اجرای "طرح تحولی کنترل وزن و بیماری های متابولیک در میان کارکنان بهزیستی گیلان با رویکرد ترویج سبک زندگی سالم"

مژده حسینی کارشناس تغذیه : همانطور که مستحضرید شیوع اضافه وزن، چاقی و بیماری سندرم متابولیک طی دهه های اخیر در جامعه ما روند صعودی داشته است و متاسفانه شیوع بیماری کرونا با اثر بر سبک زندگی ما، به افزایش آن دامن زده است.

امروزه بدلیل عادات غذایی غلط از جمله مصرف بی رویه فست فودها، غذاهای چرب و سرخ شده، گرایش بانوان به عدم پخت غذا در منزل و خرید غذای آماده از آشپزخانه های سطح شهر، نوشابه های گازدار و آب میوه های صنعتی که حاوی قند بسیار بالایی هستند، شیرینی جات و شکلات، مصرف کم سبزی ها و میوه ها، استرس و بی تحرکی از دلایل مهم اضافه وزن و چاقی هستند.
شیوع اضافه وزن و چاقی به عنوان یک عامل پرخطر و زمینه ساز بیماری های غیرواگیر مانند مقاومت به انسولین و دیابت نوع۲، فشار خون بالا، هیپرلیپیدمی، بیماری قلبی-عروقی ، سکته، سنگ کلیه و کیسه صفرا، آپنه در خواب، نقص عملکرد دستگاه تنفسی و افزایش شیوع سرطان و مهمتر از همه کاهش عملکرد سیستم ایمنی و دفاعی بدن می باشد. بنابراین با توجه به این بیماری ها، وزن زیاد با بالا بردن بیماری های متابولیک و مزمن، با مرگ و میر بالا همراه است.

فواید از دست دادن وزن وقتی که بطور متوسط ۵ تا ۱۰ درصد از وزن اولیه کاهش می یابد، مشخص می شود. بهبود فوری، با احساس خوب بودن، افزایش سطح انرژی و کیفیت خواب، خود را نشان می دهد. عوامل خطر مرتبط با سندرم متابولیک شامل افزایش انسولین خون، فشار خون بالا، عدم تحمل گلوکز، هیپرلیپیدمی، با کاهش وزن بهبود می یابد. حتی در بهبود بیماری های مفصلی و ستون فقرات نقش معجزه آسایی دارد.
در همین راستا و بمنظور بهبود سلامت همکاران بهزیستی گیلان ، در ایام مبارک هفته دولت، "طرح تحولی کنترل وزن و بیماری های متابولیک با رویکرد ترویج سبک زندگی سالم" به اجرا در می آید. در فاز اولیه این طرح که با کسب اطلاعات اولیه سلامت از همکاران  بعمل آمد، که بر روی همکاران ستادی اجرایی خواهد شد تا انشالله در آینده جمعیت بیشتری از همکاران پوشش داده شود.
امیدوارم در دنیایی که همه در استرس بیماری کرونا بسر میبرند و با وجود آن سبک زندگی تغییر نموده است، تمرکزمان را از بیماری برداشته و روی سلامتی و زندگی متمرکز شویم. بیایید انتخابمان سلامتی باشد.
زنده باد زندگی....

کد خبر 42047

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد