در رسانه| غربالگری بینایی ۲۵ هزار کودک در چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۵ هزار کودک سه تا شش سال در استان غربالگری بینایی شده‌اند.

مهشید سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم با همکاری آموزش و پرورش و مراکز بهداشت برای کودکان سه تا شش سال از سال ۱۳۷۰ در کشور شروع شده است و سال گذشته ۹۶ درصد جامعه هدف استان غربالگری شده‌اند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۵ هزار کودک سه تا شش سال در استان غربالگری بینایی شده‌اند، ادامه داد: سال گذشته ۵۳ هزار کودک در این طرح شرکت کردند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی که از سال ۱۳۷۶ با راه‌اندازی مرکز مشاوره ژنتیک آغاز شد، افزود: مشاوره ژنتیک در رابطه با انواع معلولیت‌ها از جمله اختلالات بینایی ارثی و ژنتیکی در دستور کار قرار گرفت و سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ نفر در این حوزه مشاوره دریافت کردند.

سلیمانی اضافه کرد: ارائه وسایل کمک توانبخشی مانند ماشین پرکینز، تبلت ویژه نابینایان،  ایزی پلیر،  ویس ریکوردر، هارد اکسترنال، ذره‌بین و ساعت گویا از جمله دیگر اقدامات بهزیستی در حوزه خدمات‌رسانی به نابینایان استان است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته ۴۰۰ نفر نابینایان جامعه هدف بهزیستی استان خدمات مداخلات به هنگام با هدف توانمندسازی فرد نابینا شامل توانبخشی، مشاوره روانشناختی، آموزش مهارت‌های روزمره زندگی را دریافت کردند.

سلیمانی، خدمات هنردرمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی را از خدمات بهزیستی به نابینایان چهارمحال و بختیاری برشمرد و عنوان کرد: سال ۱۴۰۲، ۵۵ مددجوی نابینا و کم‌بینا کمک هزینه مناسب‌سازی دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: پرداخت کمک هزینه ایاب ذهاب و دانشجویی، صدور کارت سفر، تشویق دانشجویان برتر، مشاوره تحصیلی، ارائه خدمات رفاهی، پرداخت کمک هزینه دانش‌آموزی، تسهیل در اشتغال و افزایش فرصت‌های شغلی، برگزاری مسابقات ورزشی و تسهیل شرایط ورود به دانشگاه از جمله دیگر اقدامات بهزیستی برای نابینایان چهارمحال‌وبختیاری است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون چهار هزار و ۸۶۱ نابینا و کم‌بینا از خدمات بهزیستی استان بهره‌مند می‌شوند.

کد خبر 119785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد