به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه فوق العاده شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عصر روز سهشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ به ریاست سعید رضا عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد که در این جلسه علاوه بر وزیر آموزش و پرورش و معاونان مربوطه، رئیس سازمان بهزیستی و نماینده سازمان برنامه و بودجه، اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی مشارکت داشتند.
سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و بر اساس تصمیم آن جلسه اساسنامه این سازمان نیز باید طی یک ماه به تصویب برسد.
او افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون ۳۴ مصوبه در طول ۳۶ سال عمر خود در خصوص آموزش و پرورش داشته است که اولین آن مصوبه شماره ۸۰ در سال ۱۳۶۵ پیرامون موضوع مهدهای کودک بوده است و بر مبنای آن مصوبه مسئولیت مجوزدهی مهدهای کودک را به سازمان بهزیستی و امور تربیتی را به کمیته ذیل وزارت فرهنگ و علوم وقت واگذار کرده است.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین مصوبه شوراست
او ادامه داد: گروه دوم، تصویب ۳ آئیننامه، و گروه سوم که اکثر مصوبات در آن قرار میگیرد، ۱۸ مصوبه مربوط به امور اجرایی و گروه چهارم مصوبات محتوایی شورا برای آموزش و پرورش است.
عاملی تاکید کرد: قطعا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین مصوبه این شورا از ابتدا تاکنون در خصوص آموزش و پرورش کشور بوده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: واقعیت این است که هر برنامهای که برای فرهنگ جامعه، توسعه علم و فناوری، مدنیت اجتماعی و... داریم باید در آموزش و پرورش کارآمد جستجو کنیم و اگر آموزش و پرورش قوی باشد همه چیز درست میشود.
او با بیان اینکه اگر رسیدگی لازم در این حوزه نشود جامعه دچار مشکل میشود، گفت: دوره کودکی مهمترین دوره زندگی انسان است و اگر زیر ساخت را رها کنیم، سایر سرمایهگذاریها جواب نمیدهد؛ لذا از این منظر سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و اقدامات ما برای دوره کودکی اهمیت کانونی و محوری دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص اساسنامه پیشنهادی تاکید کرد: در حوزه کودکان صفر تا شش سال جامعه تحت پوشش حتما از بخش خصوصی بهرهمند خواهیم داشت و باید تا آنجا که میشود از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده شود.
او افزود: در عین حال مسئولیت دولت بسیار سنگین است و اگر در حوزههایی از تصدیگری باید پرهیز شود؛ در حوزه تعلیم و تربیت حتما باید مسئولیت قبول کنید و دولت خلاء ناشی از عدم پوشش این گروه سنی را باید پر کند و ۱۰۰ درصد گروه سنی زیر ۶ سال را پوشش دهد.
عاملی گفت: در واقع آموزش و پرورش مسئولیت یک مقطع جدید آموزشی و تربیتی که در بسیاری از جنبهها مبتنی بر "بازی آموزی" است را باید قبول کند.
عاملی در حاشیه این جلسه از نهایی شدن این اساسنامه برای ارائه و تصویب در صحن اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
او در تشریح جزئیات این اساسنامه گفت: این اساسنامه شامل فصل اول مرکب از بخشهای کلیات، اصول حاکم، اهداف، جایگاه و شخصیت حقوقی، وظایف، فعالیتهای سازمان و همچنین فصل دوم مشتمل بر ارکان، ترکیب هیأت امنا، وظایف هیأت امنا و رئیس سازمان به همراه امور مالی و ساختار منابع انسانی در فصل سوم و سایر مقررات در فصل چهارم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توجه به نقش محوری و مسئولیت خانواده در تربیت دوران کودکی، ابتنای تعلیم و تربیت بر مبانی و ارزشهای اسلامی، مشارکت پذیری و استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی برخی از بخشهای اصول حاکم در این اساسنامه هستند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: تأمین عدالت آموزشی در تعلیم و تربیت دوره کودکی با تأکید بر کودکان و خانوادههای دارای نیاز ویژه و مناطق محروم، اهتمام به تکوین انسانی، دینی، ملی و توجه به رشد همهجانبه در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی- حرکتی، معنوی و زیستیبدنی و آمادهسازی کودکان برای ورود به نظام آموزش رسمی کشور بخشی از مفاد مندرج در اهداف این اساسنامه است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ترکیب هیأت امنای این سازمان پیشبینی شده است که علاوه بر نمایندگان دستگاهها؛ یک نفر از شخصیتهای علمی و فرهنگی فعال و متخصص در حوزه تعلیم و تربیت به پیشنهاد تشکلهای قانونی مربوطه و دو نفر از نمایندگان موسسان و مدیران مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی و نگهداری کودکان و دو نفر به نمایندگی از طرف خانوادهها با انتخاب انجمن ملی اولیا و مربیان حضور داشته باشند.
عاملی تصریح کرد: این اساسنامه در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی خواهد رسید و آموزش و پرورش پس از ابلاغ آن مکلف خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه، سازمان را با رعایت اساسنامه و سایر مقررات تشکیل دهد.
او افزود: تا زمان ابلاغ مقررات و بخشنامههای جدید توسط سازمان، کلیه مهدهای کودک، پیشدبستانی و سایر مراکز نگهداری کودکان در بخش دولتی، غیر دولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوانی فعالیت میکنند طبق مقررات، بخشنامهها و دستورالعملهای قبلی به فعالیت خود ادامه میدهند و پس از آن استمرار فعالیت آنها طبق ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان امکانپذیر خواهد بود.
نظر شما