حدود ۱۵ میلیون نفر تا کنون غربالگری شنوایی شدند/ پوشش ۹۴ درصدی موالید زنده کشور

پنل علمی تخصصی گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان با حضور معاونین توسعه مدیریت و منابع، امور توانبخشی و سلامت اجتماعی و جمعی از مدیران، متخصصان و تشکل های مردم نهاد حوزه ناشنوایان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، فاطمه عباسی معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است، گفت: میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان  (۲ تا ۴ در هزار موالید) است.

وی افزود: از موارد ناشنوایی ۲۵ درصد  با دلایل ناشناخته است، ۵۰درصد علت ژنتیک و ۲۵ درصد سایر موارد اکتسابی مانند را (زردی، بیماریهای مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان و ...) دارند.

معاون امور توانبخشی با اشاره به اینکه هرچه سن بروز آسیب شنوایی پایین تر باشد، میزان مشکلات عملکردی فرد بیشتر و جنبه های گسترده تری از فرایند رشد و تحول زبان و گفتار وی تحت تاثیر قرار می گیرد،

گفت: در حال حاضر تعداد افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی ۱,۵۵۵,۶۷۱ نفر است که از این تعداد ۲۲۷,۵۳۴ نفر (۱۴.۶۲ درصد) دارای معلولیت شنوایی می باشند.

عباسی در خصوص برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران گفت: این برنامه از سال ۱۳۸۴ بصورت فراگیر در استان های کشور  با پوشش حدود ۱۴ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۷۸۹ نفر در طول سال های اجرای برنامه شروع شد و در این برنامه، پوشش بیش از ۹۴ درصد موالید زنده کشور، شناسایی بیش از ۴۵۰۰۰  هزار نفر دارای اختلالات شنوایی  در ۷۰۰ واحد غربالگری شنوایی به صورت ثابت و سیار و کاهش سن تشخیص از ۳ سال به حدود ۱ سال صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به برنامه غربالگری شنوایی سنین ۳ تا ۵ سال (پیش دبستانی) تشریح کرد: این برنامه از سال ۱۳۹۶ بصورت پایلوت شروع شده است و با استفاده از حدود ۲۰۰ دستگاه در کشور، پوشش بیش از ۱۰۰ هزار کودک صورت گرفته است.

وی در خصوص ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به خانواده وکودک مبتلا به اختلالات شنوایی، در قالب مراکز روزانه توانبخشی، گفت: ۱۲۵ مرکز در استانهای کشور خدمت ارائه می دهند و خدمت گیرندگان تحت پوشش یارانه ۵۳۰۶ نفر هستند.

عباسی افزود: برگزاری سالیانه ی سمپوزیوم  های علمی خانواده وکودک مبتلا به اختلالات شنوایی و برگزاری  کارگاه های آموزشی فراگیر ویژه مربیان و کارشناسان مراکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا از جمله این خدمات بود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از ارائه خدمات توانبخشی به افراد با معلولیت شنوایی در قالب  مراکز توانبخشی حرفه ای بالای ۱۴ سال و نیز کارگاه های تولیدی حمایتی گفت و افزود: ۵۴۵ مرکزچندمعلولیتی در استانها فعال هستند و ۲۷۰۰ نفر از خدمات یارانه بهره مند شده اند.

عباسی  در مورد ارائه تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی (سمعک و ...) گفت: ۲۰ درصد از اعتبار وسایل کمک توانبخشی به مبلغ ۱۴۶ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ به افراد دارای معلولیت شنوایی تخصیص یافته است.

وی همچنین در مورد توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز دولتی  و یا خرید خدمات گفت:۲۶ واحد شنوایی شناسی دولتی در زمینه های غربالگری شنوایی نوزادان، ارزیابی و تشخیص کم شنوایی، مداخله وتوانبخشی اعم از تجویز و تأمین وسیله کمک شنوایی (سمعک)، تربیت شنوایی فعالیت می کنند که پوشش ۲۳۲۵۵ نفر از واحدهای شنوایی شناسی سازمان بهزیستی ونیز تعداد ۸۹۲ نفر از محل اعتبارات خرید خدمت شنوایی از بخش غیر دولتی را در پی داشته است.

عباسی افزود: ۲۱  واحد گفتاردرمانی در زمینه درمان اختلالات گفتاری و توانبخشی افراد کم شنوا و نا شنوا فعالند و پوشش ۴۰۹۱ نفر از واحدهای گفتار درمانی سازمان و ۵۱۸۶ نفر  از  خدمت گفتاردرمانی از جمله خدمات بوده است.

عباسی از ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی وقطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی گفت و تشریح کرد: اعتبار قابل توجهی جهت  کاشت حلزون و تعمیر و تعویض از سال ۱۳۸۶ تخصیص یافته است و تعداد ۲۶۷۰۰ نفر از مساعدت مالی سازمانبهزیستی بعد از عمل کاشت بهره مند شده اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص برنامه مترجمی زبان اشاره گفت: این برنامه با هدف توسعه ارتباطات افراد ناشنوا  با مراجع مختلف جامعه ضمن آموزش افراد واجد شرایط بعنوان مترجم زبان اشاره و با اعزام و همراه کردن ایشان درکنارافراد دارای مشکلات شنوایی گام مهمی در تسهیل ارتباطی ورفع نیازهای مختلف  روزمره  آنها برداشته می شود. در این برنامه ۴۲۵ نفر مترجمی زبان اشاره ایرانی  را در سال گذشته فرا گرفته اند و ۷۷۱۴ مورد اعزام مترجم در سطح کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: حمایت از تشکیل شبکه ملی تشکل‌های مردم‌نهاد افراد دارای معلولیت شنوایی در قالب هیأت مدیره و برگزاری جلسات هماهنگی و هم اندیشی در اجرای طرح ها و فعالیت های ملی در سطح کشور از جمله اقدامات بوده است.

معاون امور توانبخشی در مورد ارائه خدمات هنری و هنردرمانی به توانخواهان اختلال شنوایی گفت: ارائه خدمات هنردرمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی به تعداد ۸۰۰۰ نفر از افراد دارای اختلال شنوایی در مراکز روزانه توانبخشی آموزشی و حرفه آموزی و فعالیت ۳۷ گروه نمایشی افراد دارای اختلال شنوایی در کشور از جمله اقدامات است.

وی افزود: ۶۲۹۷ نفر از مجموعه خدمات اشتغال سازمان برای افراد دارای معلولیت شنوایی مشتمل بر خدمات خوداشتغالی و کارفرمایی، حق بیمه کارفرمایی و نیز خویش فرمایی و ۱۸۲۴۷ نفر دانش آموز و۲۳۸۵ نفر دانشجو از خدمات پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان دارای معلولیت و شهریه دانشجویان معلول بهره مند شده اند.

عباسی گفت: ۱۶۶۷ فرد با اختلالات شنوایی از طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت شنوایی، بینایی، آسیب نخاعی و سالمندان بهره مند شده اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: تدوین ۱۶ عنوان شایستگی شغلی با همکاری سازمان فنی و حرفه ای برای افراد دارای اختلال شنوایی، بهره مندی ۱۴۱۱۲۹ نفر دارای اختلالات شنوایی و صوت وگفتار درارائه خدمات توانبخشی در تفاهم نامه با بیمه سلامت و ارائه خدمات خانواده محور از طریق مراکز مراقبت در منزل و مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل،  به تعداد ۹۴۷ نفر از افراد دارای اختلال شنوایی از جمله خدمات سازمان بهزیستی بوده است.

در این پنل همچنین در خصوص اهمیت و ضرورت پذیرش زبان اشاره و دسترسی به مترجم، نقش فناوری های نوین و دسترس پذیری و مناسب سازی در توسعه ارتباطی ناشنوایان، جایگاه ناشنوایان در قانون جامع حمایت از حقوق معلولین و کنوانسیون حقوق معلولین، نقش آموزش و پرورش در کودکان ناشنوا، نقش تشخیص و مداخلات بهنگام توانبخشی در کودکان با معلولیت شنوایی و نقش سازمان های دولتی و تشکل های مردم نهاد در ارائه خدمات به ناشنوایان صحبت شد.

بیان نظرات تشکل های ناشنوایان و تقدیر از سازمان ها و افراد فعال در حوزه افراد با معلولیت شنوایی از دیگر برنامه های این نشست بود.

کد خبر 118254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =