به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این دیدار با اشاره به مقوله توانبخشی ورزشی و هنری و معنوی، در کنار توانبخشی های جسمی، گفت:توانبخشی معنوی مثل زیارت و یا برگزاری مسابقات قرآن و عترت که در سطح بین المللی برگزار کنیم و یا اینکه توانبخشی هنری با ایجاد یک بخش هنر در مراکز دنبال می شود و مثلا در ۱۶۱مرکز توان بخشی، خانه هنر داریم، اما از همه مهم تر توانبخشی ورزشی است.
وی افزود:تاکید می کنم از همه اینا مهم تر ورزش است و در حوزه معلولین و جامعه هدف ما سوای همه کارکردهایی که ورزش برای کل جامعه دارد و کارکردهای سیاسی و فرهنگی و... زمانی که می خواهند قدرت را در یک جامعه بسنجند با مولفه هایی می سنجند. مثلا می پرسند که جامعه چقدر توان برگزاری مسابقات بین المللی یا می مسابقات جام جهانی را دارد؟ چون مثلا از حمل و نقل واقامتگاه و... همه چیز باید درست باشد و این نشان دهنده قدرت است. بنابراین حتی در مقوله سیاسی و مقوله فرهنگی و... هم ورزش همه کارکرد ها را برای معلولین دارد اما برای ما یک کارکرد توانبخشی هم دارد. که اصلا کارکرد درمانی و کارکرد بازگشت به جامعه است. لذا در هر سه مقوله ورزش همگانی، استعدادیابی ورزشی و ورزش قهرمانی برای ما( با رویکرد توانبخشی) از عموم مردم کارکرد بیشتری دارد.
وی افزود:ورزش همگانی کارکرد بیشتری دارد به این معنا که فرد دارای معلولیت، نسبت به میانگین عمومی جامعه بیشتر نیاز به تعاملات اجتماعی،گذران اوقات فراغت، امید، حفظ سلامت و.. دارد و همچنین در مقوله استعدادیابی، وقتی ما این استعداد را کشف و خلق کنیم و رشد بدهیم، نه تنها خود فرد رشد می کند و امید را( بیش از میانگین قهرمانی افراد عادی جامعه) ایجاد می کند. زیرا برای یک فرد دارای معلولیت، قهرمان شدن هویتی در او ایجاد می کند که با هیچ ابزار دیگری امکان پذیر نیست و این برای ما بسیار مهم است.
دکتر حسینی با اشاره به نگاه گلخانه ای در ارتباط با همه ابعاد جامعه، مدرسه گلخانه ای، دانش آموزان گلخانه ای، معلمان گلخانه ای و...... گفت:نتیجه این نگاه این است که مثلا ما در المپیاد جهانی شیمی و ریاضی و... نخبه داریم، اما در بدنه مدرسه که بدنه ی یادگیری انسانی است، در رده های پایین، بدنه حرکت نمی کند.بهترین محققان دنیا را داریم اما بدنه آموزشی آنها محقق نیست.
رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پرهیز از نگاه گلخانه ای و توجه به رشد تفاوت های فردی دانش آموزان در مدرسه گفت:جنبش پاراالمپیک در واقع توان بخشی ورزشی، کارکردی و درمانی برای افراد دارای معلولیت است و سازمان بهزیستی با توجه به امکانات ورزشی، اقامتی، سالن های بزرگ و مجهز ورزشی و... که در سراسر کشور در اختیار دارد در خدمت جنبش پارالمپیک است.
وی افزود: جدای از این ها خواهشی از شما دارم که از ظرفیت طرح سلام(سلامت اجتماعی محله محور) که از ساعات تعطیل مدارس برای برخی فعالیت های اجتماعی در محلات استفاده می کند،برای استعدادیابی ورزشی افراد دارای معلولیت در محلات،توانبخشی ورزشی، ورزش همگانی و...بهره مند شوید و به نظر من کانون مدرسه برای جنبش پاراالمپیک بهترین جاست.
نظر شما