خدمات سامانه ۱۲۳ سطح خشونت را کاهش می‌دهد

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی و رئیس اورژانس اجتماعی کشور می‌گوید آمارهای خشونت خانگی در ایام کرونا تغییر محسوسی نداشته و این موضوع آمار خشونت در کشور را مشخص نمی‌کند چون اکثر مردم اورژانس اجتماعی را نمی‌شناسند.

اورژانس اجتماعی در سال ۷۸ با هدف به حداقل رساندن و کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی وارده به افراد، در سازمان بهزیستی تشکیل شد و وظیفه آن مداخله در بحران‌هایی مانند کودک آزاری، همسر آزاری، خشونت و سالمند آزاری است. در واقع جامعه هدف این مرکز شامل کودک‌آزاری، همسرآزاری، اقدام به خودکشی، بازمانده از تحصیل، اعتیاد کمتر از شش سال، دختران و زنان آسیب دیده و درمعرض آسیب، دختران فرار از منزل، افرادبدسرپرست و کودکان بی‌سرپرست و تمام افرادی که در شرایط بحرانی قرار می‌گیرند، است. شماره ۱۲۳ جهت تماس با کارشناسان سیار اورژانس اجتماعی در نظر گرفته شده است اما بنا به گفته مسئولان هنوز ۷۰ درصد مردم از خدماتی که اورژانس اجتماعی ارایه می‌دهد اطلاعی ندارند. در عین حال با توجه به شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه سال گذشته، کارشناسان حوزه خانواده می‌گویند که خشونت خانگی به دنبال شیوع این بیماری افزایش یافته است موضوعی که رئیس اورژانس اجتماعی کشور آن را تایید نکرده و دلیلش را رجوع نکردن به اورژانس اجتماعی می‌داند.

محمود علیگو، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با پانا درباره میزان افزایش خشونت خانگی و افزایش تماس با اورژانس اجتماعی گفت: «در داده‌های ما تغییر محسوسی نسبت به افزایش میزان خشونت خانگی در ایام کرونا مشاهده نمی‌شود و دلیلش هم این است که هنوز مردم اورژانس اجتماعی را به طور کامل نمی‌شناسند.»

وی تاکید کرد: «میزان خشونت خانگی در ایام کرونا و قبل از آن تغییر محسوسی نداشته است البته تغییر وجود دارد اما تغییرات شگرف نیست و به این معنی نیست که خشونت افزایش نیافته است بلکه به این معنی است که به اورژانس اجتماعی رجوع نشده است.»

علیگو با تاکید بر نقش سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، راه‌اندازی اورژانس اجتماعی را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: «از طریق اورژانس اجتماعی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را می‌توان به موقع شناسایی کرد و مداخلات لازم را برای آنها انجام داد و از طریق تقویت مداخلات اجتماع محوری نسبت به ارجاع بازپروری و توانمندسازی آنان اقدام شود.»

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که برای آگاهی مردم از خدمات اورژانس اجتماعی چه اقداماتی از سوی این دفتر انجام شده است، گفت: «اقداماتی برای آگاهی مردم از اورژانس اجتماعی در گذشته صورت گرفته است و اکنون نیز در راستای شناخت بیشتر مردم از این مرکز، در حال رایزنی با رسانه‌های تصویری هستیم تا برنامه‌های ویژه‌ای را برای معرفی اورژانس اجتماعی و سامانه ۱۲۳ فراهم کنند. علاوه بر این تفاهم‌نامه‌ای هم با شبکه پنج سیما انجام شده است که بتوانیم مجموعه‌ای چند قسمتی را با مضمون خدمات اورژانس اجتماعی داشته باشیم.»

وی خاطرنشان کرد: «شاید خدمات سامانه ۱۲۳ نتواند کودک یا زن در معرض آسیب را از وضعیت خشونت خارج کند اما سطح خشونت کاهش می‌یابد و باید دانست که هرگونه مداخله‌ای در کاهش خشونت موثر است.»

کد خبر 25801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =