هموار کردن فرصت‌های برابر آموزشی برای کودکان معلول

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: طرح بهبود دسترسی کودکان دارای معلولیت در مناطق صعب العبور و روستایی به مدارس پذیرا (فراگیر) و خدمات توانبخشی با بهره گیری از تسهیلگران برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه(CBR) سعی در ایجاد فرصت آموزشی برابر دارد.

حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: درخصوص مراحل اجرای طرح بهبود دسترسی کودکان دارای معلولیت در مناطق صعب العبور و روستایی به مدارس فراگیر، گفت: این طرح در دو شهرستان تربت جام وقوچان  اجرا گردید و 126دانش آموز توسط 39 تسهیلگر خدمات طرح را دریافت نمودند. این طرح با اجرای فاز اول شامل آموزش 45 تسهیلگر فعال شاغل در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در دی ماه 1401 آغاز گردید . تسهیلگران طی 3 هفته 120 ساعت آموزش دریافت نموده و با نحوه ارتباط با افراد دارای معلولیت ونکات ویژه آموزش هر گروه از معلولیتها آشنا شدند . همزمان با  اجرای آموزشها ، شناسایی دانش آموزان دارای معلولیت نیز در اولویت فعالیتهای تسهیلگران قرار گرفت . از بهمن ماه 1401 با اتمام فاز آموزش ، تسهیلگران افراد دارای معلولیت شناسایی شده را از نظر نیاز به وسایل کمک آموزشی بررسی نموده و پیگیری مسائل درسی آنان را آغاز نمودند .

وی ادامه داد: در ابتدا، جلسات متعددی با معلمان ومدیران مدارس پذیرا واستثنائی برگزار و طرح برای آنان تشریح شد . بعد به سراغ خانواده دانش آموزان رفتیم تا مهمترین مشکلات کودکان شناسایی گردد. کودکان دارای معلولیتی که مدرسه نمی رفتند نیز شناسایی شدند وپیگیری جهت بازگشت آنان به مدارس آغاز شد. گروهی از دانش آموزان که تحت پوشش بهزیستی نبودند، جهت اجرای کمیسیون پزشکی وتشکیل پرونده معرفی شدند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: هرتسهیلگر برنامه مراجعات خود به منزل دانش آموزان را تنظیم نموده و فعالیت خود را در پیگیری امور درسی دانش آموزان آغاز کرد .کارشناسان بهزیستی هردو شهرستان تربت جام و قوچان با مراجعه حضوری وپیگیری تلفنی وضعیت خدمت رسانی تسهیلگران رابررسی کردند.

وی گفت: یکی از مهمترین اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه فراگیرسازی افراد دارای معلولیت واطمینان از برخورداری آنان ازفرصتهای برابر در بهره‌مندی از کلیه خدمات برنامه‌های توسعه است .یکی از مهمترین این خدمات آموزش می باشد . آموزش از این نظر که زمینه اصلی توانمندی افراد است وبرخورداری از آن تاثیر بسیار زیادی در آینده فرد دارد و نیز از این جهت که کودکان گروه اصلی بهره مند از خدمات آموزشی می باشند ، شایسته توجه ویژه می باشد .

علیزاده رضایی خاطرنشان کرد: در این طرح تسهیلگران برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه آموزش دیده  و با خانواده دانش آموز ، معلم وکادر آموزشی ارتباط می گیرند ومشکلات وموانع برخورداری کامل فرد  از خدمات آموزشی  را شناسایی کرده و در جهت رفع آن اقدام می‌نمایند . در صورتی که خانواده بتواند با آموزش حمایت لازم را از دانش آموز دارای معلولیت خود به عمل آورد، به خانواده آموزش داده می شود و در غیر این صورت تسهیلگر کمک به دانش آموز در امور درسی را برعهده می گیرد.

وی افزود: دور بودن مراکز تخصصی آموزش به کودکان دارای معلولیت ومشکلات خانواده‌ها درتامین هزینه ایاب وذهاب آنان مهمترین مساله ای است که باعث ترک تحصیل وبازماندگی از تحصیل این کودکان می‌شود. فراهم نمودن هزینه های ایاب وذهاب معلولان می‌تواند حداقل 50 درصد از بازماندگان تحصیل دارای معلولیت را به مدارس باز گرداند .

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: موانع نگرشی خانواده وعدم پذیرش کامل مشکلات کودک و انکاروالدین نیز یکی از عوامل مهم عدم برخورداری کودکان از خدمات آموزشی است در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی وحمایت از خانواده ها وکمک به آنها در کنار آمدن با مشکلات کودک می باشد .موانع نگرشی مدرسه اعم از معلمان ودانش آموزان نیز به عنوان یک عامل مهم ترک تحصیل دانش آموزان دارای معلولیت از طرف خانواده ها مطرح شده است  .به نظر می رسد در واحدهای درسی معلمان باید آموزشهایی درخصوص نحوه ارتباط با افراد دارای معلولیت گنجانده شده ومرتبا در این خصوص بازآموزی انجام شود .

کد خبر 125552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد