می‌شمرد و ادامه می‌دهد: «غربالگری شنوایی سه مرحله است. مرحله اول، همان غربالگری نوزادان بدو تولد است. مرحله دوم تشخیص و مرحله سوم مداخله زودهنگام کم شنوایی است. البته به پیشگیری هم توجه شده است. این مراحل هم این‌طور برنامه‌ریزی‌شده است که غربالگری کامل تا یک‌ماهگی انجام شود، تشخیص کامل تا ۳ ماهگی و تجویز سمعک و وسایل کمک شنوایی تا ۶ ماهگی استفاده شود. تشخیص و مداخله زودهنگام می‌تواند جلوی پیامدهای شدید روانی، آموزشی را بگیرد.

✔️غربالگری کنید، منتظر نباشید تا کودک به حرف بیاید
وی به اهمیت شناسایی کودکان دارای معلولیت شنوایی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «در صورت انجام ندادن غربالگری شنوایی در بدو تولد ممکن است کشف مشکل شنیداری کودک تا سن ۱۴ ماهگی به تأخیر بیفتد. در این صورت مشکلات در تکامل زبانی، آموزشی و گفتاری و پیامدهای همراه آن‌ها، مانند مشکلات رفتاری، کاهش سلامت روانی و مهارت‌های تطبیقی ضعیف، بروز می‌کند.

 آرام ازجمله مداخلات شنوایی‌شناسی به دارودرمانی، استفاده از سمعک و کاشت حلزون اشاره می‌کند و می‌گوید: «با استفاده از دارودرمانی در موارد وجود عفونت گوش میانی، در اغلب موارد کاهش شنوایی انتقالی کودک برطرف می‌شود و می‌توان از مزمن شدن کم شنوایی و مشکلات ناشی از آن در زندگی آیندهٔ کودک پیشگیری کرد. هم‌چنین با توجه به اینکه یکی از پراهمیت‌ترین راه‌های یادگیری، از طریق شنیدن است، مداخلهٔ زودهنگام و استفادهٔ مناسب از سمعک و کاشت حلزون در جهت رشد زبان و گفتار و پیشگیری از انزوای اجتماعی و عملکرد مناسب‌تر کودک در سنین مدرسه تأثیر به سزایی دارد.

✔️آمار مداخلات توان‌بخشی برای نوزادان
مدیر بهزیستی شهر تهران آمار غربالگری و ارجاع را برای توان‌بخشی برمی‌شمرد و می‌گوید: «سال گذشته ۴۵ هزار و ۶۱۲ نوزاد در شهر تهران غربالگری شنوایی‌سنجی شدند. از این تعداد ۵۹ نوزاد برای مداخله توان‌بخشی ارجاع داده شدند که تعداد ۳۰ نوزاد دارو گرفتند، ۷ نوزاد جراحی شدند. ۱۷ نوزاد سمعک استفاده کردند و ۵ نوزاد نیز برای کاشت حلزون ارجاع داده شدند. البته در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نیز ۲۱ هزار و ۷۸۵ کودک غربالگری شدند و از این تعداد ۲۰ نوزاد به مداخلات توان‌بخشی ارجاع شدند که تنها یک نوزاد دارودرمانی شد. یک نوزاد جراحی شد. ۹ نوزاد سمعک دریافت کردند. ۶ نوزاد جراحی شدند و ۳ نوزاد نیز کاشت حلزون انجام دادند.

✔️کمک‌هزینه‌ها برای توان‌خواهان
 آرام مداخله بهنگام را اصلی‌ترین وظیفه معاونت توان‌بخشی سازمان بهزیستی شهر تهران می‌داند و می‌گوید: «با تشخیص و مداخله به‌موقع بخش بزرگی از تأخیرهای گفتاری برای ناشنوایان جبران می‌شود. براین اساس در سال ۱۳۹۹ با تأمین کمک‌هزینه تجهیزات خرید سمعک برای ۷۵۰ نفر و برای هر فرد ناشنوا مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه شد. برای ۱۵ نفر مبلغ ۳ میلیون تومان برای هر فرد کمک‌هزینه کاشت حلزون پرداخت شد. ۵۶ نفر نیز هزینه‌ای را به مبلغ ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان دریافت کردند تا دستگاه‌های کاشت را تعمیر کنند».

✔️۵۰ درصد مشکلات ناشنوایی در کودکی قابل جبران است
«ایران شفیعی» معاون توسعه پیشگیری بهزیستی شهر تهران نیز به اهمیت پیشگیری از مشکلاتی که ناشنوایان را تهدید می‌کند اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه ۵۰ درصد از مشکلات کم‌شنوایی‌های در دوران کودکی قابل جبران است، با اقداماتی که توسط معاونت پیشگیری برای آگاهی بخشیدن به والدین انجام می‌شود می‌تواند از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری کند مثل پخش بروشورها برای آگاهی از تست‌های شنوایی، نحوهٔ انجام تست‌ها، آگاهی از واکنش‌های شنیداری شیرخواران و کودکان و روند آگاهی از مراحل رشد گفتار و زبان، همه این اطلاعات در اختیار والدین قرار می‌گیرد».

 شفیعی می‌گوید: «درصد زیادی از معلولیت و مشکلات ناشنوایی به دلیل بیماری‌های نوزادی است مثل شیوع بالای عفونت گوش میانی در کودکان که می‌تواند باعث کم شنوایی شود. البته در شهر تهران غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال به‌صورت گسترده با همکاری کلینیک تخصصی «ایلیا فتوح» در تمام مهدهای کودک تحت نظارت شهر تهران انجام می‌شود. این کلینیک کمک کرده است که پیش از مزمن شدن کم شنوایی و بروز اثرات سوء کم شنوایی بر یادگیری کودک با استفاده از دارودرمانی، کم شنوایی کودک درمان شود».

✔️شنوایی شناسان تمام‌قد به کمک آمدند
معاون توسعه و پیشگیری، همکاری ارزشمند شنوایی شناسان در طرح غربالگری شنوایی با نظارت بهزیستی شهر تهران را توضیح می‌دهد: «سازمان بهزیستی بدون همکاری عزیزان شنوایی‌شناس نمی‌توانست مداخلات و غربالگری‌ها را اجرایی کند. البته مراکز روزانه آموزشی توان‌بخشی خانواده و کودک مبتلابه اختلالات شنوایی زیر ۱۵ نیز باهدف تأمین حداکثری سطح استقلال و عملکرد ناشنوایان، با یارانه کامل یک‌میلیون ۳۵۰ هزار تومان برای هر فرد در ۲ مرکز شهر تهران به ۱۷۵ کودک امکانات و خدمات شنوایی‌شناسی گفتاردرمانی، مربی آموزشی، روانشناسی می‌دهد. این مراکز تا ۱۵ سال افراد را پذیرش می‌کنند. اکنون خدمات جهت پیشگیری از افت عملکرد کودکان با تأمین بستر اینترنت آموزش‌ها به‌صورت آنلاین ارائه می‌شود.

 ✔️مهم‌ترین دغدغه والدین چیست؟
شفیعی با توجه به تجربه‌ای که در امور پیشگیری دارد به دغدغه والدین در خصوص ترخیص فرزندانشان از مراکز آموزشی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «مراکز حرفه‌آموزی که هدف اصلی آن‌ها آموزش تخصصی یک حرفه برحسب علایق و توانمندی فرد است در این راستا تلاش می‌کند افراد ناشنوا را به سمت کارگاه‌های حمایتی و مراکز پشتیبانی جذب کند. این بخش مرحله گذار بین آموزش‌های تئوری و عملی به سمت محیط واقعی اشتغال است. راه‌اندازی این مراکز دغدغه والدین را کاهش داده است».

او مهم‌ترین مشکلی که گریبان گیر توان‌خواهان ناشنوا است را بازگو می‌کند و توضیح می‌دهد: «همه‌گیری کووید ۱۹ باعث شد توان‌خواهان نتوانند با استفاده از ماسک لب‌خوانی کنند. پیشنهاد می‌شود برای اینکه این افراد بتوانند ارتباط خود را در جامعه از دست ندهند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای این عزیزان طوری انجام شود تا کمتر از ماسک استفاده کنند و بتوانند با لب‌خوانی با دیگران گفت‌وگو داشته باشند».

کد خبر 43995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد