سن طلایی تشخیص اوتسیم و علائم آن چیست؟

اوتسیم اختلالی عصب_رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک نمایان میشود، ارتباط برقرار نکردن با دیگران و دنیای خارج، ناتوانی در گفتار، نداشتن ارتباط چشمی، حرکات تکراری دست زدن، پریدن، خنده و گریه، نگرانی و ترس بیدلیل از جمله نشانه اوتیسم است.


به گزارش  روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از تسنیم، اوتسیم یک شرایط پیچیده عصبی-رفتاری و شامل اختلالاتی در تعاملات اجتماعی و  رشد کلامی و مهارتهای ارتباطی همراه با رفتارهای تکراری و سخت است و به دلیل مینامند. این بیماری شامل (ASD) گستردگی علائم بیماری آن را اختلال طیف اتیسم اختلال در طیف وسیعی از علائم و مهارتها در سطوح مختلف است.
اوتسیم اختلالی است که در سه سال اول زندگی کودک نمایان میشود. مهمترین علائم آن نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعاملات اجتماعی، وجود الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علائق و فعالیتها است. نشانههای اختلال طیف اوتسیم عموما در سال سه زندگی قابلتشخیص هستند؛ اما اگر کودک در سطح بالاتری بوده و به همسالان غیر اتیسم خود شبیهتر باشد، این علائم ممکن است دیرتر شناسایی شوند. باید توجه داشت که اگر کودک دچار تاخیرهای رشدی شدید باشد؛ قبل از 18 ماهگی نیز این اختلال قابلتشخیص خواهد بود. نوزاد دارای این اختلال چندی پس از تولد متفاوت از سایر نوزادان به نظر میرسد. والدین معمولا نخستین کسانی هستند که متوجه تفاوت فرزندشان با سایر کودکان میشوند.
در ابتدا ممکن است والدین عدم پاسخگویی کودک به محیط اطرافش را به ناشنوایی او نسبت دهند؛ اما گاهی متوجه میشوند که فرزندشان مشکل شنوایی نداشته اما مانند سایر کودکان همسنش نیز قادر به پاسخدهی نیست. در این زمان بهتر است والدین به متخصص کودک یا متخصص بالینی که در زمینه اختلالات دوران کودکی تجربه دارد، مراجعه کنند. باید توجه داشت که اوتسیم تاکنون درمان مشخصی نداشته است و هر خانوادهای در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی میتوانند فرزند دارای اتیسم داشته باشند.
در صورت مشکوک بودن والدین به رفتار کودک بهترین اقدام ممکن این است که والدین سریعا کودک خود را نزدیک روانشناس متخصص کودک یا روانپزشک کودک و نوجوانان ببرند. پر واضح است که هر روانشناسی با هر گرایش تخصصی یا روانپزشک هایی که در زمینه اختلال طیف اوتسیم تجربه ندارند، قادر نخواهند بود که اختلال اوتسیم را بهخوبی تشخیص دهند و تجویزات مناسبی برای آن داشته باشند. بنابراین در چنین مواردی حتما باید کودک را یک روانشناس متخصص یا روانپزشک با تجربه بهدقت مورد مشاهده و ارزیابی قرار دهند. برای تشخیص اختلال طیف اتیسم، ایده ال این است که کودک را یک روانپزشک کودک و نوجوان یا یک روانشناس با تجربه در زمینه اختلال اتیسم ارزیابی کند.
هیچ آزمایش بالینی و پزشکی برای تشخیص اوتسیم وجود ندارد. اما برای مشخص کردن مواردی مانند سنجش شنوایی، مشکلات گفتاری، مسمومیت با سرب و یا مشکلات رشدی که ارتباط چندانی با خود اوتسیم ندارند، ارزیابی هایی وجود دارد. والدین باید به لیستی از سوالات مختلف پاسخ دهند به این ابزارها آزمونهای غربال میگویند تا با استفاده از آن بتوان رفتار، ارتباط و سطح مهارت های کودک را مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.دریافت خدمات مورد نیاز پیش از سه سالگی که ایده آل ترین زمان برای انجام مداخله است، میتواند اثر بسیار زیادی بر کنترل علایم اتیسم داشته باشد.
بر اساس آخرین آمار جهانی و همچنین جدیدترین منابع علمی، آمار اختلالات طیف اوتسیم در دنیا در مقابل هر 100 نفر یک نفر است که در ایران نیز این آمار جهانی صدق میکند. اختلالات اوتسیم از جمله اختلالات پرخرجی است که نیاز به خدمات تخصصی زیاد اعم از روانشناسی، مددکاری، گفتار درمانی و … دارد و به همین ترتیب مخارج خانوادههای دارای فرزند اوتسیم به علت دریافت این خدمات تخصصی بسیار بالاتر از خانوادههایی است که دارای کودکانی با سایر معلولیتها هستند.
ارتباط برقرار نکردن با دیگران و دنیای خارج، ناتوانی در گفتار، نداشتن ارتباط چشمی، حرکات تکراری دست زدن، پریدن، خنده و گریه، نگرانی و ترس بی دلیل، دادن پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر و حساسیت های غیر معمول در حواس پنجگانه از جمله نشانه های اوتسیم است.شدت اختلال طیف اوتسیم بر اساس نقصهای موجود در ارتباط اجتماعی و روند رفتارهای محدود و تکراری در سه سطح 1نیازمند حمایت، سطح 2نیازمند حمایت زیاد و سطح 3نیازمند حمایت بسیار زیاد، تعیین می شود.
زهرا رضایی کارشناس اوتسیم بهزیستی استان تهران با تاکید بر این که هر خدمتی که به سایر معلولان ارائه میشود افراد دارای این اختلال نیز از آن بهره مند می شوند میگوید: خانواده ها برای بررسی اختلال اوتسیم کودکانشان از سن 2تا 5سال میتوانند به سامانه غربالگری بهزیستی مراجعه کنند و به 10 سوال پاسخ دهند اگر جواب سه سوال مثبت بود میتوانند نسبت به وجود این اختلال در کودکانشان فقط حساس شوند.
وی می افزاید: خانوادهها میتوانند بعد از این آزمون به نزدیکترین پایگاه تشخیص اختلال اوتسیم که توسط سامانه معرفی شده مراجعه و از طریق آن پایگاه به تشخیص قطعی توسط کارشناسان و مسئولان اقدام کنند.اگر در مراحل تشخیص مشخص شود که کودک به اختلال اوتسیم دچار است همانجا گواهی برای ارائه به کمیسیون تعیین و نوع شدت معلولیت صادر میشود و پس از آن فرد می تواند از خدمات برای کودکان اوتسیم بهره مند شود.
رضایی با اشاره به اینکه میزان شیوع این اختلال یک درصد از جمعیت است، میگوید: بر اساس آخرین سرشماری از 13 میلیون و 500 هزار نفری استان تهران حدود 130 هزار نفر دارای اختلال طیف اوتسیم هستند. همچنین افرادی که دارای اختلال طیف اوتسیم هستند از مراکز آموزش و پرورش استثنایی، مراکز وزارت بهداشت و درمان نیز خدمات دریافت میکنند ولی عدهای هم برای دریافت خدمات متمرکز مراجعه نمی کنند.
کارشناس اوتسیم بهزیستی استان تهران ادامه میدهد: علایم این اختلال از 18 ماهگی بروز و در 24 ماهگی قابل تشخیص است از این رو خانوادهها باید نسبت به این اختلال حساسیت نشان دهند.
به گفته وی، انجمن اوتسیم ایران نیز از وزارت کشور مجوز فعالیت دریافت کرده است و خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و حمایتی به افراد دارای این اختلال ارائه میدهد و همچنین همکاری خوبی با سازمان بهزیستی دارند.اوتسیم نوعی اختلال عصبی و رشدی است که در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می شود. این اختلال در دو زمینه رفتاری از جمله نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیتهای تکراری و محدود بروز می کند.

کد خبر 30552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد