توانمند سازی کودکان کار و خیابانی و بازگشت به چرخه اجتماع مهم ترین سیاست بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان در حاشیه بازدید دادستان اردبیل از مرکز روزانه مراقبت از کودکان کار و خیابانی بر لزوم تدوین قوانین جامع و متقن برای جذب و حمایت از کودکان کار و خیابانی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی، حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان در حاشیه بازدید دادستان اردبیل از مرکز روزانه حمایتی کودک و خانواده  با اشاره به برخی از اقدامات  و فعالیت های صورت گرفته در خصوص حمایت از کودکان کار و خانواده های آنان گفت: به لطف الهی مجموعه خیر اندیشان پارسا نزدیک ۱۸ ماه هست که فعالیت خود را رسماً در اردبیل آغاز کرده که این موسسه با دو وجه اشتراک کاهش تعداد کودکان کار و خیابانی در سطح خیابان ومعابر، فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی به همراه تبلیغ، معرفی و آگاهسازی خانواده ها وهمچنین بهره خواستن از حوزه خیر و احسان و کارهای عام المنفعه مواجه هست.

مدیرکل بهزیستی استان اظهار داشت: مساله بسیار مهمی که اغلب متوجه سازمان بوده وبرای استان هم کم کم تبدیل به دغدغه جدی می شد بحث تبدیل پرونده های کودکان کار به کیس محور تا رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده بود.

رضایی ادامه داد: با توجه اینکه این موسسه اخیراً فعالیت خود را شروع کرده و طی این مدت پرونده های موفقی هم بدست آمده است هرچند که همراهی کامل خانواده ها با مجموعه کاملاً بر وفق مراد نیست اما به جرات می توان گفت با سعی و تلاش و همراهی دستگاه های عضو کارهای بسیار خوب و قابل قبولی برای استان بدست خواهد آمد.

وی خاطر نشان کرد: مساله مهم دیگری مورد نیاز بود بحث سوء استفاده های سازماندهی شده از کودکان در سطح شهر اردبیل که اغلب با همراهی و کمک خانواده کودک اتفاق می افتد استفاده ابزاری از کودکان برای فروش مواد مخدر می باشد که نیازمند حمایت جدی و راهنمایی جامع وکافی دستگاه قضایی دارد.

او اضافه کرد: با توجه به آماری که از کودکان کار داریم این مرکز تنها مرکز ارائه دهنده خدمات به این قبیل از کودکان و خانواده های آنان هست که در تلاش هستیم با راه اندازی مرکز شبانه روزی بتوانیم حداقل با این اقدام چنانچه کودکان خیابانی نیازمند استفاده از این مرکز باشند ازخدمات آن بهرمند گردند.

وی تصری کرد:  این مرکز تحت عنوان مرکز روزانه حمایتی از کودک و خانواده و بوده در صورت راه اندازی مرکز نگهداری و مراقبتی هم به مرکز مستقل دیگر تبدیل و معرفی خواهد شد شایان توجه می باشد که سقف پذیرش کودکان به تعداد ۱۲۰ کودک می باشد که تاکنون با حمایت های انجام شده ۵۵ مورد از کودکان ترخیص شده و به آغوش خانواده های خود بازگشته اند.

این مسئول اظهرا امیدواری کرد: برخی از کودکان با طی مراحل توانمند سازی و مساعدت مجموعه بهزیستی توانسته اند کمک حال چرخه اقتصاد خانواده ها باشند که با این کار برای سایر کودکان و یا خانواده های مشابه تبدیل به  الگویی مناسب شده اند تا این افراد هم با اجتناب از کار کودک و یا تشویق آنان به کارهای دیگر از حضور کودکان در خیابان و معابر عمومی جلوگیری کنند.

رضایی بیان کرد: در رابطه با حمایت از خانواده های کودکان کار به جرات می توان گفت: با حمایت های بهزیستی و موسسه مذکور تعداد ۱۸ مورد برای توانمندسازی خانواده های کودکان با صرف هزینه ای بالغ بر ۹۰۰ میلون هزینه شده است در همین راستا در مرکز روزانه تا ۱۸ سالگی کودک و در مرکز نگهداری تا ۲۰ روز حمایت های لازم انجام و خدمات لازم هم ارائه می شود بنابراین تمام تلاش مان بر این است که در حداقل ترین زمان از ساعت حضور کودکان در خیابان کاهش یافته و با پیگیری بحث های مربوط به تحصیلی، حقوقی و برگزاری کلاس های آموزشی سعی در تغییر نگرش، افکار و کمک به کسب استقلال آنها هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: اغلب کودکان نگهداری شده در مراکز شبانه روزی از افراد بد سرپرست هستند در حالی که کودکان و خانواده های مراکز روزانه اینطور نیستند در حالی که می توان با انجام مداخلات تخصصی و مددکاری به موقع از شیوع و بروز این چنین پدیده های ناگوار در جامعه کاست.

وی ادامه داد: بر طبق قوانین جدید همکاران بهزیستی اجازه جمع آوری مستقیم این کودکان از خیابان را ندارند که با مراجعه به کودک مورد نظر با خانواده آن ارتباط می گیرند و اینکه اطلاع رسانی های کافی و به موقع از طریق صدا و سیما لازمه همکاری و مشارکت عمومی در بحث ساماندهی کودکان کار و خیابان هست.

رضایی تاکید کرد: اگر چنانچه دستگاه های عضو و دخیل در بحث ساماندهی کودک کار و خیابان نسبت به تعهدات و وظایف خود پایبند به مقررات، قوانین و اصول های تعیین شده باشند بیستر مسایل و مشکلات پیش رو قابل حل و فصل خواهد بود که اغلب اینگونه نیست.

وی عنوان کرد: ۲۹۵ کودک کار و خیابان در سطح استان وجود دارد که در شهر اردبیل ۱۷۵ کودک حمایت می شوند توانمند سازی و حمایت کامل از کودکان کار و خیابانی اصلی ترین سیاست بهزیستی محسوب می شود بطوری که با تلاش های صورت گرفته خوشبختانه تعداد کودکان کار و خیابانی در سطح استان سیر نزولی دارد.

کد خبر 120912

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد