در رسانه| گفتگو با یک فرد معتاد به «کیمیکال» | همه چیز درباره ماده مخدر «ملوان زبل» یا پت و مت

همه چیز درباره ماده‌مخدر جدیدی که مغز افراد را مستقیم نشانه گرفته است.

شهرآرانیوز؛ میانه شمشادهای وسط بزرگراه، اراضی بایر حاشیه شهر، بوستان‌ها، حاشیه شهر، دورهمی‌های جوانان و... می‌توان آن را پیدا کرد. در بازار جورواجور موادمخدر، مصرف‌کنندگان آن را با عنوان «پت و مت» و «ملوان زبل» می‌شناسند، هر چند نام اصلی‌اش «کیمیکال» است.

خرده‌فروشان موادمخدر با توجه به ظاهر گیاهی‌اش، هنگام فروشش بازار گرمی می‌کنند و می‌گویند که گیاهی است، اعتیادآور نیست، خطری ندارد، یک‌بار مصرفش به اندازه ده‌بار گل است و...، هرچند از اسمش نیز برمی‌آید که شیمیایی است، اما شاید نمی‌دانند که کیمیکال از پختن و ترکیب چند ماده‌مخدر دیگر به دست می‌آید و در نهایت به چیزی تبدیل می‌شود که به نسبت سایر موادمخدر مخرب‌تر است. در واقع حتی اگر شخصی آن را مصرف هم نکند، اما مقداری از دود آن را استشمام کند، همین برای اینکه نتواند حرکاتش را کنترل کند و از راه رفتن ناتوان شود، کافی است. با همه اینها هر روز میل مصرف این ماده خطرناک در بین جوانان بیش از گذشته است. 

آن هم در شرایطی که طبق رصد بازار سیاه موادمخدر، تعدادی از مصرف‌کنندگان موادمخدر سنتی به دلیل افزایش چشمگیر قیمت‌ها به سراغ مواد صنعتی رفته‌اند؛ موادمخدر صنعتی که «کیمیکال» هم در فهرست آنها به چشم می‌آید. شاید برای خیلی از این افراد مهم نباشد که این ماده می‌تواند کشنده باشد و جانشان را بستاند، اما ابتدا باید بدانیم که «کیمیکال» دقیقا چیست و چه می‌کند، تا شاید بشود یک نفر را از این مسیر بازگرداند.

موادجدید برای فروش بیشتر

شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان یکی از دستگاه‌هایی است که نقش مستقیمی در پیشگیری از این بلاهای جدید دارد و برای شنیدن آخرین خبرها درباره ماده مخدر «کیمیکال» راهی خیابان دعبل خزایی می‌شویم تا با جانشین دبیر این مجموعه رودررو صحبت کنیم.

وحید اشرفی درباره ذائقه مصرف‌کنندگان موادمخدر معتقد است که اطلاع‌رسانی گسترده در رسانه‌ها باعث شده است مصرف‌کنندگان مواد مخدری که هروئین را تزریق می‌کردند، این ماده خطرناک را رها کنند. هرچند سوداگران مرگ مافیاگونه برای منفعت‌طلبی خود این ماده‌مخدر خطرناک را به کراک تغییر دادند، ماده‌ای که بسیار خطرناک‌تر بود و به همین خاطر دوباره رسانه‌ها پای کار آمدند و با اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته، این‌بار نیز موادفروشان دست به کار شدند و کریستال را به مشتری‌هایشان عرضه کردند.

وی ادامه می‌دهد: همان اتفاقی که برای هروئین، کراک و کریستال افتاد، برای مشتقات حشیش هم افتاده است. یعنی قاچاقچیان وقتی می‌بینند بازار آنها به دلیل اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در رسانه‌ها کم‌رونق می‌شود، با اندکی تغییر در موادمخدرشان نام جدیدی روی آن می‌گذارند. اتفاقی که برای گل افتاد. درباره کیمیکال هم همین موضوع را شاهد هستیم. دستگاه‌های مختلف با کمک رسانه‌ها شروع به اطلاع‌رسانی برای گل کردند. می‌گفتیم در مهمانی‌ها گل بگید گل بشنوید، اما گل نزنید. شبکه تولید قاچاق همان سناریو قبلی را تکرار کرد و گل را که مصرف‌کنندگان روی آن حساس شده بودند و مصرفش کم شد، با کیمیکال که یک حشیش فراوری شده است جابه‌جا کردند.

کیمیکال در سبد کشفیات حشیش

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان درباره کیمیکال بیان می‌کند: شاید بتوان گفت که کیمیکال همان ماری‌جوانا یا حشیش است. تولیدکنندگان موادمخدر با بالا بردن مصنوعی میزان (تی اچ سی)، محصول خطرناک‌تری تولید کرده‌اند که اولین‌بار در اروپا با یک بسته‌بندی کوچک به بازار آمد. آنها اولین نامی که روی این ماده خطرناک گذاشتند همین کیمیکال بود که یک حشیش فراوری شده است. هرچند برای پیدا کردن بازار چندین‌بار با اسامی و بسته‌بندی‌های مختلف آن را عرضه کردند.

وی می‌افزاید: نکته دیگری که درباره این محصول باید بگویم این است که کیمیکال از خانواده حشیش است، اما نسبت به این ماده عوارض شدیدتری دارد. یکی از این عوارض اختلالات شدید در مغز است. ممکن است مصرف‌کننده حتی بعد از اولین پک دچار توهم و خواب‌آلودگی شود. جوانان باید بدانند با همه این خطرات فروشندگان موادمخدر به مشتریان خود می‌گویند که کیمیکال یک گیاه است و نه‌تن‌ها هیچ ضرری ندارد بلکه مفید است. حتی یک خرده‌فروش به مشتری خود گفته بوده که این ماده قهوه‌ای رنگ یک گیاه قهوه‌ای است و مصرفش مزایای زیادی دارد.

اشرفی با اشاره به میزان کشفیات این ماده توسط نیروهای امنیتی و انتظامی کشورمان اضافه می‌کند: وقتی نیروهای امنیتی و انتظامی کیمیکال را کشف و ضبط می‌کنند در طبقه‌بندی‌ای که دارند، آن را حشیش و مشتقات ثبت می‌کنند. در دستگاه قضایی نیز اسامی انواع موادمخدر ثبت شده و برای هرکدام میزان محکومیت مشخصی در نظر گرفته شده است.

یعنی اگر پلیس ۱۰‌گرم کیمیکال کشف کند آن را ۱۰‌گرم حشیش و مشتقاتش ثبت می‌کند و مقام قضایی براساس ۱۰ گرم حکم صادر می‌کند. دلیل ثبت این ماده خطرناک به نام حشیش به این دلیل است که وقتی قانون نوشته می‌شده است، کیمیکال هنوز تولید نشده بود. 

جالب است که قاچاقچیان هم به طور کامل با قوانین آشنا هستند و حتی برخی وکلای آنها ممکن است از ضعف قانون در این باره استفاده کنند. ممکن است یک وکیل حتی به قاضی بگوید این حشیش نبوده و کیمیکال بوده و درخواست برائت موکل خود را مطرح کند. به نظر می‌رسد که باید هرچه زودتر قانون و مجازات‌هایی درباره موادمخدر جدید در نظر گرفته شود.

فریب ظاهر گیاهی کیمیکال را نخورید

شاید هیچ‌کس به اندازه یک درمانگر اعتیاد نتواند درباره مواد به کاررفته در این مخدرها نظر بدهد، به همین دلیل به سراغ کارشناس ارشد مشاور توان‌بخشی و مسئول فنی توانمندسازی بهزیستی استان در حوزه اعتیاد می‌رویم.

مرتضی یعقوبی درباره عواقب مصرف کیمیکال می‌گوید: معمولا تجربه مصرف‌کنندگان این ماده خطرناک در اولین‌بار بی‌حس شدن بدن است. دمای بدن و میزان تپش قلب آنها به شدت بالا می‌رود. به شدت عرق می‌کنند و میل زندگی را از دست می‌دهند. در میزان مصرف بالا هم احتمال ایست قلبی به شدت وجود دارد. برخی از خرده‌فروشان موادمخدر نیز برای فروش این محصول خطرناک به جوانان ادعا می‌کنند که اعتیادآور نیست در صورتی که ادعای آنها دروغ است و کیمیکال به شدت اعتیادآور است و از جوانان می‌خواهم فریب نخورند.

وی درباره روش‌های ترک این ماده خطرناک می‌گوید: مصرف‌کنندگان این ماده مدام در توهم به سر می‌برند. همین الان یک مددجو داریم که وقتی این ماده را مصرف می‌کرد در خلأ فرو می‌رود و هیچ اختیاری روی جسم و روحش ندارد. اگر شخصی که تجربه مصرف مواد مشابه را نداشته باشد و از کیمیکال بخواهد شروع کند، بیشتر از مصرف‌کنندگان موادمخدر در خطر آسیب است. باوجوداین مصرف‌کنندگان این ماده می‌توانند برای بازگشت به زندگی امید داشته باشند. تنها باید بدانند که هر روزی که از اولین مصرف این ماده بگذرد ترک‌کردن آن سخت‌تر می‌شود.

یعقوبی ادامه می‌دهد: بسیاری از مصرف‌کنندگان موادمخدر در کمپ‌ها را می‌بینیم که پس از یک ماه بستری‌شدن دوباره به اعتیاد بازمی‌گردند، این به خاطر وابستگی مغزی به اعتیاد است، چون کیمیکال خیلی قوی است. این ماده از لحاظ جسمی هم وابستگی ایجاد می‌کند.

گفتگو با یک معتاد به ماده‌مخدر کیمیکال که می‌خواهد آن را ترک کند

دفعه اول فکر می‌کردم دارم می‌میرم

«خیلی خوبه، اصلا اعتیاد نداره، داداش این گیاهیه. خدا که چیز بدی خلق نمی‌کنه. بیا یک‌بار امتحان کن، حالتو خوب می‌کنه و غم و غصه‌هات رو از یاد می‌بری.»

اینها جملاتی است که خرده‌فروشان موادمخدر وقتی به‌تازگی کیمیکال وارد بازار شده بود آن را بارها و بارها به مشتریان خود می‌گفتند. مرتضی یکی از همین مشتریان بوده است، هر چند خوشبختانه زمانی با او گفتگو می‌کنیم که در حال درمان است و به قول خودش می‌خواهد از شر این ماده لعنتی خلاص شود. او چند روز است که این ماده خطرناک را مصرف نکرده و حالا می‌تواند در این زمینه صحبت کند. 

از کی کیمیکال مصرف می‌کردی؟

تازه شروع کرده‌ام، فقط حدود ۱۰ بار کشیده‌ام.

چرا به سمت کیمیکال رفتی؟

من چند سال است که مواد مختلف از جمله حشیش را مصرف کرده بودم، اما کیمیکال برای من یک چیز عجیب بود. یک گیاه بود که آن را در یک نخ سیگار بار گذاشتم.

وقتی مصرف می‌کردی، دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟

اولین‌بار که سیگار را روشن کردم، اولین پک من را تحت‌تأثیر قرار داد. قدرتش شاید صدها برابر حشیش بود. پنج ثانیه هم نشده بود که من حس کردم در یک دنیای دیگر هستم. با پک دوم وارد یک فیلم تخیلی یا ماورایی شدم. کم‌کم چیزهایی را می‌دیدم و می‌فهمیدم که دیگران نمی‌دیدند و نمی‌فهمیدند.

مثلا چه چیزهایی؟‌

نمی‌توانم دقیقا توضیح بدهم، چون در آن شرایط حالت دست خودت نبود. اما وقتی بعد از چند روز پاکی دوباره به سراغ کیمیکال رفته بودم، درمانگرم بعد به من گفت که وقتی به‌هم زنگ زده و پرسیده چه می‌کنی و از کجا مواد پیدا کردی، به او گفته‌ام: «اتفاقی یک جایی پیدا کردم که خیلی مهمه و دارم مخفیانه مورچه‌ها رو می‌شمارم. نمی‌دونی چقدر زیادند و می‌خوان چه‌کار کنند. در تدارک حمله به ما هستند و می‌خواهند ما را نابود کنند. باید کاری کنیم. از پلیس و ارتش کمک بخوایم.»

بعد مصرف کیمیکال دقیقا چه حالتی داشتی؟

در ابتدا این احساس را داشتم که اطرافم را به شکل دیگری دیدم. بعد یکهو انگار بینایی‌ام را از دست می‌دادم، همه چیز تیره و تار می‌شد. بعد نوبت به شنوایی‌ام رسید. هر صدایی که می‌شنیدم انگار صدای یک هیولا بود. حتی اگر کلاغی قارقار می‌کرد آن را به یک شکل دیگر می‌شنیدم.

در ادامه این احساس را داشتم که قلبم در بدنم حرکت می‌کند و شاید به همین خاطر یکهو دچار حالت تهوع می‌شدم. بهترین حالتش، اما این بود که تمام خاطراتم از کودکی ناگهان به یادم آمد. همان احساسی که می‌گویند انسان در حال مرگ دارد. همه خاطراتم در ذهنم مرور می‌شد تا اینکه پاهایم سست می‌شد. در این وضعیت هر لحظه فکر می‌کردم که دارم می‌میرم. اولین بار خیلی ترسیده بودم. راستش مرگ را به چشم خودم دیدم. بعد از آن با خودم گفتم دیگر مصرف نمی‌کنم.

پس چطور باز به سراغش رفتی؟

همان جایی که دفعه اول کیمیکال کشیده بودم، با دوستم خوابیدم. راستش شب عجیب و لذت‌بخشی بود. آن‌قدر خوب بود که روز بعد با خودم گفتم، چون اولین بار از این ماده مصرف کرده‌ام حالم این‌قدر بد شده و دیگر بدنم عادت کرده و این‌طور نمی‌شوم. شاید هم چیز دیگری توی بدنم بوده که با آن نساخته. من داشتم خودم را گول می‌زدم.

به همین خاطر دوباره با دو نفر از دوستانم کیمیکال کشیدیم. همان شرایط را دوباره پیدا کردم. فقط این‌بار صدای ضربان قلبم خیلی بلند شده بود و حس می‌کردم صدای تپش قلبم در اتاق می‌پیچید. دوستانم هم شرایط بهتری از من نداشتند. هر سه خیس عرق بودیم. دهانمان آن‌قدر خشک شد که سه بار چایی درست کردیم.

این‌بار نمی‌دانم چطور شد که دراز که کشیدم و چشمانم را بستم و در خواب به سفر رفتم. انگار روحم از بدنم جدا شده بود یا شاید به زمان گذشته رفته بودم. بیدار که شدم دیدم از تمام خانه بوی تعفن می‌آید. دوستانم حالشان بد شده بود. با اینکه هربار به خودم قول می‌دادم دیگر از این ماده خطرناک استفاده نکنم، اما باز هم به‌سراغش می‌رفتم به این امید که بدنم عادت کرده است.

 

کد خبر 111845

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد