تأثیر کرونا بر روان مردم ایران / بیماری‌های روانی مزمن در کار نیست

معاون مشاوره و امور روانشناختی مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی، به تغییر اضطراب‌ها و سؤال‌های ناشی از کرونا طی ۹ ماه اخیر اشاره کرد و گفت: مردم در حال سازگار کردن خود با سبک زندگی جدید هستند و این اضطراب‌ها عموماً به بیماری‌های روانی مزمن تبدیل نمی‌شود.

بهزاد وحیدنیا در گفت‌وگو با ایکنا، به تبیین این مسئله پرداخت که آیا با تداوم شیوع کرونا، استرس‌ها و نگرانی‌های مردم در حال تبدیل شدن به بیماری‌های مزمن روانی است یا خیر و بیان کرد: این مسئله که آیا استرس‌های ناشی از کرونا به بیماری روانی تبدیل می‌شود یا خیر بسیار پیچیده‌ است و باید همچنان مورد بررسی قرار گیرد، اما در زمان بحران‌ استرس‌ها ادامه پیدا می‌کند و ممکن است شکل آن تغییر کند و می‌تواند پیش زمینه اضطراب باشد.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا مردم دچار اضطراب و ترس شدند ولی این اضطراب به دلیل ناشناخته بودن بیماری و این بود که مردم اصلاً تاکنون چنین مسئله‌ای را تجربه نکرده بودند و بیشتر تماس‌هایی که با خط ۱۴۸۰ تماس گرفته می‌شد این بود که آیا ما مبتلا می‌شویم؟ چه کنیم که مبتلا نشویم؟ و ... . یعنی بسیاری از سؤال‌ها جنبه بهداشتی و پزشکی بود.

وحیدنیا اظهار کرد: رفته رفته با تداوم کرونا شکل سؤال‌ها و اضطراب‌های مردم نیز تغییر کرد. شاید در دو ماه اول ما هنوز در حال مدیریت استرس یک موضوع ناشناخته بودیم. اما در ادامه با افزایش مبتلایان و درگیر شدن اعضای خانواده، مردم شروع کردند به مطرح کردن این پرسش که آیا بیماری به ما سرایت می‌کند؟ آیا فرد مبتلای عضو خانواده بهبود پیدا می‌کند؟ آیا بیماری در عملکرد آینده فرد مبتلا تأثیر خواهد گذاشت؟

وی افزود: در ادامه این روند مسئله سوگ کرونا اضافه شد و فشار روانی به بازماندگان افراد فوت شده وارد می‌شد. مردم نمی‌توانستند مراسم سوگواری داشته باشند و کم کم در کنار این موضوعات مبتلا شدن نزدیکان و سوگ، پیامدهایی که کرونا بر روی سبک زندگی افراد داشت به سؤال مردم تبدیل شد.  

معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی، از تلاش کارشناسان خط ۱۴۸۰ به ارائه پاسخ به سؤال‌هایی مانند فرزند من در خانه مانده است، باید چگونه با او رفتار کنم؟ من خانم خانه‌دار هستم که همسرم سر کار نمی‌رود، باید چگونه با او رفتار کنم؟ و ... سخن گفت و افزود: با ادامه کرونا در اصل نوعی تغییر در سبک زندگی مردم پیش آمد و مردم بیشتر به دنبال این بودند که با تغییرات موجود خود را چگونه سازگار کنند.

وی افزود: با طولانی شدن مسئله کرونا مشکلات اقتصادی، مدرسه بچه‌ها، اینترنتی شدن آموزش، مادرانی که سواد زیادی ندارند که به تکالیف بچه‌ها رسیدگی کنند و ... محور تماس‌های مردم با خط مشاوره ۱۴۸۰ شد.

وحیدنیا در پاسخ به این سؤال که بر این اساس نگرانی بابت افزایش زیاد تعداد بیماران مزمن روانی وجود ندارد؟ گفت: خیر؛ وقتی موضوع بحران‌های همه‌گیر پیش می‌آید سیستم سازگاری افراد تقویت می‌شود. البته مسلماً یکسری از افراد مثلاً اشخاصی که دچار سوگ‌های ابراز نشده می‌شوند و نمی‌توانند تخلیه روانی داشته باشند، در آینده با افسردگی مواجه خواهند شد. در واقع اگر بیماری‌ها و اختلالاتی اتفاق بیفتد در اثر پیامدهایی است که کرونا بر افراد داشته است.

وی در پاسخ به اینکه آیا میزان تماس‌ها با خط مشاوره ۱۴۸۰ افزایش داشته است؟ گفت: تماس‌های این خط نسبت به شش ماهه اول سال گذشته حدوداً دو برابر شده است که البته عوامل زیادی بر روی این افزایش تأثیر داشته است از جمله اطلاع‌رسانی‌های گسترده به مردم در خصوص خدمات ۱۴۸۰ که موجب آشنا شدن تعداد بیشتری از مردم با این خط و افزایش تماس‌ها شده است.

معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی، با اشاره به افزایش ساعات کار مشاوران و مددکاران خط ۱۴۸۰ طی این مدت و افزایش ارائه خدمات این خط در ایام تعطیل، گفت: زمان ارائه خدمات مشاوره تا ۱۲ شب تداوم دارد و به دنبال این هستیم که خط را تقویت و امکانات را افزایش داده و به روز کنیم. مشاوران نیز به شکل مداوم در حال آموزش هستند تا بتوانند به سؤال‌های مردم در خصوص اضطراب‌های مربوط به کرونا پاسخ دهند.

کد خبر 25374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =