رسانه|دشتی|
رئیس بهزیستی شهرستان دشتی:
بهزیستی دشتی از ناشنوایان حمایت می‌کند

رئیس بهزیستی شهرستان دشتی گفت: ۱۵۵ معلول کم‌شنوا و ناشنوا تحت پوشش خدمات توان‌بخشی بهزیستی شهرستان دشتی هستند.

مراد زارع در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «طلوع دشتی» ضمن تبریک روز جهانی ناشنوایان اظهار کرد: در شهرستان دشتی ۳ هزار توان‌خواه تحت حمایت بهزیستی هستتد که از این تعداد بیش از پنج درصد یعنی ۱۵۵ نفر دارای معلولیت شنوایی هستند.

رئیس بهزیستی شهرستان دشتی گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های بهزیستی را پیشگیری از معلولیت در زمان پیش از تولد با مشاوره ژنتیک و پس از تولد کودکان با برنامه‌های آگاه‌سازی پیش‌گیری از معلولیت‌ها، غربال‌گری تنبلی چشم و غربال‌گری شنوایی نوزادان و کودکان سه تا پنج سال عنوان کرد.

وی افزود: اجرای طرح‌های پیش‌گیرانه همچون طرح غربال‌گری شنوایی نوزادان، غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال که باعث تشخیص و مداخله زود هنگام مشکلات شنوایی می‌شود همچنین مشاوره ژنتیک و برگزاری کلاس‌های آگاه‌سازی جهت افزایش اطلاعات پیش‌گیرانه برای گروه هدف که در دستور کار است باعث کاهش معلولیت شنوایی شده است.

زارع بیان کرد: زمان طلایی برای انجام تشخیص و تست‌های غربال‌گری نوزادان تا ۲۸ روز تولد است. کلیه نوزادان باید برای انجام غربال‌گری شنوایی به پایگاه‌های غربال‌گری ارجاع داده شوند.

رئیس بهزیستی شهرستان دشتی با بیان اینکه بسیاری از موارد کم شنوایی و ناشنوایی با اقدامات اولیه و مداخله‌ای قابل پیش‌گیری بوده است، اضافه کرد: درصد زیادی از آن‌ها از طریق تشخیص زود هنگام و نیز استفاده از وسایلی هم‌چون سمعک و کاشت حلزون قابل درمان هستند.

وی مطرح کرد: در حال حاضر دو پایگاه غربال‌گری شنوایی نوزدان در شهر خورموج و کاکی و یک پایگاه غربال‌گری شنوایی کودکان سه تا پنج سال تحت نظارت بهزیستی با هدف پیش‌گیری از معلولیت شنوایی و ارتقای سطح سلامت شنوایی فعالیت می‌کنند.

زارع خاطرنشان کرد: پایگاه‌های غربالگری شنوایی علاوه بر غربال نوزادان و کودکان، نسبت به پیگیری کودکان و نوزادان ارجاعی اقدام کرده و نوزادان مشکوک پس از تشخیص به امور توان‌بخشی معرفی می‌شوند و پس از شرکت در کمیسیون و تشکیل پرونده درصورت نیاز به سمعک یا کاشت حلزون کمک هزینه دریافت می‌کنند.

رئیس بهزیستی شهرستان دشتی بیان کرد: ۱۵۵ معلول کم‌شنوا و ناشنوا تحت پوشش خدمات توان‌بخشی بهزیستی شهرستان دشتی هستند. که ارائه وسایل کمک توان‌بخشی به ناشنوایان، سمعک، باتری سمعک، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، کمک هزینه تعمیر قطعات کاشت، مناسب‌سازی محیط و فناوری‌های کمکی برای دسترس‌پذیری محیط، کمک هزینه بلاعوض مسکن، هزینه تحصیلی دانش‌آموزی و دانشجویی، ودیعه مسکن، تسهیلات اشتغال‌زایی، حق بیمه خویش‌فرمایی و کارفرمایی، هزینه درمانی و گفتار درمانی و سایر از جمله خدمات بهزیستی به جامعه ناشنوایان است.

وی افزود: با توجه به اهمیت تشخیص زود هنگام مشکلات شنوایی نوزادان، غربالگری شنوایی معمولا در یک ماه اول تولد انجام می‌شود، بهترین سن تشخیص کم‌شنوایی در کودکان قبل از سه ماهگی و بهترین زمان شروع توان‌بخشی قبل از شش ماهگی است، بنابراین والدین عزیز باید اهمیت ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند زیرا در صورت عدم شناسایی این مشکل تا قبل از شش ماهگی، اختلالات و تأخیر در یادگیری و کسب گفتار و زبان بوجود آورده و تبعات دیگری نیز که البته قابل اجتناب و پیگیری هستند بروز می‌کند.

رئیس بهزیستی شهرستان دشتی گفت: از ابتدای سال تا کنون ۴۵۷ نوزاد در سطح شهرستان غربال شده‌اند.

کد خبر 118516

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد