رتبه نهم استان سمنان در سطح کشور در جمعیت سالمندی

گرامیداشت تکریم و منزلت سالمندان با شعار بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال در قالب پویش رسانه‌ای من می‌توانم ؛ هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست در استان سمنان همزمان با سراسر کشور اجرا می گردد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان علیرضا ایزدپور بمناسبت روز جهانی و هفته ملی سالمندان گزارشی از اهم خدمات و اقدامات این اداره کل ارائه کرد.

ایشان در ابتدا ضمن تبریک روز جهانی سالمندان اکتبر مصادف با ۹ مهرماه و اعلام شعار جهانی این روز با عنوان بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال، شعار هفته سالمند را آغاز دعوت همگانی برای آموزش یک مهارت دیجیتال به سالمندان در قالب پویش رسانه‌ای «من می‌توانم؛ هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست» طی روزهای ۶ الی ۱۲ مهرماه سالجاری بیان و افزودند : بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت در کشورهای در حال توسعه افراد دارای سن ۶۰ سال و بیشتر به عنوان سالمند شناخته می‌شوند اما سن تقویمی در بسیاری از موارد شاخص معتبری و برای ارائه تعریف کامل از سالمندی نیست و باید این پدیده را از ابعاد و جنبه‌های گوناگون مورد توجه قرار داد. در فرهنگ اسلامی و ایرانی "پیری" نه به عنوان یک کلمه ناخوشایند، بلکه به صورت کمال، حکمت، خردمندی و فرزانگی تلقی شده است.  

ایزدپور در ادامه : استان سمنان طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۹.۹۸ درصد جمعیت هفتصد هزار و ۷۸ نفری آن را سالمندان تشکیل می دهند که رتبه نهم در سطح استانهای کشور را جمعیت سالمند دارا می باشد و تعداد سالمندان تحت پوشش بهزیستی استان را سه هزار و  ۳۶۹ نفر که در حوزه توانبخشی و اجتماعی سازمان پرونده دارند که حدود ۵۵۰ نفر از سالمندان در مراکز غیردولتی توانبخشی تحت پوشش و از خدمات آن مراکز بهره مند و تعداد یک هزار و ۲۰۰  سالمند در استان نیز مستمری از بهزیستی دریافت می نمایند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به این موضوع که در دوران سالمندی برای کاهش صدمات محیطی  و ویژگی های خاص جسمی، باید اقداماتی برای سالمندان برنامه ریزی و اجرا کرد ادامه دادند : پیاده روها باید دارای سطحی هموار با عرض کافی و بدون لغزندگی، دارای روشنایی کافی و مناسب، مکانهایی برای استراحت با صندلی مناسب و عاری از هرگونه مانع، مراکز عمومی و ساختمانها باید دارای آسانسور، سطوح شیبدار فضای بهداشتی مناسب، ارتفاع پله هامناسب و دارای نرده های ایمن ومجهز به دستگیره کمکی، بوستان ها و پارک ها باید همسطح، دارای ورودی مناسب و فضای بهداشتی مناسب باشند.

علیرضا ایزدپور گفت : سالمندان نیازمند مراقبت های جسمی، روانی و اجتماعی هستند که دراین خصوص سازمان بهزیستی با اجرای کردن فعالیت های از قبیل برنامه تکریم سالمندان در دستگاه های دولتی  شامل برگزاری جلسات شورای ساماندهی سالمندان در استان و شهرستان ها ، همکاری در طرح شیوه زندگی سالم در سالمندی با مراکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی، تاسیس و راه اندازی مراکز شبانه روزی سالمندان(۴ مرکز در شهرستانهای سمنان گرمسار شاهرود و دامغان)، تاسیس و راه اندازی ۵ مراکز روزانه و ویزیت در منزل سالمندان در سطح شهرستانهای بزرگ استان، اجرای طرح مراقبین در شهرستانهای سمنان، مهدیشهر و شاهرود  ، اجرای طرح توانبخشی در منزل سالمندان در سطح استان، اجرای طرح بنیاد فرزانگان که شامل فعالیت دو بنیاد فرزانگان در شهرستانهای سمنان و گرمسار می باشد، اجرای طرح توانمندسازی سالمندان  در استان، طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها در دوران سالمندی توسط معاونت پیشگیری سعی بر تحقق این هدف بزرگ کرده است.

ایشان پدیده سالمندی را فرایندی زیست شناختی دانسته که نمی توان آن را متوقف کرد ولی با مراقبت های صحیح در طی این دوران می توان به سالمندی توام با سلامتی دست یافت که این امر با آموزش و توانمندسازی سالمندان در ارتقا جایگاه اجتماعی و همراهی جامعه با سالمندان و با تأکید بر خود مراقبتی،  افزایش دسترسی سالمندان به اقدامات پیشگیرانه سلامت، ترویج سبک زندگی سالم در تمامی دوره‌های سنی باجلب مشارکت بخش غیردولتی در اقدامات آموزش و توانمندسازی سالمندان قابل دستیابی خواهد بود.

ایزدپور تصریح کرد : در سازمان بهزیستی در خصوص سالمندان خدماتی شامل  خدمات  توانبخشی در منزل،   مراقبت در منزل، مناسب سازی فضای فیزیکی محل سکونت  ارائه تجهیزات کمک توانبخشی  خدمات حمایتی موردی ومستمر ، پذیرش وبستری آنان در مراکز شبانه روز، ارائه خدمات در مراکز روزانه آموزشی توانبخشی اشاره داشت.

وی افزود : سازمان بهزیستی در راستای تحقق بندج ماده ۸۰ قانون برنامه ششم  توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلف به  تداوم اجرای ساماندهی و توانبخشی سالمندان با پوشش حداقل ۲۵ % جمعیت هدف در پایان برنامه  می با شد" به همین منظور ومتناسب باشرایط زمان وتنوع نیازها وتغییرات در چگونگی محیط پیرامون  و تغییر نگرش های متفاوت جامعه، با  ارائه رویکردهای نوین اقدام به برنامه ریزی  جهت ایجاد خانه های حمایتی سالمندان از سال ۱۳۹۷  نموده است. بطوریکه سالمندان در این خانه ها ضمن بهره مندی  از کلیه امکانات لازم جهت یک زندگی عادی با لحاظ فضا ی مناسب سازی شده برخوردار می گردند. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور، ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۹.۲۸ درصد سالمند هستند  و پیش بینی می شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی یعنی ۵ سال دیگر به ۱۰ درصد و تا ۲۰۵۰ یعنی ۳۰ سال دیگر به بیش از ۳۰ درصد برسد.

ایزدپور در ادامه معرفی خدمات سازمان بهزیستی به جامعه هدف سالمندان اشاره ی به دفتر توانمنـد سازی معلولین  داشته که برنامه توانبخشـی مبتنی برجامعه اجرای کرده است و این برنامه از سال ۱۳۷۴ در ایران آغاز و در حال حاضـر در ۹۸ % مناطق روسـتایی کشور اجرا می گردد. حدود ۸۱ هزار نفر از افراد تحت پوشش این برنامه بالای ۶۰ سـال بوده و در طیف سالمنـدان قرار می گیرنـد که از طریق برنامه CBR سالمندان تحت پوشـش این برنامه در نقاط مختلف روسـتایی و دور افتاده به خدمات مختلف در زمینه سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی و توانمند سازی دسترسی پیدا می کننـد. این خـدمات از طریق ارجاع به واحد های مربوطه، آموزش افراد و یا مداخله مسـتقیم در سـطح جامعه محلی صورت می گیرد.   همچنین در برنامه CBR اقداماتی در زمینه رفع موانع فیزیکی و نگرشـی انجام می گیرد تا مشارکت اجتماعی این عزیزان در جامعه افزایش یابـد.

 ایشان یکی دیگر از خدمات بهزیستی را طرح توانمنـدسازی سالمندان بیان و ابراز داشتند : طرح توانمنـدسازی سالمندان از دیگر برنامه های دفتر توانمند سازی است که از سال ۹۴ در برخی از استان های کشور به اجرا درآمده است. طرح توانمنـدسازی شامل طیفی از مداخلات و خـدمات است که به فرد سالمند با کمترین سـطح مشارکت، کمک می کند تا در پایان فرآینـد توانمنـدسازی، توانایی های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل نماید، سـطحی از مشارکت را که متناسب با سـطح عملکرد و محـدودیت های وی است را تجربه کرده و بتوانـد حقوق فردی و اجتماعی خود را مطالبه نماید. خدمات ارائه شده در این طرح خدمات آموزشـی، خـدمات مبتنی برمطالبه گری، خدمات مبتنی بر تغییر نگرش و خدمات توانمند سازی است. تاکنون تعداد ۱۴۰ نفر از افراد سالمند در استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

 مدیرکل بهزیستی استان مناسب سازی  منزل و وسایل روزمره زنـدگی سالمندان را از دیگر خدمات ارائه شده توسط این سازمان بیان و اظهار داشتند : بمنظور آماده سازی زمینه های مشارکت بیشتر سالمندان و افراد دارای شرایط ویژه در فعالیت های خانوادگی، جامعه و استقلال فردی ما نیازمند اجرای مناسب سازی اماکن و فضاه های عمومی هستیم که در سال ۹۹، برای ۲۰ نفر سالمند مناسب سازی مسکن انجام شده است.

ایشان در پایان باتوجه به شعار ملی هفته سالمند با عنوان بهره‌مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال از تمامی هم استانی های عزیز  دعوت کردند تا با بسیج  همگانی برای آموزش یک مهارت دیجیتال به سالمندان در قالب پویش رسانه‌ای «من می‌توانم؛ هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست" با هدف آموزش مهارت بهره‌برداری از فناوری دیجیتال به سالمندان برای انجام فعالیت‌های روزمره زندگی به خصوص خریدهای الکترونیکی و ارتباطات تصویری شرکت نمایند. ایشان در ادامه سخنان پایانی خود از کلیه پرسنل بهزیستی استان، مراکز غیردولتی و شرکای اجتماعی این اداره کل در سطح استان در ارائه خدمات به جامعه هدف تقدیر و تشکر داشتند.

کد خبر 43916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد