کودکان کار در معرض محیطی ناامن و خطرات خشونت قرار دارند

 خشونت در میان کودکان کار پدیده‌ای است که به‌طور جدی مورد مطالعه قرار نگرفته و نیازمند تحقیقات کیفی زمینه‌ای است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه؛ یک تحقیق کیفی مربوط به بیمارستان دانشگاه آقاجان کراچی پاکستان از(Meesha Lqbal) با عنوان "خشونت و آزار جنسی در بین کودکان کار ..."در سال 2021 نشان می دهد که کودکان کار به ترتیب از خشونت عاطفی، جسمی و جنسی رنج می‌برند .
مصاحبه‌های کیفی با کودکان کار در این تحقیق حاکی از وجود انواع آزار و اذیت در خانه و محل کار است؛ خشونت جنسی در خانواده به عنوان سیستم خرد ؛توهین مکرر و تحقیر و خشونت فیزیکی در محیط کار به عنوان سیستم بیرونی تجربه شده است.
 اشکال مختلف خشونت در میان کودکان کار بیداد می‌کند و تلاش برای وضع قوانین جامع برای منع کار و پیشگیری از انواع خشونت در کودکان کار مورد نیاز است .
سازمان بهداشت جهانی (WHO)خشونت را اینگونه تعریف می کند: استفاده عمدی از نیروی فیزیکی و یا قدرت و تهدید علیه شخص دیگر خود و یا جامعه که منجر به آسیب مرگ و یا محرومیت شود خشونت ممکن است شامل محرومیت یا آسیب عاطفی جسمی و یا جنسی قربانی باشد. خشونت علیه کودکان یک نگرانی مهم بهداشت عمومی در سطح جهان است. یک میلیارد کودک در سراسر جهان در سنین ۲ تا ۱۷ سال سالانه نوعی از خشونت را تجربه می کنند. خشونت فرایند پیچیده‌ای است که با تاثیر متقابل عوامل متعدد رخ می‌دهد عوامل تعیین کننده خشونت می‌تواند تاریخچه شخصی و شخصیتی افراد، وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین، قرار گرفتن در معرض خانواده خشن، دوستان و همسالان خشن باشد.از طرف دیگر بیکاری، هنجارهای فرهنگی و محیط قانونی برخی دیگر از عوامل بروز خشونت هستند.
 قرار گرفتن کودکان کار در محیط محافظت نشده در مقایسه با سایر کودکان آنها را در معرض خطر بیشتر خشونت قرار می‌دهد. خشونت فیزیکی عامل اصلی آسیب و مرگ در میان کودکان کار می‌باشد. سازمان بین‌المللی کار(ILO) خشونت را به عنوان یک خطر خاص برای کودکان کار شناسایی نموده است.
 خشونت اثرات و پیامدهای عاطفی، جسمی درازمدتی بر کودکان کار دارد اثرات عاطفی شامل افسردگی، اضطراب و بیخوابی، عزت نفس پایین، انزوای اجتماعی و حملات پانیک است. این کودکان در بزرگسالی بیشتر از سلامت روانی ضعیف، سوء‌مصرف مواد مخدر و الکل، رفتارهای جنسی پرخطر و جنایت رنج می‌برند. 
ترجمه:  شایسته کرمخانی مددکار اجتماعی و جامعه شناس(کارشناس‌مسئول معاونت اموراجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه) 

برای پیوستن به کانال اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه در پیام‌رسان ایتا، اینجا را لمس کنید 

کد خبر 82134

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد