دررسانه|ایمن‌سازی محیط شهری مهمترین نیاز افراد نابینا خوزستان است

اهواز - ایرنا - مدیر موسسه خیریه نابینایان و کم‌بینایان خوزستان گفت: ایمن سازی محیط شهری مهمترین نیاز افراد نابینا است و باید در اجرای طرح های عمرانی و شهری، این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، محمود امیدی‌نیسی روز سه‌شنبه شنبه در این آیین گرامیداشت روز عصای سفید در محل کتابخانه مرکزی اهواز اظهار کرد: موسسه نابینایان و کم‌بینایان استان از ۹ ماه پیش فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و در این مدت فعالیت‌های مختلفی از قبیل برگزاری دوره‌های آموزشی کامپیوتر، کار با گوشی اندروید، قرآن خوانی، زبان انگلیسی، جهت‌یابی و آموزش خط بریل در محیط کتابخانه مرکزی اهواز، را در برنامه های خود داشت.

مدیر موسسه خیریه نابینایان و کم‌بینایان خوزستان افزود: همچنین توزیع سبدهای کالایی و غذایی و ارائه مشاوره‌های تحصیلی و شغلی نیز از دیگر برنامه های این مجموعه است ولی همچنان در حال تدارک دوره های متعدد و تخصصی دیگر هستیم.

وی تصریح کرد: برگزاری جلسه تخصصی نیز برای رفع مشکلات و معضلات افراد دارای آسیب بینایی نیز با حضور مسئولان مربوطه در دستور کار است.

امیدی‌نیسی بیان کرد: بی شک عزم، اراده و همت نابینایان و کم‌بینایان به رغم تمامی مشکلات، سختی‌ها و ناملایمتی های جامعه، ستودنی است.

وی اظهار کرد: خانواده‌های افراد دارای معلول و روشندلان نیز تلاش فراوانی برای مراقبت، نگهداری و پرورش استعدادهای این قشر دارند که شایسته بهترین قدردانی‌ها است.

امیدی‌نیسی در بخش دیگری از این آیین با بیان اینکه از مسئولان مختلفی دعوت شد تا از نزدیک با چالش های جامعه نابینایان و کم بینایان آشنا شوند گفت: در این رویداد با عدم حضور بخش قابل توجهی از مسئولان روبرو شدیم که جای تاسف دارد.

تردد در معابر شهری غیراستاندارد مشکل اصلی روشندلان است

همچنین رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان گفت: این روز جهانی متعلق به تمامی روشندلان است و خرسندیم که بار دیگر شاهد حضور و شادی این مجموعه پر از استعداد و توانایی هستیم.

علی ممبینی افزود: این روز در تقویم جهانی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری شده و در این روز همه جوامع با افرادی با توانمندی‌های خاص، بیشتر آشنا می شوند.

وی تصریح کرد: شاعران، هنرمندان و بزرگان برجسته ای در طول تاریخ از جامعه روشندلان بودند که این نشان می دهد که نابینایی محدودیت نیست.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان گفت: در این مجموعه بیش از ۶۰۰ دانش آموز با آسیب بینایی در مدارس عادی و تلفیقی داریم و تاکنون از این قشر، موفقیت‌های متعددی را در مسابقات و کنکورها کسب کرده اند که یک افتخار بزرگ است.

وی اظهار کرد: سال گذشته مدرسه استثنائی اهواز به همت خیران استان به بهره برداری رسید که طرفیت خوبی برای رشد و پرورش استعدادهای درخشان این مجموعه است.

ممبینی یادآور شد: یکی از مشکلات عمده جامعه معلولان و روشندلان تردد آن‌ها در معابر شهری است و بسیاری از مدارس استان نیز هنوز استانداردهای لازم برای تردد و حضور روشندلان عزیز وجود ندارند.

وی گفت : باید شرایط تحصیل این قشر از جامعه در سطح مدارس فراهم شود و نیاز است مسئولان به صورت جدی به این موضوع رسیدگی کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اهواز گفت: اکنون حدود پنج هزار دانش آموز در سطح مدارس استثنایی داریم که مشکلات ایاب و ذهاب آن ها دیگر متصل جدی برای خانواده ها شده و امید می رود در این زمینه دستگاه ها و شرکت ها از اعتبارات مسئولیت های اجتماعی خود به این دانش آموزان عزیز کمک کنند.

وی بیان کرد: همچنین دسترسی روشندلان به تکنولوژی و فناوری‌های نوین، نوید بخش مشارکت روشندلان در جامعه است و بی شک در ایجاد انگیزه و روحیه آنها نیز تاثیرگذار است.

به گزارش ایرنا ، روز جهانی عصای سفید که در ۱۵ اکتبر هر سال ( مطابق با ۲۴ مهر در ایران ) گرامی داشته می شود. روزی است برای حمایت و آگاهی بخشی درباره حقوق افراد نابینا و کم بینا و گسترش شناخت عمومی از مشکلات و توانایی های این افراد.

عصای سفید نمادی از استقلال و توانمندی افراد نابینا است و این روز به عنوان فرصتی برای تاکید بر اهمیت توجه به نیازهای آنان و افزایش آگاهی عمومی در نظر گرفته می شود.

کد خبر 119896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد