به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، سازمان بهزیستی کشور با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و افزایش تابآوری اجتماعی، اقدام به برگزاری دورههای تربیت مربی کشوری در قالب برنامه «خاتم» (خودمراقبتی و آگاهسازی با تأکید بر تابآوری و مهارتورزی) به میزبانی ادارهکل بهزیستی استان تهران کرده است. این دورهها که با حضور کارشناسان و تسهیلگران برنامه از ۱۶ آبانماه آغاز شده، در سه گروه آموزشی برای کارشناسان و تسهیلگران از سراسر کشور برگزار میشود.
نخستین دوره این آموزشها از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ آبانماه با حضور دکتر اقطار، معاون پیشگیری از آسیبها و بازتوانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، به همراه خانمها دکتر مینو رفیعی و بداغ آبادی، کارشناسان ستادی، و سرکار خانم شانجانی، رئیس اورژانس اجتماعی و پیشگیری از آسیبها و بازتوانی اعتیاد استان تهران، برگزار شد. در این نشست، نمایندگان و تسهیلگران استانهای تهران، البرز، قم، مرکزی، ایلام، لرستان، کردستان، کرمانشاه، سمنان، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد حضور داشتند.
دکتر اقطار، معاون پیشگیری از آسیبها و بازتوانی اعتیاد، هدف از این دورهها را توسعه مهارتهای مربیگری، توانمندسازی مربیان و ایجاد آگاهی در زمینه خودمراقبتی عنوان کرد و افزود: «مربیان با فراگیری این تکنیکها، میتوانند به افراد کمک کنند تا خودمراقبتی را بهعنوان یک ضرورت برای ارتقای کیفیت زندگی بپذیرند و در زندگی روزمره خود بهکار بگیرند.» وی بر اهمیت نقش مربیان بهعنوان الگوهای رفتاری در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: «مربیان باید در مقام راهنما و مشاور، تکنیکها و روشهای نوین خودمراقبتی و تابآوری را بهگونهای موثر آموزش دهند.»
این کارگاهها بخشی از برنامه سازمان بهزیستی کشور است که طی پنج سال گذشته در سطح استانها و با محوریت حمایت از گروههای هدف، بهویژه دختران و زنان، در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ترویج فرهنگ خودمراقبتی برگزار میشود.
اساتید برجسته این دورهها از جمله دکتر آذین، خانم دکتر سلمانی، خانم دکتر معصومی و خانم دکتر صمدایی نیز ضمن اشاره به اهمیت برگزاری این کارگاهها، بر ضرورت آموزش رفتارهای سالم و تقویت مهارتهای ارتباطی تاکید کردند. آنها افزودند که مربیان، با نقش الگویی خود، میتوانند الهامبخش دیگران باشند و به افراد کمک کنند تا در مواجهه با بحرانها و شرایط آسیبزا، مهارتهای مراقبتی و خودحفاظتی را بهکار بگیرند. این اساتید، خودمراقبتی را یکی از نیازهای اساسی در ارتقای کیفیت زندگی و روابط اجتماعی عنوان کردند که تاثیر آن در کیفیت ارتباطات فردی و اجتماعی نیز مشهود است.
در ادامه این دوره، به مفاهیم خودمراقبتی اجتماعی پرداخته شد. مربیان با بهرهگیری از این آموزشها میتوانند در ارتقای سطح تعاملات اجتماعی، تقویت مشارکتهای اجتماعی و ترویج فرهنگ خودمراقبتی در جامعه نقش موثری ایفا کنند و به تغییر نگرش عمومی نسبت به خودمراقبتی و سلامت اجتماعی بهعنوان یک ضرورت کمک کنند.
این کارگاه با پرسش و پاسخ و تبادل نظر مربیان پایان یافت، و قرار است طی دو مرحله دیگر برای سایر گروهها ادامه یابد.
نظر شما