در رسانه| ۴۳ میلیارد تومان، مستمری ماهانه معلولان شهرستان| تشکیل پرونده ۲۴۳ هزار مددجوی مشهدی در سازمان بهزیستی

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مشهد گفت: در حوزه خدمات توانبخشی، هم اکنون در سطح شهرستان ۵۳ هزار و ۴۲۷ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۳۷ هزار نفر به‌صورت مستمر از اعتباری در حدود ۴۳۰ میلیارد ریال استفاده می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، چهارمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد با دستورکار بررسی گزارش عملکرد اداره بهزیستی شهرستان، عصر امروز (چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳) با حضور محسن داوری فرماندار مشهد و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد. 

۲۴۳ هزار نفر، تحت پوشش مستمر بهزیستی

جواد بهنام رئیس اداره بهزیستی شهرستان مشهد در نوبت سخنرانی خود اظهار کرد: به طور کلی دو گروه از خدمات ما استفاده می‌کنند؛ یکی کسانی که برایشان تشکیل پرونده داده‌ایم و آنها به صورت مستمر از خدمات سازمان استفاده می‌کنند. گروه دوم نیز کسانی هستند که به‌صورت موردی، یک یا چند نوبت در سال از خدمات سازمان بهره‌مند شوند.

وی افزود: در گروه اول تاکنون ۸۰ هزار و ۷۰۵ خانواده مشتمل بر ۲۴۲ هزار و ۹۱۵ نفر با تشکیل پرونده رسمی از خدمات ما استفاده می‌کنند که از این تعداد حدود ۴۸ هزار خانواده از مستمری ماهیانه نیز برخوردار می‌شوند. گروه دوم نیز مشتمل بر ۶۰۰ هزار نفر از مددجویانی است که همچون کودکان طرح تنبلی چشم، متقاضیان استفاده از خدمات مراکز مشاوره، حاضران در طرح‌های پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی به‌صورت مقطعی از خدمات مراکز بهزیستی بهره‌مند هستند.

بهزیستی حامی ۵۳ هزار معلول مشهدی

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مشهد با بیان اینکه خدمات این سازمان در چهار حوزه به متقاضیان ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری و البته هماهنگی مؤسسات غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و اشتغال از جمله خدماتی است که به مددجویان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه توانبخشی، همه افرادی که دارای معلولیت هستند و مستندات آنها به تشخیص کمیسیون تخصصی سازمان رسیده، از خدمات مستمر ما بهره‌مند می‌شوند. این خدمات نیز از حوزه‌های معیشتی، درآمدی، آموزشی، وسایل توانبخشی و حتی خدمات مراکز توانبخشی را دربر می‌گیرد. در این رده، هم اکنون در سطح شهرستان ۵۳ هزار و ۴۲۷ نفر تشکیل پرونده داده‌اند که از این تعداد، ۳۷ هزار نفر به صورت مستمر از اعتباری در حدود ۴۳۰ میلیارد ریال استفاده می‌کنند.

آمار کودکان بی‌سرپرست، نزدیک به صفر

بهنام ضمن تشریح خدمات سازمان بهزیستی در حوزه اجتماعی گفت: در حوزه اجتماعی، زنان بی‌سرپرست، دختران و زنان آسیب‌دیده، خانواده‌های دارای فرزند چندقلو و کودکان کار تحت پوشش قرار دارند. مجموع خانوارهای تحت پوشش در این بخش نیز بالغ بر ۲۷ هزار و ۶۵۴ خانواده مشتمل بر حدود ۸۰ هزار نفر است که ۱۵ میلیارد تومان، اعتبار مستمری قابل‌پرداخت به آنهاست.

وی بیان کرد: بنا بر تمهیداتی که در سازمان بهزیستی و دادسرای استان لحاظ شده، امروزه شیرخوارگاه‌های سطح شهرستان یا به کل خالی از مددجوست و یا حداکثر با دو یا ۳ کودک به فعالیت ادامه می‌دهند. مبنای دستیابی به این هدف مهم نیز تسریع روند انتقال سرپرستی بود که براین اساس، امروزه همه فرزندانی که تحویل گرفته می‌شوند، بدون معطلی به خانواده‌های متقاضی و تأیید صلاحیت‌شده سپرده می‌شوند. ۳۹۴ کودکی که در سال ۱۴۰ به خانواده‌ها رسیدند، همگی بر همین اساس بودند.

معاینات غربالگری برای پیشگیری از بروز معلولیت

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مشهد تصریح کرد: پیشگیری و درمان معتادان، توانمندسازی بهبودیافتگان و هم‌چنین ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف تحصیلی، طلاق و تربیت فرزند از جمله خدماتی است که در حوزه پیشگیری ارائه می‌شود و ۱۹۵ مرکز سرپایی، ۳۵ کمپ ماده ۱۵ و ۱۴ کمپ ویژه معتادان متجاهر با نگهداری از پنج هزار بیمار همگی از ظرفیت‌های این بخش محسوب می‌شوند.

وی تأکید کرد: پیشگیری فقط محدود به حوزه اعتیاد نیست. طرح‌های غربالگری و پیشگیری از معلولیت یکی دیگر از برنامه‌های مهم سازمان بهزیستی است که بر این اساس، در طرح معاینه رایگان چشم بیش از ۲۰۴ هزارنفر از کودکان ۳ تا ۶ سال تحت پوشش قرار گرفته‌اند که ۹۳ درصد کل کودکان شهرستان هستند. اجرای طرح غربالگری شنوایی برای ۵۷ هزار نوزاد در ۲۳ بیمارستان و مرکز و غربالگری ژنتیک برای ۲۰ هزار و ۸۸۶ نفر از دیگر ابعاد این راهبرد است که با جدیت همچنان در دستورکار قرار دارد.

مدیریت شهری، پای کار حمایت از معلولان

ایمان فرهمندی نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم در این جلسه با اشاره به سرفصل برخی خدمات مدیریت شهری به جامعه معلولان شهرستان اظهار کرد: براساس احصایی که انجام شد، معلوم شد عزیزان دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید در دسترسی به مراکز توانبخشی دچار مشکل هستند. بر همین اساس، مقرر شد تا من‌کارت‌های ویژه‌ای برای عزیزان دارای نیازهای ویژه طراحی شود که از ۶۰ سفر ماهیانه پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: امروزه مدیریت شهری تا ۸۰ درصد هزینه سرویس مدارس استثنایی را بدون اینکه هزینه‌ای متحمل خانواده‌ها باشد، تقبل می‌کند. سرویس‌دهی به چندین مرکز توانبخشی ویژه و پرمراجعه از جمله خدمات شهرداری در این حوزه بوده که اینها با هبه چندین دستگاه اتوبوس به مراکز توانبخشی همراه شده است.

 

کد خبر 111680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد