به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛سازمان بهزیستی کشور در راستای سیاستهای کلان خود مبنی بر توانمندسازی جامعه هدف و افزایش اثربخشی مداخلات، یک دوره آموزشی فشرده با عنوان«مدیریت مورد»برگزار نمود. این کارگاه که با استقبال گسترده کارشناسان از سراسر کشور مواجه شد، به بررسی عمیق مفاهیم، چالشها و راهکارهای عملی در حوزه مدیریت پروندههای پیچیده اجتماعی و روانی پرداخت.
شرکتکنندگان این دوره آموختند که مدیریت مورد، فراتر از ارائه خدمات پراکنده، یک "روششناسی سیستماتیک"برای برنامهریزی، جستجو، هماهنگی و پایش خدمات به نفع مراجعان است. همچنین تأکید شد که مدیریت مورد، رواندرمانی، کارگروهی یا مداخله در سطح کلان اجتماعی نیست، بلکه یک رویکرد یکپارچهساز برای مدیریت پروندههای با نیازهای متعدد و پیچیده است.
یکپارچهسازی خدمات، پرهیز از جزیرهای عمل کردن بخشهای مختلف خدماتی و تداوم مراقبت(هدف اصلی مدیریت مورد، "تداوم مراقبت" و "بهینهسازی کارکردهای مددجو" عنوان شد که این به معنای اطمینان از اتصال حلقههای زنجیره خدمترسانی از زمان پذیرش تا دستیابی به پایداری و خروج موفق از چرخه حمایتی است)از موارد مطرح شده و مورد تاکید در این دوره بود.
در این دوره، مدیریت مورد به عنوان راهکاری برای ایجاد یک "گفتمان مشترک" و "داشبورد مدیریتی"معرفی شد که در آن، تمامی خدمات (سلامت، اشتغال، مسکن، حقوقی) به صورت هماهنگ و هدفمند حول یک پرونده متمرکز میشوند تا از گسستگی و اتلاف منابع جلوگیری شود.
همچنین در خصوص تفاوت مدیریت مورد با رویکردهای سنتی: به طور ویژه اشاره شد که شاخص موفقیت در این رویکرد،«تعداد خدمات ارائه شده»نیست، بلکه «دستیابی به نتیجه پایدار با کمترین منابع و در کوتاهترین زمان ممکن» است. این تغییر نگرش، از مددکاری اجتماعی مبتنی بر توزیع منابع سختافزاری به سمت یک رویکرد تحلیلی، هدفمند و توانمندساز حرکت میکند.
این دوره آموزشی، مقدمهای بر یک حرکت گستردهتر در سازمان بهزیستی برای نهادینهسازی رویکرد مدیریت مورد در تمامی سطوح است. انتظار میرود با بهکارگیری این اصول، شاهد افزایش شفافیت در فرآیندها، کاهش وابستگی مراجعان به سیستم حمایتی، ارتقای کیفیت زندگی آنها و در نهایت، استفاده بهینه از منابع سازمان باشیم.
نظر شما