در رسانه| ۶ درصد سالمندان آذربایجان شرقی زیرپوشش بهزیستی هستند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان با ۱۲.۷ درصد جمعیت سالمند، پنجمین استان پیر کشور است، گفت: با توجه به فرهنگ بالای مردم شریف آذربایجان شرقی، تنها ۳۱ هزار سالمند معادل ۶ درصد کل سالمندان استان زیرپوشش بهزیستی هستند.

به گزارش ایرنا، «صحاف فرگل» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از ۱۵ هزار سالمند استان از خدمات موردی، یکهزار و ۲۵۰ نفر از حق پرستاری و ۱۴ هزار و ۸۹۵ نفر از خدمات موردی بهزیستی بهره مند و یکهزار و ۳۵۴ نفر از افراد بالای ۶۰ سال دریافت کننده خدمات مراکز توانبخشی روزانه و شبانه هستند.

وی با اشاره به نیازمندی ۱۸ درصد از سالمندان به خدمات توانبخشی مراقبتی گفت: ۸۱.۷ درصد سالمندان کشور کاملا مستقل و ۱۳.۳ درصد، نیازمند به کمک در انجام فعالیت های روزمره خود و پنج درصد کاملا غیرمستقل و به دیگران وابسته هستند.

صحاف با تاکید بر ضرورت رساندن گروه هدف به حداکثر سطح استقلال و عملکرد با مراکز روزانه مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، اظهار داشت: بی تردید با افزایش جمعیت سالمندی در کشور، بر مسایل و مشکلات این گروه سنی نیز افزوده می شود؛ از همین رو پرداختن به موضوع سلامت در سالخوردگی، اولویتی اجتناب ناپذیر است که باید بیش از همه مورد توجه قرار گیرد.

وی بر لزوم جدی گرفتن نقش آگاهی سازی تاکید کرد و افزود: آگاهی بخشی هم برای جامعه سالمندان و هم به آحاد جامعه می تواند در ایجاد شرایط مناسب برای سالمندان موثر واقع شود.

صحاف از اجرای برنامه های آگاهسازی پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی توسط این اداره کل خبر داد و گفت : در راستای پیشگیری از معلولیت در سالمندی، در سال ۱۴۰۱ برای تعداد ۶ هزار ۸۵۵ نفر از افراد میانسال و سالمند استان برنامه های پیشگیرانه اجرا شد که آموزش ها در رابطه با سکته مغزی، بیماری های قلبی عروقی، استئوپروز، آرزتروز ، دیابت بود.

وی با بیان اینکه برای پرداختن به پدیده سالمندی به اطلاعات دقیق و جامع در این زمینه نیاز است، گفت: اطلاعات دقیق و کافی پایه هرگونه برنامه ریزی موثر است و برای این منظور افزایش تحقیقات کاربردی ضرورت دارد و حمایت از این تحقیقات می‌تواند نتایج مفیدی را به همراه داشته باشد و برنامه ریزان را در تدوین برنامه های مناسب با پدیده سالمندی کمک کند.

صحاف با تشریح اهمیت مناسب سازی اجتماع برای دوستدار سالمند شدن اظهار داشت: انسجام، همگرایی و هماهنگی همه دستگاههای مسئول می تواند این موضوع را سامان بخشد و البته این در حالی است که، پرداختن به این موضوع مانند هر پدیده اجتماعی دیگر زمانی موفق خواهد شد که به یک برنامه اجتماعی تبدیل شود و لازم است بیش از هرچیز در این زمنیه بر نقش فرهنگ و آگاهی رسانی تاکید شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای دوران سالمندی نیازمند نگاه اجتماعی آینده نگر در حوزه های مختلف است تا مشکلات احتمالی سالمندان از قبل پیش بینی شده و برای آن سازوکار مناسبی تعریف کرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه۴۹۸ سالمند از خدمات ۹ مرکز روزانه استان برخوردار هستند، ادامه داد: در این مراکز سالمند با مراجعه به مرکز از بسته خدمات تخصصی برخوردار و خود و خانواده اش از آموزش های لازم بهره مند می شوند.

وی نگهداری ۴۴۱ سالمند در ۱۰ مرکز نگهداری را متذکر شد و اظهار کرد: علاوه بر این ۱۵ سالمند نیز از خدمات مجتمع مسکونی ویژه سالمندان (هتل آپارتمانی) بهره می برند و برای سالمندانی که قادر به مراجعه به مراکز روزانه نیستند با اعزام تیم تخصصی خدمات توانبخشی و مراقبتی را در منزل با هدف ارتقا سطح سلامت و رسیدن سالمند به حداکثر استقلال نسبی در عملکرد افراد انجام می گیرد که پنج مرکز با ۲۳۶ خدمت گیرنده در حال فعالیت در سطح استان می باشند و علاوه بر این، سه مرکز مراقبت در منزل با رویکرد توانبخشی و مراقبتی در منزل با استفاده از مراقبین آموزش دیده به ۱۹۳ نفر ارائه خدمت می کنند.

وی بر ضرورت ائتلاف و بسیج عمومی در اجرای برش استانی سند ملی سالمندان با اهتمام و همکاری کلیه دستگاه های اجرایی ذکر شده در سند و سمن های مرتبط به منظور ارتقاء سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه اجتماعی و حمایت‌های اجتماعی و توسعه زیرساختهای مورد نیاز در امور سالمندی تاکید کرد.

کد خبر 90889

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد