در رسانه | ۱۳۴ هزار نفر از جمعیت قزوین سالمند هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به فعالیت ۱۲ مرکز شبانه‌روزی و روزانه نگهداری از سالمندان در سطح استان گفت: در حال حاضر به ۴۵۸ سالمند در این مراکز خدمات‌دهی می‌شود؛ به طور کلی ۱۳۴ هزار سالمند در قزوین شناسایی شده است

علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به آمار افراد سالمند ساکن در استان قزوین اظهار کرد: بر اساس آمارها تعداد کل سالمندان استان قزوین ۱۳۴ هزار نفر بوده و میانگین امید به زندگی در مردان ۷۴.۹ و در زنان ۷۷ سال است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۲ مرکز شبانه‌روزی و روزانه نگهداری از سالمندان در سطح استان گفت: هم‌اکنون هشت مرکز شبانه‌روزی سالمندان و چهار مرکز روزانه سالمندان با یارانه دولتی در سطح استان مشغول ارائه خدمات به جامعه هدف خود هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به ارائه خدمات به ۴۵۸ سالمند در مراکز بهزیستی استان عنوان کرد: بر اساس آخرین آمارها ۳۱۰ نفر از سالمندان در مراکز شبانه‌روزی و ۱۴۸ نفر هم در مراکز روزانه سالمندان از خدمات ارائه شده بهره‌مند می‌شوند.

قزوین پایلوت مجری طرح خانه‌های حمایتی توانبخشی سالمندان

وی خاطرنشان کرد: استان قزوین طبق نظر سازمان بهزیستی کشور، پایلوت مجری طرح خانه‌های حمایتی توانبخشی سالمندان است و برای این منظور مرکز خیریه امیرالمومنین (ع) جهت ارائه خدمات در قالب اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

دهباشی‌پور در ادامه در خصوص نوع خدمات ارائه شده در مراکز سالمندان عنوان کرد: در مراکز شبانه‌روزی به صورت شبانه‌روز از سالمندان مراقبت و نگهداری می‌شود که بیش‌تر این افراد در گروه سالمندان وابسته قرار دارند اما در مراکز روزانه، سالمندان در طول روز و بیش‌تر در ساعت اداری خدمات متنوعی از قبیل مباحث هنری، ورزش، اوقات فراغت، کتابخوانی و قصه‌گویی، کاردرمانی و فیزیوتراپی دریافت می‌کنند.

ارائه خدمات به ۷۶ نفر در مرکز سالمندان امیرالمومنین (ع)

وی با اشاره به فعالیت مرکز سالمندان امیرالمومنین (ع) گفت: این مرکز از سال ۷۶ فعالیت خود را به سالمندان خانم و آقا شروع کرده و هم‌اکنون به ۷۵ سالمند در این مرکز خدمات رسانی می‌شود که ۵۹ نفر آنان یارانه دریافت می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: مرکز سالمندان امیرالمومنین مجری طرح خانه‌های حمایتی در استان قزوین بوده و با توجه به اینکه امتیاز درجه یک را دریافت کرده اما یارانه درجه ۲ به دلیل کسری اعتبار به این مرکز پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مرکز سالمندان فاطمه زهرا (س) ویژه بانوان به ۳۷ بانو خدمات‌رسانی می‌شود که از این تعداد ۳۳ نفر یارانه یارانه درجه یک دریافت می‌کنند همچنین در مرکز سالمندان حضرت زینب (س) که ویژه خدمات‌رسانی به بانوان است ۴۵ نفر پذیرش شده‌اند و از این تعداد به ۳۳ نفر یارانه درجه یک پرداخت می‌شود.

نگهداری از ۳۷ سالمند در مرکز سالمندان خانه پدربزرگ‌ها 

دهباشی‌پور عنوان کرد: در مرکز سالمندان خانه پدربزرگ‌ها که از سال ۱۳۹۱ شروع به فعالیت کرده، ۳۷ نفر یارانه درجه یک دریافت می‌کنند همچنین در مرکز سالمندان نیکان ویژه آقایان ۳۳ نفر یارانه دریافت کرده و ۳۴ نفر در این مرکز نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در مراکز سالمندان ویژه بانوان از جمله مرکز جهان‌دیدگان ۳۳ نفر پذیرش شده و یارانه دریافت می‌کنند، در مرکز صدیقه طاهره شهرستان بوئین‌زهرا ۲۸ نفر پذیرش شده و از این تعداد ۲۲ نفر یارانه دریافت می‌کند همچنین در مرکز شهید شیخ حسنی شهرستان آبیک از ۳۷ سالمند نگهداری شده، به ۲۲ نفر آنان یارانه پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: نگهداری از ۴۸ سالمند در مرکز روزانه سالمندان آرام، ارائه خدمات به ۴۵ نفر در مرکز روزانه سالمندان همقدم، نگهداری از ۳۳ سالمند در مرکز روزانه سالمندان مهر پویا، خدمات رسانی به ۳۵ سالمند در مرکز روزانه آنا از دیگر مراکزی هستند که در راستای خدمات رسانی به بانوان سالمند فعالیت دارند. 

وی در پایان گفت: سالمندان به لحاظ سنی به سه گروه تقسیم می‌شوند که شامل سالمند جوان افراد با گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ سال، سالمند میان سال افراد با گروه سنی ۷۱ تا ۸۰ سال و سالمندان پیر افراد ۸۱ سال به بالاتر هستند. 

کد خبر 118449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد