۱۲۳ نوزاد کم‌شنوا و ناشنوا سال گذشته در استان تهران شناسایی شدند

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۸۶ هزار و ۴۲۶ نوزاد توسط بهزیستی استان تهران زیرپوشش غربال‌گری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۲۳ نوزاد کم‌شنوا و ناشنوا شناسایی و تحت درمان‌های طبی و توانبخشی قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، امین شاهرخی، افزود: پس از شناسایی کودکان کم‌شنوا و ناشنوا، انجام مداخلات بهنگام درمانی موجب برگشت یا کاهش آسیب‌های ایجادشده می‌شود؛ جبران هزینه بخشی از درمان‌ها توسط سازمان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توانبخشی بهنگام که اصلی‌ترین وظایف معاونت توانبخشی است بخش بزرگی از تاخیرهای زبان‌دریافتی جبران می‌شود؛ در سال ۹۹ با تامین کمک هزینه تجهیزات برای ۷۵۰ نفر نیازمند، سمعک با هزینه بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر متقاضی، کمک هزینه کاشت حلزون به ۱۵ نفر با هزینه سه میلیون تومان برای هر فرد و تعمیر دستگاه کاشت به ۵۶ نفر با هزینه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر متقاضی صورت گرفت.

شاهرخی اظهار داشت: مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی زیر ۱۵سال تحت نظارت سازمان با همکاری بخش غیردولتی با هدف تامین حداکثری سطح استقلال و عملکرد گروه هدف و با یارانه کامل ۱۳۵ هزار تومان برای هر نفر در ۲ مرکز به ۱۷۵ کودک کم‌شنوا شهر تهران به ارایه خدمات شنوایی شناسی گفتار درمانی، مربی آموزشی، روانشناسی می‌پردازد.

این مسئول خاطرنشان کرد: این مرکز افراد تا ۱۵ سال را پذیرش می‌کند، به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر کشور از اسفند ۹۸ با توجه به لزوم استمرار خدمات جهت پیشگیری از افت عملکرد کودکان و با تامین بستر اینترنت آموزش‌ها به صورت آنلاین ارایه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران اضافه کرد: مرکز حرفه‌آموزی و پشتیبانی شغلی برای افراد بالای ۱۵ سال یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها و برنامه‌ریزان افزایش کیفیت زندگی پس از ترخیص از مراکز آموزشی است؛ در پاسخ به این نیاز، مراکز حرفه‌آموزی که هدف اصلی آنها آموزش تخصصی یک حرفه بر حسب علایق و توانمندی فرد است صورت می‌گیرد.

شاهرخی گفت: این افراد با حضور در کارگاه‌های حمایتی و مراکز پشتیبانی که مرحله گذار از آموزش به محیط واقعی اشتغال و یا تثبیت در شغلی پایدار است ورود می‌کنند؛ در این کارگاه‌ها ۲۰ درصد از یارانه پرداختی سازمان به عنوان پول جیبی به توانخواه پرداخت می‌شود.

وی افزود: فرد واجد شرایط با معرفی اداره بهزیستی شهرستان پس از ارزیابی و راهنمایی شغلی توسط مرکز، پذیرش و طی آن ارزیابی مستمر تا یک سال در محل کار توسط کارشناسان خبره سازمان انجام می‌شود.

شاهرخی یادآور شد: یکی از مهتمرین مشکلات گریبانگیر توانخواهان کم‌شنوا در دوران همه گیری کووید ۱۹ لزوم استفاده از ماسک توسط افراد و نداشتن امکان لب خوانی برای این قشر است، که پیشنهاد می‌شود با رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی برای ارتباط موثر با این قشر از ماسک استفاده نشود، علاوه بر خدمات فوق کمک هزینه دانشجویی با توجه به مقطع تحصیلی به این افراد تعلق می‌گیرد.

کد خبر 43962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد