معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: از نظر جنسیت، خانمها بیش از ۴ برابر آقایان با این مرکز تماس گرفتهاند و از لحاظ سنی، افراد بین ۳۰ تا ۴۰ سال، نیمی از کل تماسگیرندگان را تشکیل دادهاند.
حسین تنها طلب افزود: متأهلین ۴ برابر مجردها با خط ۱۴۸۰ تماش داشتهاند و نسبت خانمهای مطلقه به کل تماسها ۶ درصد بوده است.
وی اضافه کرد: مجردین هم با ۲ هزار و ۲۵۰ تماس، آمار قابل توجهی را به خود اختصاص دادهاند که حدودا ۱۷ درصد تماسها بوده و افرادی که به صورت متارکه با همسر زندگی میکنند نیز ۱۷۹ نفرشان با این خط تماس گرفته و راهنمایی دریافت کردهاند.
به گفتهی تنها طلب تقریبا نیمی از تماسگیرندگان تحصیلات دیپلم و در حدود دیپلم داشتهاند و نسبت افراد زیر دیپلم و بالای دیپلم به کل تماسگیرندگان تقریبا ۲۲ درصد بوده است.
وی خاطر نشان کرد: نکته جالب آمار تماسها این است که حدود ۵۵۰ نفر افراد بالای ۵۰ سال هم از مشاورههای متخصصین این مرکز استفاده کردهاند و بیش از ۸۰۰ نفر هم در سنین زیر ۲۰ سال جزو تماسگیرندگان با این مرکز بودهاند.
وی یادآور شد: نکتهی مهمتر نوع اختلالات و مشکلاتی است که این تماسها در بر داشته است که از این میان میتوان به ۹۴۶ مورد اختلالات روانی، ۵۱۷۴ مورد اختلافات با همسر و ۱۴۵۲ مورد مشکلات تربیت کودک اشاره کرد.
تنها طلب گفت: این آمار نشان میدهد که بر اساس تشخیص کارشناسان مرکز ۱۴۸۰ تقریبا ۲۶۳ نفر از تماسگیرندگان اختلالات اضطرابی داشتهاند و ۴۰ نفر نیز دچار اختلالات شخصیت بودهاند.
وی افزود: همچنین ۲۱۵ نفر از آنها به اختلالات خلقی مبتلا بوده و ۹ نفر نیز اختلالات جنسی داشتهاند.
وی یادآور شد: ۶۰۰ نفر از تماسگیرندگان نیز به منظور مشاوره قبل از ازدواج با این مرکز تماس گرفتهاند.
وی تماسگیرندگان دچار اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر را ۲۷۳ نفر ذکر کرد و گفت: همچنین ۹ نفر از تماسگیرندگان به تشخیص مشاوران مرکز ۱۴۸۰ دچار روانپریشی بودهاند.
وی خاطر نشان کرد: آمار سه ماههی سوم امسال با آمار سه ماه اول و دوم تفاوت چشمگیری نداشته و مجموع تماسگیرندگان در ۹ ماه حدود ۴۷ هزار نفر میباشد.
تنها طلب گفت: اگر آمار تماسگیرندگان را شاخصی از کل وضعیت جامعه در نظر بگیریم، متأهلین نسبت به مجردها مشکلات و گرفتاریهای روانی اجتماعی بیشتری دارند.
وی اظهار داشت: همچنین این آمار نشان میدهد که جوانها خودشان برای مشاوره پیش از ازدواج دست بکار شدهاند و تعداد افرادی که به این منظور با مرکز ۱۴۸۰ تماس میگیرند روز به روز در حال افزایش است که خبر خوبی برای مسؤولان حوزهی اجتماعی میباشد.
تنها طلب تأکید کرد: البته بسیار دشوار است که مشکلات و اختلالات واقعی و پایدار افراد به صورت تلفنی شناسایی و درمان شود اما در مواردی که همکاران روانشناس ما تشخیص میدهند که موضوع و مشکل تماسگیرنده نیاز به بررسی بیشتر و تخصصیتری دارد او را به یک مرکز روانشناسی تخصصی هدایت میکنند.
وی گفت: کارشناسان ۱۴۸۰ همگی از متخصصین روانشناسی گرایشهای گوناگون هستند و مسؤول این مرکز یا کارشناس ارجاع، بنا به تشخیص، یکی از کارشناسان مربوطه را به تماسگیرنده معرفی یا کد متعلق به این روان شناس و روز و ساعت حضور او را به وی اعلام میکند تا مراجعه کننده بتواند با روانشناس مرتبط گفتگو کند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: تماس با ۱۴۸۰ و گفتگوی تلفنی، رایگان است و هزینهای ندارد و در کنار این مرکز، کسانی که به مشاورهی حضوری نیاز دارند و از وضعیت مالی مناسبی هم برخوردار نیستند، به مرکز خدمات روانشناسی دولتی معرفی میشوند که در مرکز مداخله در بحران مهر حقی در بلوار خیام واقع شده است.
نظر شما