مهدی برجی افزود: این طرح به منظور مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر، آسیبهای اجتماعی و جرایم از طریق مداخله به موقع و موثر مبتنی بر مدل بومی انجام می پذیرد. دانشآموزان آسیب دیده یا در معرض آسیب به روشهای مختلفی از قبیل خط تلفنی 1570 که خط مداخله بهموقع و موثر در فوریتهای روانی اجتماعی دانش آموزان است، مراکز مشاوره، مدیران مدارس و... به اورژانس اجتماعی ارجاع میشوند و توسط بهزیستی مداخله فوری در این زمینه انجام میپذیرد.
وی ادامه داد: کلیه خدمات فوریتی با تماس به خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و با حضور تیم های خدمات سیار در محل انجام شده و چنانچه مشکل در محل مرتفع نگردد، مرکز مداخله در بحران به صورت سرپایی یا پذیرش در مرکز خوابگاهی خدمات خود را ارائه مینماید. در صورت ناامن بودن محیط خانواده برای کودک یا در معرض خطر بودن او و... نسبت به پذیرش و ساماندهی کودک در مراکز شبهخانواده اقدام میگردد. در مراحل بعدی نیز مراکز بهدنبال ارائه خدمات مددکاری و روانشناختی به کودک و خانواده او جهت مهیا ساختن شرایط بازپیوند میباشند. درصورتی که بازپیوند کودک میسر نباشد، اقدامات لازم درخصوص درمان، تحصیل، آموزش، حرفهآموزی، دریافت خدمات مشاورهای و... انجام میپذیرد.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر دانشآموزان ارجاعی از نماد، نیازمند دریافت خدمات سرپایی نظیر خدمات مددکاری، مشاوره، روانشناختی و روانپزشکی، حمایتهای اجتماعی، مداخله در بحران و... تشخیص داده شوند، این خدمات رایگان به آنها ارائه میشود.
وی یادآور شد: تیم مداخله در فوریتهای روانی اجتماعی در تمامی شهرستانها تشکیل گردیده و کارشناس اورژانس یا کارشناس امور اجتماعی به عنوان نماینده بهزیستی در هر شهرستان به آموزش و پرورش معرفی شده و عضو تیم مداخله در فوریتها میباشد. این تیم از طریق مدیریت مورد نسبت به حمایت و حل مشکلات دانشآموزان اقدام مینماید.
برجی ادامه داد: در طرح مدیریت مورد سازمانهای زیادی نقش ایفا میکنند. مداخله در بحران، پیگیری برای ارزیابی و تعیین سطح اختلالات، مشکلات روانی و اجتماعی دانش آموزان، حمایت یابی برای حل مشکلات و رفع نیازهای دانش آموزان، مشارکت در برنامه ریزی مداخلات درمانی و بازتوانی دانشآموز با محوریت و مشارکت خانواده، انجام هماهنگیهای لازم و ارجاع دانش آموز به مراکز ارائه دهنده خدمات و... بخشی از فعالیتهایی است که در مدیریت مورد انجام میگیرد.
وی در انتها یادآور شد: دانشآموزان در معرض آسیب، کسانی هستند که بر اساس شواهد و ابزارهای معتبر در شرایط ناپایدار فردی، خانوادگی و اجتماعی در معرض بزه دیدگی قرار دارند که منجر به ورود احتمالی آنها به چرخه رفتار پر خطر، آسیب و جرم خواهد شد. دانشآموز آسیب دیده نیز گرایش به رفتارهای پرخطر داشته و در وضعیت مخاطره آمیز قرار گرفته و حداقل یک بار ورود آن ها در این زمینه محرز شده است.
نظر شما