۳۱۲۰۰ فرد نابینا تحت پوشش بهزیستی فارس|غربالگری بینایی ۲۰هزار کودک ۳ تا۶  سال در فارس

محمدرضا هوشیار مدیر کل بهزیستی فارس ضمن گرامیداشت روز جهانی عصای سفید(۱۵ اکتبر) با حضور در محل کار پرسنل بهزیستی دارای معلولیت بینایی با تقدیم لوح سپاس و گل از ایشان تقدیر کرد. مدیر کل بهزیستی فارس با بیان این که ۳۱۲۰۰ نفر از افراد نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی فارس قرار دارند و از این تعداد ۷۶۰۰ نفر ساکن شیراز هستند،توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی را مهمترین اهداف سازمان بهزیستی نام برد و گفت: بسیاری از خط مشی های سازمان در تامین منابع اعتباری و تدوین طرح ها و برنامه های توانبخشی براساس آن ترسیم شده است.

 هوشیار در تشریح خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت بینایی اظهار داشت:  این افراد در سه شکل مختلف خدمات لازم را از بهزیستی دریافت می‌نمایند. یک خدمات توانبخشی: شامل وسایل توانبخشی و توانپزشکی مثل درشت نما برای افراد کم بینا، دستگاه ضبط صدا ویژه دانشجویان، لبتاپ برای افراد پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی، دستگاه تبسنج و فشارسنج،‌ دستگاه پخش صدا و فلشکارت ، ساعت مچی ، عصای سفید ، لوح نوشتاری و حساب، و کاغذ بریل‌.

دوم خدمات مسکن که شامل وام‌های بدون بهره و دیربازده و وام‌های بدون بازپرداخت که البته واجد شرایط افرادی می‌باشد که هم سرپرست خانوار باشند و همچنین افرادی که منازل کمتر است ۵ سال ساخت را خریداری کرده باشند.

سوم:خدمات مربوط به اشتغال که شامل وام‌های بدون بهره بانکی با پرداخت طولانی مدت همراه با حمایت‌های کامل در جهت تاسیس و راه‌اندازی کارگاه‌های تولید کسب و کار می‌باشد .

هوشیار با بیان این که تعداد ۲۰هزار کودک ۳ تا ۶ سال  در ۶ ماهه اول سال جاری با مراجعه به پایگاه های بهزیستی غربال بینایی شده اند و از این تعداد یک هزار کودک مشکوک به اختلالات بینایی تشخیص داده شدند  ,

در خصوص اقدامات  پیشگیرانه  از معلولیت های بینایی به اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم  با همکاری وزارت آموزش و پرورش، تدوین و اجرای برنامه های آگاهسازی درخصوص پیشگیری از انواع معلولیت ها در سراسر کشور در قالب فیلم ها و جزوات و کارگاه های آموزشی و به ویژه توسعه برنامه های مشاوره ژنتیک در مراکز تخصصی در مناطق مختلف اشاره کرد.

مدیر کل بهزیستی فارس تعداد مراکز روزانه آموزشی در سطح استان جهت نابینایان را یک مرکز در شیراز عنوان کرد و افزود: در شهرستان‌های جهرم , کازرون، داراب وارسنجان  نیز انجمن یا کانون نابینایان فعال  دارای مجوز از بهزیستی فارس مشغول فعالیت می‌باشند.

کد خبر 119841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد