استان خراسان رضوی بر سکوی اول جشنواره بازی‌های بومی محلی کشور ایستاد

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی از دستیابی استان خراسان رضوی به مقام قهرمانی در جشنواره بازی‌های بومی محلی کشور در دو بخش بانوان و آقایان خبر داد.

حمیدرضا علیزاده رضایی درخصوص برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته جهت استعدادیابی و اعزام توانخواهان به جشنواره بازی‌های بومی محلی در سال‌جاری، گفت: با عنایت به تفاهم نامه مشترک سازمان بهزیستی کشور و وزارت ورزش و جوانان، پیرو جلسات کارشناسی با هیات بازی‌های بومی محلی استان خراسان رضوی برای برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه برنامه‌ریزی گردید.

وی افزود: در ابتدا جلسات متعددی جهت هماهنگی اجرای برنامه برگزار شد. در این جلسات موضوعاتی از قبیل آموزش تسهیلگران در خصوص نحوه انجام کار، آموزش افراد دارای معلولیت، استعداد یابی در روستاها و نحوه برگزاری جشنواره شهرستانی و  استانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در مرحله اول استعدادیابی درسطح روستاها از بین افراد دارای معلولیت در دو بخش آقایان و خانم‌ها برای بازی‌های هفت سنگ  مهارتی، لی لی، دوز بازی با ویلچر و دوز پا، مچ اندازی و دان پلان  صورت گرفت. پس از آن آموزش‌های لازم توسط مربیان هیات بازی‌های بومی محلی شهرستان‌ها و جلسات پیاپی آموزش افراد منتخب در شهرستان‌ها صورت گرفت .

وی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدای سال‌جاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در  110 روستای منتخب با تعداد2هزار و 500 نفر  برگزار گردیده است، گفت: جشنواره شهرستانی با حضور مسئولین ادارات و با همکاری اداره ورزش و جوانان، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها، مراکز بهداشت، هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی، شهرداری، فرمانداری، هلال احمر، کمیته امداد، سپاه پاسداران مراکز طرف تفاهمنامه در 110 روستای منتخب با حضور 2500 نفر از افراد دارای معلولیت برگزار گردید . درنهایت  12 نفر از هر شهرستان جهت شرکت در جشنواره استانی معرفی شدند.

علیزاده رضایی افزود: جشنواره استانی بازی‌های بومی محلی 19 شهریورماه با حضور برگزیدگان 11 شهرستان به تعداد 100 نفر از افراد دارای معلولیت برگزار شد. برگزیدگان استانی 6 نفر خانم و 6 نفر آقا در هر بازی به رقابت‌های کشوری معرفی شدند. در این جشنواره 10 داور در دو بخش خانم و آقا به داوری پرداختند. بازی‌ها به‌صورت همزمان در دو بخش آقایان و خانم‌ها برگزار گردید. حدود 80 درصد هزینه برگزاری جشنواره در کل استان با همکاری مراکز، سایر نهادها و مشارکت خیرین تامین گردید.

وی درخصوص نتایج این مسابقات، گفت: دراین جشنواره در بخش بانوان در رشته مچ اندازی آزاده مرادیان  از شهرستان کاشمر مقام اول و زهرا باباجانی از مشهد در رشته دوز فیزیکی با ویلچر مقام دوم را کسب کردند . در بخش آقایان در رشته مچ اندازی علی جاه طلب ازشهرستان خلیل آباد، در رشته هفت سنگ مهارتی حسن عباس آبادی از شهرستان جوین مقام اول، در رشته دوز فیزیکی با ویلچر هادی قاسمی از شهرستان جوین، در رشته دوز پا حرکتی رضا سرچاهی از شهرستان نیشابور مقام دوم را کسب نمودند. 

کد خبر 119555

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد