به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل، معصومه توکلی در تشریح برنامههای دفتر مشاوره و امور روانشناختی به خدمات مشاوره حضوری دولتی و غیردولتی این سازمان اشاره کرد و گفت: خدمات روانشناختی و مشاوره حضوری (دولتی و غیردولتی)، با هدف ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به متقاضیان ارائه میشود. روانشناسان و مشاوران باتجربه، در زمینه ارائه خدمات مشاوره ای، آموزشی و مداخلات روانشناختی در حیطههای فردی، گروهی، خانوادگی، کودک و نوجوان، کودکان با نیازهای ویژه، سالمند، ازدواج و خانواده، صنعتی و سازمانی، تحصیلی و تربیتی، روانسنجی، سلامت جنسی و روان درمانی فعالیت میکنند.
وی در تفکیک انواع مراکز مشاوره دولتی و غیردولتی، افزود: در مراکز مشاوره و امور روانشناختی دولتی، در دو قالب مراکز مشاوره حضوری در شهرستان مرکز استان یا دفتر مشاوره در سایر شهرستانها توسط روانشناسان و مشاوران مجرب به افراد متقاضی دریافت خدمات با اولویت جامعه هدف سازمان و افراد نیازمند خدمات تخصصی روانشناختی و مشاوره به صورت رایگان و یا با تعرفه دولتی ارائه میشود. در مراکز مشاوره و امور روانشناختی غیردولتی، نیز خدمات تخصصی روانشناختی و مشاوره به متقاضیان این خدمات ارائه میشود. همچنین پرداخت کمک هزینه و یارانه مشاوره به افراد نیازمند مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی غیردولتی به منظور گسترش فرهنگ مشاوره و ارتقای سطح سلامت روان آحاد جامعه، از اقدامات این دفتر است.
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر افراد متقاضی خدمات مشاوره میتوانند با مراجعه و ثبتنام در سامانه http://www.moshavereh.behzisti.ir با توجه به محدوده جغرافیایی محل سکونت و متناسب به نیاز تخصصی خود، نزدیکترین مرکز مشاوره و امور روانشناختی را انتخاب و نسبت به تعیین نوبت و مراجعه به مراکزاقدام کنند و از خدمات تخصصی روانشناختی بهرهمند شوند.
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طی سال گذشته ۶۶ هزار و ۳۹۹ نفر و ۱۹۹۳ مرکز مشاوره از یارانه مشاوره بهرهمند شدهاند. همچنین بررسی آمارهای ۶ ماه اول سال جاری نیز نشان میدهد که در این مدت نیز، ۱۹ هزار و ۹۴۲ نفر و ۹۹۶ مرکز از خدمات یارانه مشاوره بهره مند بوده اند.
توکلی در ادامه تاکید کرد: طی سال گذشته، ۸۸ مرکز مشاوره دولتی و ۳۰۸۲ مرکز غیردولتی فعال بودند که در مراکز حضوری دولتی، ۵۴ هزار و ۹۰۹ نفر در قالب ۹۰ هزار و ۴۴۰ جلسه و در مراکز حضوری غیردولتی یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۹۶۸ نفر در قالب ۲ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۹۳۹ جلسه، خدمات تخصصی مشاوره دریافت کردهاند.
به گفته وی، طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ نیز ۸۳ مرکز مشاوره دولتی و ۲۹۶۵ مرکز غیردولتی فعالیت کردهاند که بر این مبنا در مراکز حضوری دولتی، ۳۱ هزار و ۱۱۶ نفر در قالب ۵۲ هزار و ۲۷ جلسه و در مراکز حضوری غیردولتی ۵۷۰ هزار و ۶۵۰نفر در قالب یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۹۷۰ جلسه خدمات تخصصی مشاوره دریافت کردهاند.
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در تشریح خدمات مشاوره سامانه صدای مشاور(۱۴۸۰) خاطرنشان کرد: مشاوره غیرحضوری؛ از طریق صدای مشاور ۱۴۸۰ با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، ارتقا سطح سلامت جامعه، ارائه خدمات تخصصی و متنوع روانشناسی و مشاوره، پوششدهی صد در صد افراد جامعه در سراسر کشور، دسترسی آسان و سریع مردم به خدمات مشاوره و خدمات روانشناختی در هر نقطه از کشور (تمامی استانها، شهرستانها و روستاها)، خدمات کمهزینه یا رایگان به عموم مردم را در سه حیطه مشاوره، راهنمایی و ارجاع ارائه میدهد.
وی با بیان اینکه خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ پاسخگوی مشکلات تماسگیرندگان در زمینههای کودک و نوجوان، خانواده، زناشویی، طلاق، تحصیلی و تربیتی و... است، تصریح کرد: منظور از مشاوره تلفنی، تعامل کلامی بین تماسگیرنده و متخصص(مشاور) جهت شناخت مشکل تماسگیرنده از طریق گوش دادن فعال، همدلی، حمایت و سوالات پیگیر است تا تماسگیرنده بتواند راهکار مناسبی را برای کاهش یا حل مشکل خود انتخاب کند و درصورت لزوم جهت بهره مندی از خدمات مشاوره حضوری، ارجاع صورت پذیرد. به گفته توکلی، طی سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۶۸۸ هزار و ۵۲ تماس موفق و طی ۶ ماهه اول سال جاری ۷۹۴ هزار و ۸۹۳ تماس موفق با سامانه ۱۴۸۰ برقرار شده و ارائه خدمات مشاورهای صورت گرفته است.
نظر شما