2هزار و 200 فرد بهبودیافته از اعتیاد تحت پوشش طرح مدیریت مورد

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌های طرح مدیریت مورد، گفت: پذیرش بیماران معتاد متجاهر ترخیصی از مراکز ماده 16 با هدف پیشگیری از عود، بازگشت بیماری و همچنین جلوگیری از ورود به چرخه اعتیاد و پاتوق‌های مصرف مواد انجام می‌گیرد. درحال حاضر یک مرکز مدیریت مورد در خراسان رضوی فعال است. 40 مددکار در این مرکز خدمات رسانی می‌کنند و 2هزار و 200 فرد بهبودیافته از اعتیاد از خدمات این مرکز برخوردار می‌شوند.

محسن مروی افزود: در مدیریت مورد، غربال بیماران توسط مددکاران براساس دستورالعمل های ابلاغی انجام میگیرد. بیماران بی سرپناه در مراکز صیانت ساماندهی و جامعه پذیر میشوند. ارتباط هرچه بیشتر با خانواده‌های فرد بهبودیافته با هدف پذیرش آنها در خانواده، مهارت آموزی و ارجاع به کار بیماران دارای مهارت با هدف اشتغال، استقلال و توانمندسازی آنها انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ماندگاری معتادان روی درمان هدف اصلی از اجرای طرح مدیریت است، گفت: برنامه توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت مورد معتادان متجاهر با فرآیند مددکاری آغاز می‌شود و بعد از رسیدن آنها به توانمندسازی، به هدف اصلی که ماندگاری در ترک اعتیاد است، دست می‌یابیم.

 معاون سلامت اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی افزود: ارتقای سطح کیفیت زندگی و جامعه پذیری افراد درحال بهبودی، شناسایی نیازها و اولویت‌بندی آنان در افراد در حال بهبودی و خانواده آنها، بهبود بخشیدن به تداوم مراقبت و درمان، ایجاد محیطی امن و... از مهم ترین اهداف اجرای این طرح می‌باشد. در این طرح، مددکاران به عنوان تسهیلگر در کنار هر فرد دارای اعتیاد حضور یافته و باتوجه به وضعیت روانی، خانوادگی، درمانی و...اقداماتی با هدف بازگشت فرد به خانواده، بازتوانی و ارتقاء سطح کیفت زندگی آنان انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح غربالگری انجام گرفته و فردی که اختلال روانپزشکی داشته باشد در کمپ‌‎ها پذیرش نمیشود و مسیر دریافت خدمات درمانی او تغییر می یابد. بسیاری از معتادان متجاهر دارای خانواده می‌باشند اما خانواده تمایلی به پذیرش آنها ندارد. این گروه از معتادان و معتادانی که بیماری مزمن داشته باشند، نمی توانند در برنامه توانمندسازی قرار گیرند. باتوجه به نیازها، خواسته ها و نقاط قوت فرد معتاد در تمامی زمینه های مرتبط زندگی، اهداف مورد نظر، شناسایی خواهد شد و  برنامه خدمات برای رفع نیازها، مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت برای آنها طراحی میشود. هر هدفی در این طرح به گام ها و راهبردهای کوچکتر که از لحاظ رفتاری ملموس باشند، تقسیم می شود. قابل سنجش بودن، قابل پذیرش بودن، واقعی بودن و اجرا در زمان محدود به عنوان اصول مهم در به قاعده درآوردن اهداف این طرح است.
 

کد خبر 126515

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد