سالمندان سر راهی از عواقب شوم پدیده تک فرزندی است

حجت الاسلام رسول ساکی دبیر ستاد جمعیت و ستاد راهبری حوزه‌های عملیه کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری شهرکریمه، با اشاره به آسیب های تک فرزندی گفت: تک فرزندی به ساحت خانواده، والدین و تک فرزند آسیب وارد می کند.

حجت الاسلام رسول ساکی دبیر ستاد جمعیت و ستاد راهبری حوزه‌های عملیه کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری شهرکریمه، با اشاره به آسیب های تک فرزندی گفت: تک فرزندی به ساحت خانواده، والدین و تک فرزند آسیب وارد می کند.

وی تشریح برخی از آسیب های تک فرزندی نسبت به والدین ابراز کرد: شایع ترین آسیب در این قشر با نام سندرم آشیانه خالی یاد می شود که با گذشت چندسالی از عمر فرزند و دوره جدایی از والدین به علت سربازی، تحصیل یا ازدواج، خانه تهی از فرزند خواهد شد.

حجت الاسلام ساکی با بیان اینکه چهار میلیون خانواده تک فرزند در کشور داریم، اظهار کرد: فرزندسالاری از دیگر آسیب های تک فرزندی است که دامن والدین را می گیرد و به دلیل تنها بودن باید به همه خواسته های این فرزند تن دهند.

دبیر ستاد جمعیت و ستاد راهبری حوزه‌های عملیه کشور استرس و نگرانی والدین در قبال آینده تنها سرمایه زندگیشان تصریح کرد: در سن سالمندی انسان خواه یا ناخواه دچار مشکلات و بیماری هایی می شود لذا والدین تک فرزند به دلیل مشغله های تنها فرزند خود قطعاً دچار مشکلات و نگرانی هایی خواهند شد.

وی با اشاره به بیست و هفت مورد از آسیب هایی که تک فرزندی برای فرزندان تنها به دنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: عدم برادر و خواهر و به دلیل تنهایی و نداشتن همبازی درون خانه، فرزند تنها به صورت مداوم با تلویزیون و یا تلفن همراه و اینترنت سپری خواهد کرد که در بلند مدت آسیب هایی روحی و جسمی را در پی خواهد گذاشت.

حجت الاسلام ساکی بلوغ زودرس را از شایع ترین آسیب های تک فرزندی برشمرد و ادامه داد: علاوه بر بلوغ زودرس، زودرنج بودن نیز از دیگر آسیب هایی است که تنها فرزند به آن مبتلا خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش هوش هیجانی بچه های تک فرزند عنوان کرد: از آنجایی که این دسته از فرزندان تنها هیچگونه همبازی در درون خانه ندارند معمولاً هوش هیجانی آنها کاهش پیدا می کند.

دبیر ستاد جمعیت و ستاد راهبری حوزه‌های عملیه کشور با بیان اینکه تک فرزندی، پدیده سالمند سرراهی را به دنبال خواهد داشت، ابراز کرد: فاصله بین فرزندان وقتی از پنج سال بیشتر می شود، بخش قابل توجهی از این آسیب ها شامل حال آن فرزند نیز می‌شود.

وی افزود: فرزندان تنها اغلب تبدیل به انسان هایی درونگرا می شوند برعکس چندی فرزندی با همان دعواهای بچگانه موجب تعادل روحی و نفسانی خود می شوند.

حجت الاسلام ساکی با اشاره به این گمانه زنی که نرخ رشد خودکشی در برخی از استان هایی که تعداد تک فرزندی در آن ها بیشتر است، اذعان کرد: اگرچه این گمانه زنی نیازمند رفرنس های علمی بیشتری است اما آمارها نشان می دهد نرخ رشد خودکشی در بین تک فرزندها بیشتر از خانوادهای چندفرزندی است.

دبیر ستاد جمعیت و ستاد راهبری حوزه‌های عملیه با بیان برخی از زحمات فعالان و کنشگران جمعیتی و در صدر همه مطالبه گری رهبر انقلاب نسبت به رشد فرزندآوری و جلوگیری از پدیده تک فرزندی اظهار داشت: خوشبختانه تابوی فرند سوم به بعد شکسته شده است و امروزه خیلی از خانواده ها به فرزند سوم فکر می کنند و این را یک موضوع منفی نمی دانند.

وی با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصریح کرد: با تاخیری از سوی دولت ستاد ملی جمعیت شکل گرفت اما تا به الان دو جلسه ستاد ملی با ریاست آیت الله رئیسی شکل گرفته است و امید می رود دولتمردان با جدیت بیشتری وارد فضای قانون شوند.

کد خبر 65449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد