بهره‌برداری از دومین خانه گروهی سالمندان خراسان رضوی

دومین خانه گروهی سالمندان تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی همزمان با روز جهانی سالمندان در فریمان گشایش یافت.

در این مراسم که با حضور معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی و جمعی از مسؤولان اجرایی شهرستان فریمان انجام شد فرماندار فریمان از مسؤولان بهزیستی به خاطر راه‌اندازی این مراکز قدردانی کرد.

به گفته‌ی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در این مراکز، سالمندانی اقامت می‌کنند که استقلال نسبی دارند و به تمایل خودشان و برای گذراندن اوقات با همنوعان خودشان به صورت مستقل به این مراکز مراجعه می‌کنند.

حمیدرضا علیزاده گفت: این مراکز حداکثر12 نفر سالمند را در یک ساختمان مسکونی مشترک ساکن می‌کند و یک تیم تخصصی، مراقبت شبانه‌روزی از آنان را انجام می‌دهند.

وی افزود: شهریه این مراکز که حدود سه میلیون تومان است توسط خود سالمندان یا خانواده‌هایشان تأمین می‌شود و شهریه سالمندان بلا صاحب را بهزیستی پرداخت می‌کند.

وی همچنین  گفت: مسؤول فنی، مراقب شبانه روزی، روان‌شناس و مددکار در این مراکز حضور دارند و خدمات پزشکی مورد نیاز افراد مقیم در زمان مورد درخواست انجام می‌شود.

علیزاده یادآور شد: این خانه‌ها با هدف زندگی نیمه مستقل سالمندانی که تمایل دارند در کنار خانواده نباشند و یا برای مدت موقت برای درمان یا گذراندن یک پروسه زمانی کوتاه از خانواده فاصله گرفته و زندگی مستقل را تجربه کنند در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: سالمندان مقیم این مراکز با هماهنگی تیم مراقبتی، می‌توانند از مرکز خارج و در برنامه‌های اجتماعی شرکت داشته باشند و همچنین از تفریحات گروهی و برنامه‌ریزی شده بهره‌مند شوند.

وی خاطر نشان کرد: سالمند مقیم این مراکز می‌تواند برای مدت موقت یک هفته، یک ماه یا بیشتر در این مراکز بماند و سپس به محیط خانوادگی‌اش برگردد یا اینکه خانواده درخواست می‌کند برای درمان به صورت موقت در این مراکز پذیرش شده و پس از طی دوره‌ی درمان و نقاهت به خانواده بازگردد.

وی با یادآوری اینکه این مراکز در کنار خانه‌های سالمندان که به صورت ایزوله و آسایشگاهی اداره می‌شود خانه‌های نیمه‌مستقل هستند گفت: برنامه‌ی بهزیستی بر توسعه این مراکز است و امیدواریم بتوانیم برای سالمندانی که تمایل دارند به صورت نیمه مستقل و تحت مراقبت متخصصین زندگی راحت‌تری را سپری کنند فرصت مناسبی فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: اولین خانه گروهی در شهرستان بردسکن با عنوان خانه مهر سال گذشته تأسیس شده و این دومین مرکز است که در استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است مرکز گروهی سالمندان فریمان توسط مؤسسه خیریه مهرسرای امام حسن مجتبی تأسیس شده است.

کد خبر 44159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد