در رسانه ها/سازش ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق‌ در قم

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی استان‌ قم، گفت: دفتر مشاوره‌ای در دادگاه خانواده داریم که سال ۱۴۰۱ باعث شد ۱۱ درصد از پرونده‌های طلاق منجر به سازش شود این عدد در سال گذشته رشد داشت و به ۲۵ درصد سازش رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» حجت‌الله محمدزاده در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات سازمان بهزیستی استان قم برگزار شد اظهار داشت: چهار دفتر تخصصی در معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند و ۵۴ عنوان کار انجام می‌شود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم ادامه داد: یکی از فعالیت‌های معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی پیشگیری، درمان و کاهش اعتیاد است سال گذشته ۲۱ میلیارد تومان هزینه برای این کار در نظر گرفته شد که ۱۷ میلیارد تومان آن محقق شد.

وی تصریح کرد: ۱۲ کمپ ترک اعتیاد سمپاد ذیل ماده ‌۱۵ (درمان اختیاری) و  ۲ کمپ ترک اعتیاد اجباری معتادان متجاهر ذیل ماده ۱۶ ‌در قم فعالیت می‌کنند که ذیل همین ماده نیز یک مرکز ترک اعتیاد با عنوان کرامت با مدیریت سپاه استان قم مشغول به فعالیت هستند، همچنین ۱۷ مرکز درمان سرپایی در قم فعالیت می‌کنند.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در کمپ‌های ذیل ماده ۱۶ که محل نگهداری  و ترک معتادان متجاهر است، در سال گذشته ۷۵۴ مرد و ۱۸۳ نفر زنان برای ترک اعتیاد به این مراکز معرفی شدند همچنین مرکز صیانت زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند تا افراد بعد از ترک اعتیاد نیز خدمات مددکاری ارائه می‌شوند تا هم به اعتیاد باز نکردند و هم بتوانند وارد بازار کار شوند.

محمدزاده تصریح کرد: چهار مرکز برای کاهش آسیب‌های اعتیاد دایر است که یک مددکار به پاتوق‌های معتادان مراجعه کرده و خدمات و مشاوره ارائه می‌دهد خدمات دی آی سی روزانه و اقامت شبانه دارد؛ زیرا برخی‌ها از مصرف‌کننده‌ها کارتن‌خواب نیز هستند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم، عنوان داشت: همچنین در خصوص بیماران که دارای اچ‌آی‌وی مثبت هستند نیز باشگاه یاران مثبت راه‌اندازی شده که به بیماران اچ‌آی‌وی مثبت و خانواده‌های آنها خدمات ارائه می‌شود سال گذشته و به‌صورت کلی ۳۰۰ پرونده بیماران اچ‌آی‌وی مثبت در این باشگاه وجود دارد.

وی گفت: همچنین مرکز خدمات گذری نیز در این معاونت وجود دارد که به افراد معتاد و یا کارتون خواب خدمات ارائه داده سال گذشته به ۲۵۷ نفر در این زمینه خدمات ارائه شد.

شناسایی و درمان پیش از معلولیت

محمدزاده افزود: دفتر بعدی دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها است در طرح‌هایی که توسط سازمان بهزیستی استان قم انجام شد سال گذشته ۱۰۰ کم‌شنوا شناسایی شد که برای پیشگیری از ناشنوایی در مرحله دوم و سوم به این افراد خدمات رایگان ارائه شد همچنین ۱۱۴ نفر تنبلی چشم شناسایی شدند ۳ تا ۶ سال و خدمات رایگان اولیه به این‌ها ارائه شد اگر این طرح‌ها اجرا نمی‌شد اینها شناسایی نمی‌شد در آینده  به جامعه معلولان اضافه می‌شدند.

وی گفت: در بحث مشاوره ژنتیک ۴ مرکز در قم وجود دارد که سال گذشته ۳۲۲ نفر خدمات مشاوره‌ای دریافت کردند و مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای آزمایش  این افراد توسط سازمان بهزیستی استان هزینه شد تا از تولد فرزند معلول جلوگیری شود  همچنین در سال گذشته بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ جلسه مشاوره ژنتیک برگزار شد.

محمدزاده افزود: سال گذشته طرح‌هایی برای پیشگیری از بیماری و معلولیت‌های سالمندان و بانوان انجام شد  که یک هزار و ۴۰۴ نفر سالمند و ۶۲۰ بانوان در این طرح شرکت کردند که ۲ میلیارد هزینه این طرح بود.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم: همچنین شماره ۱۴۸۰ دفتر مشاوره سازمان بهزیستی است که سال گذشته ۳۰ هزار تماس تلفنی و مشاوره‌ای انجام شد که این تماس برای سال جاری ۴۰ هزار تماس پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: همچنین ۲۲ مرکز مشاوره خصوصی مشاوره ارائه کردند و در مراکز مشاوره دولتی نیز با یک‌سوم هزینه مشاوره‌ انجام می‌شود، همچنین دفتر مشاوره‌ای در دادگاه خانواده داریم که سال ۱۴۰۱ باعث شد ۱۱ درصد از پرونده‌های طلاق منجر به سازش شود این عدد در سال گذشته رشد داشت و به ۲۵ درصد سازش رسید.

محمدزاده افزود: همچنین دفتر از آسیب‌های اجتماعی در قالب طرح‌های مختلف به ارائه آموزش می‌پردازند و گروه همیاران جلسات مختلف برگزار می‌کنند.

کد خبر 112319

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد