13مرکز  توانبخشی شبانه روزی در قم فعالیت دارند.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی استان قم گفت: چندین مراکز جهت نگهداری سالمندان و معلولین در حال احداث است و برخی از آنها در هفته بهزیستی افتتاح خواهد شد.

محمدرضا رحیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: سه دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی، دفتر برنامه‌ریزی و نظارت مراکز توان‌بخشی مراقبتی و دفتر توان‌بخشی آموزشی حرفه‌ای و توان پزشکی ذیل معاونت توان‌بخش سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند.

معاون توان‌بخش سازمان بهزیستی استان قم ادامه داد: خدمات مالی در قالب کمک‌های موردی در سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۱ مورد بود که نسبت به سال قبل آن که ۸ هزار و ۵۷۱ مورد رشد داشته است، قالب کمک‌های ارائه شده لوازم توان‌بخش، هزینه ایاب‌وذهاب، درمان جراحی کاشت حلزون، کمک‌هزینه تحصیلی و دانشجویی، مناسب‌سازی خودرو و مسکن، کمک‌هزینه تهیه آرتروز و  پروتز، سرمایه کار طرح توان‌بخشی مبتنی بر جامعه، بهبود تغذیه کودکان مبتلا به بیماری‌های متابولیک و درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های متابولیک بوده است.

وی افزود: ۱۳ مرکز شبانه‌روزی ذیل معاونت توان‌بخشی سازمان بهزیستی استان قم فعالیت می‌کنند، ۶ مرکز ذهنی، ۴ مرکز سالمندان (سه مرکز بانوان، یک مرکز آقایان) و سه مرکز روان، همچنین ۲۰ مرکز روزانه توان‌بخشی، ۲ مرکز مراقبت در منزل و هفت مرکز ویزیت در منزل در استان قم فعالیت می‌کنند.

رحیمی عنوان داشت: استان قم دارای ۲۳ هزار و ۱۴۳ معلول است، معلول بینایی ۲ هزار و ۸۵۲ نفر، معلول ذهنی ۴ هزار و ۱۸۵ نفر، معادل جسمی ۸ هزار و ۲۸۷ نفر، معلول شنوایی ۴ هزار و ۳۵۳ نفر، معلول اعصاب و روان ۲ هزار و ۹۸۵ نفر، معلول صوت و گفتار ۳۴۷ نفر و معلول اوتیسم ۴۵۰ نفر هستند.

وی بیان داشت: به ۲ هزار و ۱۹۶ نفر از مددجویان معلول بهزیستی استان قم لوازم توان‌بخشی در سال گذشته به مبلغ ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان شامل ویلچر، سمعک، عصا، کاغذ بریل، تشک مواج و عینک اعطا شد.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: چندین مراکز جهت نگهداری سالمندان و معلولین در حال احداث است از جمله  مرکز روزانه سالمندان در بلوار امین با ظرفیت ۵۰ نفر، دو مرکز خانه جسمی در قاهان با ظرفیت ۲۰ نفر، مرکز سالمندان جنب دانشگاه صنعتی قم با ظرفیت ۴۵ نفر، مرکز ذهنی بالای ۱۴ سال در دستجرد در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع  با سرمایه حدود ۱۲ میلیارد تومان، مرکز ذهنی در منطقه کوه خضر، مرکز اعصاب و روان آقایان در سراجه با ظرفیت ۵۰ نفر، مرکز خانه جسمی ذهنی امید سامان در بلوار امین با ظرفیت ۱۰ نفر است.

رحیمی ادامه داد: همچنین مرکز ذهنی نیک‌اندیشان زیر ۱۴ سال در  محله کشاورز جنوبی، محل جدید مرکز اوتیسم آسمان در خیابان شهید صدوقی، در هفته بهزیستی افتتاح خواهد شد همچنین مرکز اعصاب و روان در طایقان از طریق خیرین در حال تکمیل و راه‌اندازی است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته به یک هزار و  ۳۰۸ نفر حق پرستاری برای نگهداری از فرد معلول پرداخت شد، همچنین حق پرستاری و نگهداری از فرد ضایعه نخاعی در سال گذشته به ۴۶۸ نفر پرداخت شد، و به یک هزار و ۶۳۵ نفر لوازم بهداشتی و پوشینه اهدا شد و در مجموع در سال گذشته به ۱۹ هزار و ۹۷۶ نفر خدمت ارائه شد.

کد خبر 112617

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد