در رسانه| ۴۵۵ طرح خدماتی و اشتغالزایی بهزیستی اردبیل افتتاح می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از آماده افتتاح شدن ۴۵۵ طرح شامل ۵۵ واحد مسکن، چهار خانه و مرکز نگهداری و مشاوره و ۳۹۶ طرح اشتغال جامعه هدف به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی (۳۰ تیر تا پنجم مردادماه) در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حامد رضایی روز شنبه در نشست خبری تبیین عملکرد بهزیستی در استان اردبیل به مناسبت هفته بهزیستی با اشاره به این که خدمات سازمان بهزیستی در این استان در دولت شهید رئیسی، افزایش و جهش قابل توجهی یافته است، اظهار کرد: هفته بهزیستی به علت تقارن با ماه محرم با شعار "نهضت حسینی خدمت مردمی" پاسداشته می‌شود.

وی افزود: اعتبارات اداره کل بهزیستی استان اردبیل از پنج میلیارد ریال به ۱۱۰ میلیارد ریال در دولت شهید جمهور افزایش یافته و همچنین اعتبارات ابلاغی این اداره کل از ناحیه سازمان از ۹ میلیارد ریال به ۳۰ میلیارد ریال ارتقا یافته و به عبارت دیگر در یک سال اخیر ۱۲۵ برابر شده است.

پشت نوبت دریافت مستمری یا حق پرستاری نداریم

وی ادامه داد: در حوزه توانبخشی، شمار معلولان از ۵۰۰ نفر زیرپوشش به ۲ هزار و ۶۹۴ نفر رسیده و کمک هزینه حق پرستاری ۶ برابر شده و با رشد ۶۷ درصدی اعتبارات معاونت توانبخشی، پشت نوبت دریافت خدمات مربوطه و همچنین پشت نوبت دریافت مستمری در استان اردبیل حذف شده است.

رضایی تصریح کرد: اعتبارات مناسب سازی اماکن عمومی با وضعیت جسمی و حرکتی معلولان در دولت سیزدهم ۱۴۲ درصد، اعتبار کمیسیون‌های پزشکی ۸۱ درصد، اعتبار حمایت تحصیلی از فرزندان جامعه هدف ۱۷۶ درصد و اعتبار تهیه اندام مصنوعی ۲۰۳ درصد افزایش یافته و ۱۰ ویلچر نیز تهیه و در اختیار هیات ورزشی جانبازان و معلولان قرار گرفته که این اقدام طی ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

او گفت: یک‌هزار و ۷۳۵ دیدار مردمی طی یک سال اخیر از ناحیه مدیرکل بهزیستی استان اردبیل صورت گرفته که نسبت به سال ماقبل ۱۰۹ درصد رشد داشته و معاونان اداره کل نیز یک‌هزار و ۹۹۲ مورد دیدار مردمی داشتند و ۷۲۵ بار نیز از منازل و شرایط زندگی جامعه هدف بازدید شد.

رشد ۲۲۸ درصدی کمک‌های موردی به افراد زیرپوشش

رضایی اظهار کرد: میزان کمک‌های موردی ارائه شده به جامعه هدف طی یک سال اخیر ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده که ۲۲۸ درصد رشد یافته، اعتبارات غربالگری بینایی نیز ۳۶ درصد افزایش را تجربه کرده و ۷۰ هزار کودک در استان اردبیل از نظر بینایی غربالگری شدند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: پنج هزار و ۴۲۴ مشاوره تخصصی ژنتیک قبل از ازدواج در استان طی یک سال قبل انجام شد که اعتبار آن ۶۷ درصد رشد داشته و ۲۲ هزار و ۵۰۰ بار مشاوره به متقاضیان ارائه شده است.

رضایی افزود: همچنین ۱۰ هزار نفر از جامعه هدف اداره کل بهزیستی استان اردبیل طی یک سال اخیر با بهره‌مندی از اعتبارات مصوب به بازتوانی رسیده، درمان یا مشغول کار شدند.

وی ادامه داد: در حوزه معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اردبیل با ۱۱۷ درصد افزایش اعتبار، ۲۳ هزار و ۶۱۴ برنامه اجرا کرده و ۶۰۰ مورد کمک هزینه درمان پرداخت شده است و یک‌هزار و ۴۳۰ نفر از مددجویان به سفرهای زیارتی و سیاحتی اعزام شدند که اعتبار این سفرها و برنامه‌ها ۵۴ درصد رشد داشته است.

رضایی ادامه داد: ۵۴۳ نفر از میان خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو در استان زیرپوشش بهزیستی هستند و به همت دولت سیزدهم اعتبارات ودیعه مسکن اداره کل بهزیستی استان اردبیل ۲۰۰ درصد افزایش دارد.

او اضافه کرد: در حوزه اشتغالزایی برای جامعه هدف با اشتغال یک‌هزار و ۲۸۹ نفر در استان ۱۰۷ درصد برنامه‌ها محقق شده و در حوزه مشارکت‌های اجتماعی نیز نزدیک به ۳۸۰ میلیارد ریال طی یک سال گذشته در استان جمع‌آوری شده است.

وی گفت: امسال ۵۵ میلیارد ریال کمک هزینه ودیعه مسکن به افراد زیرپوشش بهزیستی استان پرداخت شد.

سهمیه استان اردبیل از استخدام معلولان ۸۶ نفر است

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: آزمونی که به همت دولت سیزدهم و برای نخستین بار برای جذب معلولان در دستگاه‌های اداری برگزار شد، از افتخارات عملکرد دولت مردمی در حوزه سازمان بهزیستی بود و ۸۶ نفر از شرکت‌کنندگان از استان اردبیل نیز در این آزمون پذیرفته خواهند شد.

رضایی جامعه هدف و زیرپوشش بهزیستی استان اردبیل را رو به رشد اعلام کرد و در خصوص علت این امر گفت: بسیاری از مسائلی که موجب رو آوردن مردم به بهزیستی می‌شود، تابعی از علت‌های دیگر است و بهزیستی در برخی مواقع در خط پایان خدمات‌رسانی قرار دارد.

وی با بیان این که به عنوان مثال در خصوص پدیده طلاق، علت‌هایی برای افزایش این مشکل در جامعه وجود دارد، تصریح کرد: آموزش و پرورش و دستگاه‌های متولی می‌توانند در کاهش این آسیب ایفای نقش کنند و اگر این امر محقق شود، بدون تردید آمار افراد زیرپوشش متاثر از طلاق در اداره کل بهزیستی استان اردبیل هم کاهش خواهد یافت.

وی افزود: بهزیستی در مسائلی که پیشگام است از جمله غربالگری بینایی و شنوایی و پیشگیری از معلولیت‌ها درخشان ظاهر شده است، طوری که دولت ۱۰۰ درصد هزینه کاشت حلزون را پرداخت می‌کند و معلولیت ناشنوایی در استان در حد صفر است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: پیشگیری از معلولیت با استفاده ازبررسی‌های ژنتیکی قبل از ازدواج از ناحیه این اداره کل انجام می‌گیرد و در این بخش نیز بهزیستی عملکرد درخشانی دارد.

رضایی گفت: در حوزه کودکان کار ۳۴۵ کودک در استان شناسایی شده و نیاز است علت‌ها و زمینه‌های بروز کودک کار در جامعه باید بررسی شود که به دستگاه‌های مختلف مربوط می‌شود.

وی شمار پرونده‌های افراد یا خانوارهای زیرپوشش اداره کل بهزیستی استان اردبیل را ۴۰ هزار و ۱۵۸ فقره اعلام کرد و افزود: ۲۶ هزار و ۱۹۰ نفر از این تعداد، مستمری‌بگیر هستند و بقیه خدمات غیرمستمری دریافت می‌کنند.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

کد خبر 112225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد