در رسانه| نوزاد شیرخواره دختر در صدر درخواست‌های فرزندخواندگی

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از نکات تاثیرگذار در مدت زمان انتظار برای دریافت فرزند، جنس و سن کودک مورد تقاضا است که نوزاد شیرخواره و جنس دختر جزء بیشترین درخواست‌های افراد است.

حمیده محدث در مورد شرایط فرزندپذیری‌ در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: قانون اجازه‌ی تحویل فرزند به سه دسته از افراد و خانواده‌ها را به بهزیستی می‌دهد. اولویت اول با زوجین فاقد فرزندی است که حداقل یکی از زوجین بالای ۳۰ سال سن داشته باشد و پنج سال از ازدواج آنها گذشته باشد.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات نیز پیش‌ آمده که پیش از گذشت پنج سال از طول زمان ازدواج، نظر قطعی پزشک متخصص بر عدم باروری زوج است و هیچ درمانی برای این مورد موثر نیست که این زوجین نیز می‌توانند در فرآیند پذیرش فرزندخوانده‌ قرار بگیرند.

محدث ادامه داد: اولویت دوم برای پذیرش فرزندخواندگی، زنان خود سرپرست است، به‌طور مثال دختران خودسرپرست یا زنانی که سابقه ازدواج ناموفق داشته‌اند و حال تنها زندگی می‌کنند. انحصاری که برای این دسته وجود دارد، اهدای فرزند خوانده دختر است و به زنان خود سرپرست فقط فرزند دختر تعلق می‌گیرد.

وی افزود: اولویت سوم با خانواده‌هایی است که دارای فرزند هستند ولی درخواست فرزندخواندگی دارند که این دسته در اولویت آخر قرار داشته و باید شرایط این افراد بررسی شود

محدث درمورد میزان زمان انتطار در صف فرزندپذیری، گفت: پس از ثبت‌نام در سامانه فرزندخواندگی، مدت زمانی که  افراد می‌توانند صاحب فرزند شوند به شرایط مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به پیگیری و استمرار خود متقاضیان در انجام فرآیند اشاره کرد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: از دیگر نکات تاثیرگذار در مدت زمان انتظار برای دریافت فرزند، جنس و سن کودک مورد تقاضا است. نوزاد شیرخواره و جنس دختر جزء بیشترین درخواست‌های افراد هستند که این متقاضیان مدت زمان انتظار بیشتری را باید سپری کنند. فرزندخوانده باید به والدین خود محرم باشد و با توجه به اینکه عقد دختر به پدرخوانده حرام است، برای سرپرستی فرزند دختر در روند پذیرش حتما باید مشاوره مذهبی انجام شود تا شرایط محرمیت به لحاظ شرعی مورد تایید قرار گیرد.

۲۰۰ خانواده‌ مشهدی خواهان فرزند خوانده هستند

محدث با بیان اینکه برای آمار فرزندخواندگی، افراد ثبت‌نام شده در سایت قابل استناد نیست، تصریح کرد: در سامانه فرزندخواندگی، خانواده‌های زیادی ثبت‌نام می‌کنند اما ممکن است به هر دلیلی پشیمان شده و پس از آن درخواست خود را در سامانه حذف نکرده که پس از پیگیری‌های سازمان بهزیستی این خانواده‌ها از لیست انتظار حذف می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر آمار  خانواده‌هایی که در مراحل پذیرش فرزند هستند تقریبا در کل استان ۲۵۰ خانوار بوده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ خانواده‌ مشهدی خواهان فرزند خوانده هستند.

محدث با اشاره به اینکه  افراد پس از ثبت‌ درخواست در سامانه فرزندخواندگی در فرآیند پذیرش فرزند قرار می‌گیرند، عنوان کرد: ارزیابی‌های مختلف از جمله روانشناسی، جسمانی و ... برای ارزیابی صلاحیت خانواده‌های متقاضی انجام می‌شود و با مراجعه این افراد به مراکز بهزیستی، در اولین قدم، به روانشناسان مورد تأیید ارجاع داده‌ می‌شوند.

 معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: پس از آن، برای بررسی وضعیت مالی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نوع رابطه زوجین با یکدیگر، بازدیدهای مختلفی از منازل این افراد توسط تیم مددکاری صورت می‌گیرد و متقاضیان با پاسخ به فرم‌های مددکاری و روانشناسی درخصوص انگیزه‌های فرزندخواندگی، دوام زندگی مشترک و ... سنجیده می‌شوند.

وی افزود: پس از بررسی وضعیت سلامت جسم و روان متقاضیان، گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد از افراد گرفته می‌شود و در نهایت پرونده متقاضی در کمیته شهرستان تشکیل شده و پس از آن به کمیته نهایی استان ارسال می‌شود.

تمام ورودی‌ها به بهزیستی بد سرپرست هستند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در سازمان بهزیستی، کودک بی‌سرپرست کمتر از نیم درصد و به‌طور کلی وجود ندارد، بلکه تمام ورودی‌ها به بهزیستی بد سرپرست هستند. بی‌سرپرست به معنای فوت هر دو والد و یا مجهول‌ الهویه‌ی رها شده است و معمولا پس از فوت والدین، جد پدری و مادری سرپرستی کودک را به عهده‌ می‌گیرند و با درصد بسیار پایین پس از فوت والدین، کودک وارد بهزیستی می‌شوند.

وی گفت: به‌طور معمول کودکان رهاشده دچار مشکلات جسمی و بیماری هستند، اگر نوزادی پس از زایمان در بیمارستان رها شود، به دلیل رجوع مادر برای وضع حمل، به نوعی مجهول نیست و اطلاعاتی از مادر در بیمارستان وجود دارد، درنتیجه ۹۹.۵ درصد از کودکانی که وارد مجموعه بهزیستی می‌شوند بد سرپرست هستند.

محدث اظهار کرد: کودکانی که تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند به دو دسته کودکان با شرایط بازپیوند به خانواده و کودکان بدون سرپرست یا سرپرستان بدون صلاحیت تقسیم می‌شوند. امکان شرایط باز پیوند به خانواد مثل کودکانی با شرایط فوت مادر و پدر زندانی و کودک طلاقی که تحت تکلف یک والد زندانی است. این دسته از کودکان قاعدتا پس از ایجاد شرایط مناسب برای والد، به خانواده خود برگردانده می‌شوند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: از سمت دیگر ممکن است در شرایط نبود والدین، جد پدری یا مادری پیگیر سرپرستی کودکان شوند که در این موارد نیز کودکان به خانواده خود بازپیوند می‌شوند. در دسته دوم از بدو ورود با بررسی‌های مددکاری متوجه عدم وجود سرپرست و یا عدم صلاحیت سرپرستی والدین برای کودک می‌شویم که این موارد شرایط مناسبی برای فرزندخواندگی هستند.

 

کد خبر 111645

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد