بهره‌مندی بیش از ۲هزار و ۲۰۰ سالمند از خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: خانه‌های شبانه‌روزی توانبخشی و مراقبتی، خانه‌های حمایتی سالمندان، مرکز ارائه خدمات ویزیت در منزل و مرکز ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سالمند در سطح استان خراسان خدمات ارائه می‌دهند.

حمیدرضا علیزاده رضایی با بیان اینکه 40 مرکز مراکز شبانه‌روزی توانبخشی و مراقبتی ویژه سالمندان در استان خراسان رضوی فعال است، گفت: در این مراکز  اقدامات پزشکی، پرستاری و توانبخشی شامل خدمات توانپزشکی، توانبخشی حرفه‌ای، توانبخشی اجتماعی، توانبخشی آموزشی و فعالیت‌های فوق برنامه و اوقات فراغت به سالمندان نیازمند نگهداری در مراکز به صورت شبانه‌روزی ارائه می‌شود.

وی افزود: 9 خانه گروهی حمایتی سالمندان در استان خراسان رضوی فعال است که نوع خدمات و شیوه مدیریتی آنها با دیگر مراکز متفاوت است و در تلاشیم تا تعداد این خانه‌ها را در راستای توانمندسازی، حفظ استقلال و افزایش کیفیت زندگی سالمندان گرامی افزایش دهیم. در راستای حفظ کرامت سالمندان و عزت‌مندی این عزیزان و به منظور ایجاد محیط امن برای آنها که در امور روزانه بتوانند مستقل باشند، این مراکز تاسیس گردیده است. در این خانه ‌ها خدمات مراقبتی به صورت شبانه‌روزی ارائه می‌گردد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه ارائه خدمات توانبخشی در منزل به سالمندان یکی دیگر از خدماتی است که بهزیستی به این عزیزان ارائه می‌کند، گفت: به‌منظور حفظ جایگاه سالمندان، تکریم این عزیزان و آگاه‌سازی خانواده‌ها  در راستای چگونگی حفظ سلامتی و نشاط فرد سالمند، خدمات بهزیستی در منازل به افراد سالمند ارائه می‌شود. بر این اساس خدمات توانبخشی، پرستاری و پزشکی بر حسب ارزیابی‌های اولیه و نیاز سالمند در منزل به آنها ارائه می‌گردد. در حال حاضر 6 مرکز روزانه ارائه خدمات توانبخشی در منزل به سالمندان در استان خراسان رضوی فعال است.

وی افزود: 5 مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی سالمندان نیز در استان وجود دارد. در این مراکز به منظور ارتقاء و حفظ توانمندی جسمی و روانی سالمندان جهت مشارکت فعال در خانواده و جامعه، خدمات توانبخشی در ابعاد پزشکی، اجتماعی، آموزشی و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

علیزاده رضایی خاطرنشان کرد: پیری جمعیت یکی از مهم‌ترین پدیده‌های جهانی و چالش‌های پیش‌رو تمامی دولت‌هاست  که باید تمامی رویکردها و برنامه های مدنظر سیاستگذاران و مجریان مبتنی بر حقوق سالمندان و شرایط برابر بدون تبعیض سنی، بدرفتار ی و خشونت باشد . مردان و زنان سالمند مانند سایر افراد جامعه سهمی از جامعه و  امکانات موجود دارند و در صورتی سالمندی با عزت را برای افراد جامعه متصور خواهیم بود که به  حقوق سالمندان در جامعه به خوبی توجه گردد.

وی افزود: سالمندان باید بتوانند از حقوق  انسانی خود از جمله تسهیل دسترسی  فیزیکی و محیط دوستدار سالمند، افزایش تعامل و مشارکت‌های اجتماعی، حضور در تمامی عرصه‌های جامعه برای تعیین سرنوشت خود، تصمیم‌گیری آزادانه در خصوص محل زندگی و حقوق و اموال و دارایی، نظام مشاوره‌ای، نظام ارائه خدمات هدفمند و هوشمند در منزل و... برخوردار شوند و بهزیستی در این راستا حمایت‌های ویژه‌ای را از سالمندان به عمل می‌آورد.

کد خبر 118455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد