برنامه غربالگری شنوایی، خدمت طلایی بهزیستی در پیشگیری از معلولیت

برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در استان خراسان رضوی به لحاظ تعداد تحت پوشش دارای رتبه اول و از لحاظ عملکرد به عنوان استان برتر در کشور شناخته شده است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات بهزیستی در راستای پیشگیری از معلولیت شنوایی، غربالگری شنوایی همگانی نوزادان با هدف شناسایی و مداخله زودهنگام و همینطور غربالگری شنوایی کودکان 3تا6 سال می‌باشد.

دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در استان خراسان رضوی به لحاظ تعداد تحت پوشش دارای رتبه اول و از لحاظ عملکرد به عنوان استان برتر در کشور شناخته شده است، گفت: درسال گذشته 101 هزار و 630 نوزاد به‌عبارتی 99 درصد موالید در استان خراسان رضوی مورد غربال شنوایی قرار گرفته‌اند که منجر به شناسایی 331 مورد اختلال شنیداری و درمان به‌موقع در میان آنها شده است. لازم بذکر است که 61 مورد از این نوزادان دارای اختلال کم‌شنوای عمیق از بدو تولد بوده‌اند.

وی افزود: تشخیص دیر هنگام اختلال شنوایی باعث ایجاد تاخیرات عمده در کسب زبان گفتاری و پیشرفت تحصیلی در کودکان می‌شود. بنابراین جهت کاهش اثرات زیانبار کم‌شنوایی به ویژه در 6 ماه اول زندگی تا 3 سالگی که دوره بحرانی زبان آموزی محسوب می‌شود، تشخیص زود هنگام ضایعه شنوایی، مداخله به موقع پزشکی، توانبخشی یا هردو الزامی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص جزئیات اجرای غربالگری شنوایی نوزادان، گفت: زمان اجرای برنامه غربالگری شنوایی همگانی نوزادان از بدو تولد تا یک ماهگی، در بخش تشخیص تا 3 ماهگی و در بخش مداخلات درمانی یا توانبخشی تا 6ماهگی است. غربالگری شنوایی در محل زایشگاه‌ها، برخی مراکز بهداشت، کلینیک‌های شنوایی یا موسسات تابعه بهزیستی اجرا می‌گردد. درسطح استان خراسان رضوی تعداد 34 بیمارستان، 7مرکز بهداشت و 15 کلینیک شنوایی یا مراکز تابعه بهزیستی مجری برنامه غربالگری شنوایی نوزادان می‌باشند.

وی افزود: تشخیص انواع اختلالات شنیداری نوزادان در محل کلینیک‌های مجهز مورد تایید بهزیستی و انجام مداخلات زودهنگام شنوایی به‌صورت درمان طبی یا توانبخشی مانند سمعک و جراحی کاشت حلزون و... در محل کلینیک‌های شنوایی تخصصی، بیمارستان‌ها، مراکزروزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک کم‌شنوا تحت نظارت بهزیستی انجام می‌گیرد.

فیروزی درخصوص طرح غربالگری شنوایی کودکان 3تا6سال، گفت: این طرح در ادامه اجرای موفق برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان، شیرخواران و جهت کودکان جامانده از برنامه غربال شنوایی نوزادان یا شناسایی کم شنوایی‌‎های تاخیری و اکتسابی و شناسایی و درمان بیماری اوتیت گوش میانی که بسیار در این سنین شایع می‌باشد، اجرا می‌گردد. هدف از غربال شنوایی کودکان 3 تا 6سال این است که کودک بتواند مراحل تحصیلی خود را با کودکان هنجار سپری نماید و اثرات زیانبار کم‌شنوایی در زندگی و تحصیل کودک کم‌شنوا به حداقل ممکن برسد.

وی با بیان اینکه بهزیستی خراسان رضوی از سال 1394 به‌صورت پایلوت و جزء اولین استان‌های مجری طرح غربالگری شنوایی کودکان 3تا 6سال در مهدهای کودک در کل کشور بوده است، گفت: با عنایت به واگذاری مهدها به آموزش‌وپرورش و در راستای اهمیت اجرای طرح مذکور به منظور شناسایی و درمان به‌موقع انواع اختلالات شنوایی قبل از ورود به مدرسه، در حال حاضر بهزیستی استان خراسان رضوی با راه‌اندازی پایگاه‌های ثابت و سیار در برخی مراکز بهداشت و مراکز تابعه بهزیستی مجری این طرح می‌باشد. اما قطعا گلوگاه اصلی اجرای موفق این طرح در بستر مهدهای کودک می‌باشد. لذا امیدواریم با عقد تفاهم‌نامه استانی با اداره کل آموزش وپرورش، بستر اجرا این طرح در مهدهای کودک فعال گردد و تامین و اعزام نیروی متخصص با دستگاه‌های مجهز، پایلوت شده، خطاگیری شده وثبت و ارسال آمارتوسط بهزیستی صورت پذیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: طرح غربال شنوای کودکان 3 تا 6 سال بسیار عام المنفعه و مقرون به‌صرفه برای خانواده‌ها است و اثرات زیانبار وجود اختلال شنیداری در کودکان بدو ورود به مدرسه را بسیار کاهش خواهد داد. این غربال با تعرفه دولتی اجرا می‌شود و کودکان حاشیه‌شهر، محرومین و کودکان ساکن در روستاها نیز به‌صورت رایگان مورد غربال قرار می‌گیرند. حدود 37 هزار و 670 کودک 3 تا 6 سال در سال گذشته مورد غربال شنوایی قرار گرفتند اما تا تحت پوشش قرار دادن کلیه کودکان واجد شرایط در استان همچنان فاصله چشمگیری دارد.

کد خبر 90429

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد